Rodokmeny od mojedejiny.cz

Jihočeský příběh: FORPSI je doma ve Ktiši

Jeden z největších poskytovatelů internetových služeb – FORPSI – má jihočeskou základnu a sídlo v podhorské Ktiši. O tom, jak se rodila firma, hovoří její ředitel Erich Syrovátka.
24. Listopad 2023 - 00:18

Centrála v Ktiši – jak jste se dostali právě sem?

Tehdejší majitel pocházel z téhle oblasti. Na úplném začátku firma fungovala v obýváku, servery měla v pražských datacentrech, ale nebyla to vyhovující situace – tam, kde byla technologie, bylo potřeba mít i lidi. A tak se hledala vhodná lokalita.

Proč zvítězila právě Ktiš?

Byla tu na prodej budova staré školy. Jsme navíc hluboko v historii, kdy se internet teprve rodil. Ještě na počátku 90. let si akademici mysleli, že síť udrží jen pro sebe, vůbec nepředpokládali, že se stane základním komunikačním nástrojem. Ktiš byla výhodná v tom, že tam bylo možné realizovat připojení k internetu. Radiokomunikace postavily radiový most mezi Ktiší a Kletí – a stará škola byla zajímavá tím, že má přímou viditelnost na Kleť.

Jaké byly začátky?

Nastoupil jsem do firmy v roce 2002 a až do roku 2005 to byly skutečně pionýrské časy. Zákazníci na nás byli hodně přísní, nároční a byli k nám i neúprosní. Pro nás to byla zkouška ohněm. Po akvizici italskou společností Aruba v roce 2005 jsme museli nainvestovat spoustu peněz a úsilí, abychom se dostali na dnešní úroveň a zbavili se břímě minulosti. Také jsme museli zdokonalit zákaznickou podporu, která v začátcích musela řešit většinou problémy s našimi službami. Dnes se může soustředit na problémy zákazníka. Věřím, že v tuhle chvíli máme nejlepší zákaznickou podporu na trhu. Zákazník potřebuje stabilní službu a vedle toho někoho, kdo mu podává pomocnou ruku, když se něco děje. Je to nedílná součást servisu. V průběhu času se změnil i postoj zákazníků. Čas od času se totiž nevyhne závadě žádná technologie. Vždycky se nám vyplatilo pravdivě komunikovat o závadě, zákazník pak řekne: „O.k., držíme vám palce, ať se vám to co nejrychleji povede spravit.“

Jak se vám daří shánět do Ktiše zaměstnance?
To je samozřejmě náročné, zápasíme s tím. Technické pozice v datacentru nelze vykonávat většinou vzdáleně. Jsme ovšem ve slušné dojezdové vzdálenosti od Krumlova nebo Prachatic, a tak to není neřešitelné. Navazujeme spolupráci se středními školami – především se SOŠ Velešín. Přibližně patnáct let máme pobočku i v Budějovicích. Ve Ktiši nás pracuje okolo čtyřiceti, celkem nás pod značkou FORPSI působí asi sto, tedy včetně kolegů z polské a maďarské pobočky.

Co se vlastně ukrývá v názvu FORPSI?

Původní název zněl P.E.S. Consulting. Vedle toho existovala značka INTERNET CZ. Tehdy P.E.S. poskytoval webhosting a INTERNET CZ fungoval jako registrátor domén. Ani jedna služba nemá smysl bez té druhé, ale dvě značky uváděly zákazníka ve zmatek. Tak jsme to sjednotili pod značku FORPSI. Firma posílená zkušenostmi a praxí. Jsem nakonec za ty těžší roky na začátku rád, díky nim nás dneska nic nepřekvapí.