Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Třicet let v rytmu EDIKT

Podobné výročí letos oslavila řada firem: třicet let od založení, tři desetiletí budování značky. Ale EDIKT to má přece jen trochu jinak. Začínali jako lokální firma na železničních tratích, jejich světem byly jižní Čechy. Za těch třicet let neuvěřitelně povyrostli, rozšířili se do celé země, jejich lidé vyrážejí za hranice, EDIKT patří do TOP dvacítky českých stavebních firem. Jak to celé začalo a kde jsou dnes? Bilanční rozhovor vedla Bohdana Majerová.
Prezentace
17. Březen 2022 - 10:29

Dva muži, dvě zkušenosti. Pavel Štindl je předsedou představenstva a generálním ředitelem. Radim Bláha zase místopředsedou představenstva a ekonomickým ředitelem. Pro tuhle chvíli u jednoho stolu.

Pánové, co vás spojuje?

Radim: My jsme dost jiní, Pavel je sportovec, já zase umělec.

Z umělecké branže, ze sportu, co vás zajímá?

Radim: Hrál jsem na baskytaru. Pavel zase vyměnil fotbalový míč za menší, golfový.

Pavel: S jednou ze svých dceřiných společností pořádáme pravidelně nohejbalový turnaj, EDIKT jako takový pořádá golfové turnaje.

Radim: A vánoční večírky! Nebo jarní dvoudenní akce pro naše techniky na Hotelu Resort Relax.

To zní skvěle. Máme za sebou celkem složité období; jak hodnotíte uplynulý rok v pandemii? Lze tam vidět něco pozitivního?

Pavel: O plusech se asi mluvit úplně nedá.

Skutečně? Není pozitivem třeba nějaké poznání?

Pavel: Myslím si, že asi ne, skutečně to byla těžká doba. Hlavně pro nás bylo obtížné, aby fungovala administrativní část. Řešili jsme to jako jinde, tedy home officem, což s sebou vždycky nese různá úskalí.

Radim: Myslím si, že odzvonilo době, kdy na úřadech seděli lidé každý den v kancelářích. Zvykli si na to, že budou k zastižení jen v některé dny, zbytek budou na home office a lidé budou muset počítat s tím, že úřední pochůzky budou na delší čas, než bylo před koronou zvykem.

Jak se to podivné období dotklo staveb?

Pavel: Dopad na naši firmu byl minimální. Staveb se to nedotklo. Pouze jednu stavbu jsme museli pozastavit, a to kvůli subdodavateli, který neměl zaměstnance. Naše firma pracuje z devadesáti procent s českými firmami a s českými zaměstnanci, v tom jsme měli ohromný náskok a výhodu. Posouvali jsme jedinou stavbu, což byla opravárenská hala v Táboře.

Radim: Obecně se prodloužily úřední termíny. To, co běžně trvá týden, trvalo najednou měsíc.

Tak přece jen je tu něco pozitivního: objevili jste trpělivost.

Radim: Snad ano. Obor, který děláme, je stabilizovaný. Nárazové situace na něj nemají vliv. Pracujeme na dlouhodobých zakázkách, a tak jsme u bank a podobných institucí povyrostli. Také naši zaměstnanci jsou stálí, nejsou to agenturní pracovníci a vztah si s nimi dlouhodobě budujeme, a i to vnímají v bankovním sektoru jako naše plus. Kovidové měsíce dokázaly, že jsme solidní partneři.

No tak další pozitivní zpráva. Máte nějaký návod na to, jak budovat dobrý vztah se zaměstnanci?

Radim: Nejsme korporát, nadnárodní společnost, kde zaměstnanci a vedení jsou od sebe vzdálení, žijí v jiných světech a propojí se maximálně jednou měsíčně v nějakém hlášení. Proto nám to funguje – jednáme se zaměstnanci dost napřímo, odezva k vedení je krátká, a navíc jsme ve věku, kdy ještě máme dost energie.

Pavel: Vliv má i to, že jsme přišli ze spodních pater. Oba jsme tu přes dvacet let, prožili jsme vývoj firmy, dodneška známe osmdesát procent všech zaměstnanců osobně. Když něco někdo potřebuje, není složité nás oslovit, a tohle podle mě určitě buduje dobré vztahy. Navíc to, že jsme se posouvali z nižších pater, znamená, že víme, o čem mluvíme, a lidi to poznají. Vždyť já jsem sem přišel na inzerát, dostal jsem se tehdy na post mistra, tak jsem tady začínal.

Kdo byl prvním zaměstnancem?

Pavel: To byl řidič ojeté tatrovky, kterou firma zakoupila, aby mohla nabízet i dopravní služby. Na realizaci zakázek si nejdříve najímala brigádníky a ty nejlepší z nich následně získala do zaměstnaneckého poměru.

Radim: Těch lidí, kteří vyrostli s firmou, je ale víc.

Pavel: Jasně, třeba pan Turko, ten začal jako dělník a teď dělá stavbyvedoucího, vysokou školu si dodělal při práci.

Radim: Nebo Tomáš Votava, dělá obchodního ředitele, přitom přišel jako vysokoškolský student na brigádu.

Teď firma oslavila velké výročí, třicet let, to už je velký kus života. Jak probíhaly oslavy?

