Dálnice v Česku: Do 10 let chceme mít hotovo
Zaujala mě kladívka a nůžky, kterými máte vyzdobený sekretariát . Z každého zahájení stavby archivujete kladívko, z každého otevření nůžky?
Jsou to památky pouze na větší stavební akce. Z menších projektů, jako jsou opravy, tyhle věci nearchivujeme. Kdysi bývalo zvykem, že jsme zahajovali kratší úseky, dnes mě těší, že tu máme kladívka z projektů v délce i desítek kilometrů.
To je příklad dálnice D4, kde stavíte aktuálně 32 kilometrů najednou. Je to výjimečná situace?
Oproti dřívějším letům to výjimečná událost je, ale dnes už je to spíš běžnější praxe. Aktuálně budujeme také 28 kilometrů na dálnici D3, úsek 21 kilometrů na dálnici D55, o dalších 20 kilometrů prodlužujeme dálnici D6. To všechno jsou stavby, které při vyšším počtu kilometrů už budou mít skutečně velký význam pro region. A pokračujeme ještě dál, v příštím roce bude rozestavěných více než 50 kilometrů dálnice D35 v Pardubickém kraji a až 30 kilometrů v kraji Královéhradeckém, ale například taky 21 km dálnice D11
Čímž ušetříte za kladívka a nůžky.
Ano, čím delší úseky, tím méně kladívek.
Do jaké míry mohou ovlivňovat výstavbu dálnic kraje?
Kraje drží v ruce klíč k tomu, abychom vůbec mohli dálnici postavit. Nehnuli bychom se z místa bez stabilizovaných koridorů v zásadách územního rozvoje, který schvaluje právě krajské zastupitelstvo. Jsem vděčný za to, jak věcně se nám daří s krajskými samosprávami spolupracovat, pomáhají nám také vyjednávat výkupy i vyvlastňování pozemků, čímž reálně ovlivňují výstavbu. Právě s kraji také řešíme po výstavbě dálnice převody stávajících silnic I. tříd do jejich vlastnictví. Jsou někým, kdo si může diktovat podmínky, protože hrají v celé věci velmi zásadní roli.
... CELÝ ROZHOVOR NAJDETE V ZIMNÍM VYDÁNÍ ČASOPISU BARBAR
Předplatné můžete zakoupit na send.cz