Pavel: Složité bylo se k oslavám vůbec dopracovat, termín jsme kvůli koroně několikrát překládali. Chystanou oslavu pro veřejnost na budějovickém náměstí jsme se nakonec rozhodli zrušit. Naše výročí jsme oslavili pouze s našimi zaměstnanci – jak se současnými, tak s bývalými. Navíc jsme pozvali i jejich partnery a partnerky a myslím, že akce byla velmi povedená.

Je třicet let velký důvod k bilancování?

Pavel: Firma neustále roste, zvětšuje se, nabírá další aktivity, roste obrat, počet zaměstnanců, člověk musí přemýšlet, jak ji směrovat dál, co se povedlo a co mohlo být lepší. Všichni jsme s firmou vyrostli, přidali jsme k tomu své zkušenosti. Víme, že musíme a chceme investovat do technologií a do lidí. Poohlížíme se teď po lidech, kteří by obsluhovali strojní podbíječky na podbíjení kolejí.

Tak pod tím si tedy nepředstavím vůbec nic.

Pavel: Je to takový žlutý stroj, co jede po křivých kolejích a za ním jsou rovné koleje. Najít pro ně obsluhu je veliký problém. Na trhu práce nejsou, musíme zvolit jinou cestu, například zahájením spolupráce se školami, kde si z absolventů své strojníky a strojvedoucí vychováme.

Radim: Během vývoje firmy jsme ale zainvestovali i do jiných oborů, než je naše stavební činnost. Pustili jsme se třeba do hotelnictví. Vybudovali jsme na zanedbaném místě prostor k relaxaci.

Pavel: Přebudovali jsme opuštěnou ubytovnu, ke které přiléhaly pozemky. Ten původní dům byl ve strašném stavu. Tak po velké zásahu vznikl Hotel Resort Relax v Dolní Vltavici na Lipně. Jedná se o luxusní čtyřhvězdičkový wellness, s apartmány a s krásným přístupem k vodě. Kromě hotelu a čtyř apartmánových domů je tam přívoz a jinak naprostý klid, taková odpočinková dovolená v klidném prostředí. Kapacita hotelu je přibližně 150 lůžek, ale areál je v rozvoji, jsme zhruba v polovině našeho cíle.

Radim: Před dvaceti lety byla na místě zanedbaná ubytovna, a dnes krásný hotelový areál! To je jedna z našich aktivit, kterou jsme v rámci rozvoje naší společnosti realizovali. Takže i takovým směrem jdeme.

Pavel: Jsme ale i developeři, stavíme menší bytové domy, něco v Budějovicích, něco v Praze.

V Praze máte i pobočku.

Radim: Pobočka v Praze byla jedna z cest, jak firmu posunout v rámci trhu. Praha je centrum všech hlavních schůzek, proto zde bylo potřeba vybudovat zázemí. Sídlo nadále zůstává v Českých Budějovicích, kde kromě administrativní budovy máme i provozně-technický areál.

Pavel: Před těmi třiceti lety jsme začínali jako firma, která dělala dopravní stavby se specializací na kolejové projekty. Poté se obor podnikání rozrostl o pozemní stavby. Před přibližně 15 lety vznikla divize mostních staveb. Dnes máme tedy tři pilíře: dopravní stavby se zaměřením na kolejové stavby, inženýrské stavby, tedy například i mostní stavby, a pozemní stavby. Posun ve formě zřízení pobočky v Praze byl vzhledem k povaze našich zakázek nutností.

Lze vybrat jednu stavbu, na kterou jste za tu dobu nejvíc pyšní?

Pavel: Jednu asi ne, ale jako první mě napadá rekonstrukce železniční stanice Česká Kubice.

V čem byla výjimečná?

Pavel: Pracovali jsme na ní zhruba před 15 lety. Byla to první investice v řádech stamilionů korun. Projekt, který vás posune o hodně dál. Dostali jsme se k celkové rekonstrukci stanice. Za zmínku určitě stojí, že děláme údržbu v pražském metru, už několik let. Je to spíš jen taková zajímavost.

Co projekty z poslední doby?

Pavel: Jsem pyšný, že jsme budovali třeba most nad dálnicí u Veselí nad Lužnicí. Jedná se o speciální systém výsuvu, kdy popotahujete bednění a kontinuálně betonujete nad silnicí, která je v provozu. Je to speciální technologie, která se v Čechách moc nepoužívá, protože ne každý ji umí. Další zajímavá práce byla rekonstrukce trati Mariánské Lázně – Karlovy Vary, třicet kilometrů souvislá výměna pražců, skládaná podle německého systému, kterému se říká pražce Y. Je to nejdelší úsek v celé České republice budovaný touto technologií. Náročný terén, kolem řeky. V Českých Budějovicích jsme měli na starosti rekonstrukci objektu Triangl, který slouží drážním hasičům.

Radim: V tuhle chvíli se podílíme na rekonstrukci budějovického hlavního nádraží, to běží ve sdružení s firmami Metrostav a Avers. Myslím si, že to naše město potřebovalo už desítky let.

Pavel: Bude to krása! Konečně když někdo přijede vlakem do Českých Budějovic, neuvidí ruinu, ale nádherný dům vídeňského typu. Když už jsme u těch drah – pro soukromé dráhy v Německu nebo přes německou firmu pro Deutsche Bahn děláme spíš malé zakázky, za jednotky milionů. Ale je to zajímavé, naši zaměstnanci se podívají k sousedům a mohou získat další zkušenosti.