Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Anarchistický pohled Františka Kupky

Slavného malíře Františka Kupku zná většina lidí hlavně jako senzaci aukcí, kde se jeho obrazy prodávají za desítky milionů korun. O ilustrátorské činnosti tohoto „nejdražšího českého výtvarníka“ však vědí podstatně méně, což může napravit nová výstava v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou. Představuje soubor 106 fascinujících černobílých kreseb, které vznikly na počátku 20. století jako doprovod monumentální encyklopedie Člověk a Země od francouzského geografa a teoretika anarchismu Éliséea Recluse.
akl
17. Srpen 2018 - 20:12

Zachycují různé fáze vývoje společnosti a jejích kultur – a vynikají svou moderností. Některé dokonce předznamenávají abstraktní tvorbu, která pak Kupku proslavila po celém světě. „Ačkoliv je v současné době Kupka znám jako objevitel abstrakce, zapomíná se na jeho umělecké počátky, kdy se prosadil ve Francii jako ilustrátor satirických časopisů L’Assiette au beurre nebo Cocorico. Jak významná pro něj byla ilustrátorská tvorba, ukazují jeho četné ilustrace pro další spisovatele, např. Antonína Sovu nebo přítele, básníka Josefa Svatopluka Machara. Pro tuto tvorbu byl Kupka ve své době obdivován i v Čechách a byla i důvodem, proč byl po skončení 1. světové války jmenován profesorem pražské akademie s možností působení v Paříži,“ vysvětlil kurátor hlubocké výstavy Adam Hnojil.

Zdůraznil, že tato velká výstava je pro AJG velkou událostí a koresponduje s kupkovským rokem 2018. V těchto dnech je umělcova retrospektiva k vidění v Grand Palais v Paříži, pak bude převzata pražskou Národní galerií a helsinským Ateneem. Soubor ilustrací zapůjčilo na Hlubokou pražské Pro arte. Je to nepochybně nejrozsáhlejší ilustrátorský celek, který autor, žijící převážně ve Francii, vytvořil. Kolekce zahrnuje 107 kreseb, z nichž 21 je nyní vystaveno v Paříži a v Praze. Hlavní část souboru zůstane až do 7. října v Hluboké nad Vltavou, kde je výstava pojata tak, aby diváci získali představu o kompletním celku.

Ilustrace k Člověku a Zemi (L’Homme et la Terre) vznikly na objednávku autora šestisvazkové encyklopedie Éliséeho Recluse. Ten se ve své poslední vědecké práci, kterou dokončil jeho synovec Paul, pokusil shrnout dějiny lidstva od prehistorických počátků až po současnost kritickým pohledem, což mimo jiné dokládá předjímání ekologických témat, např. boje za práva zvířat. Élisée Reclus náležel k nejvýznamnějším představitelům francouzského militantního anarchismu – a ze stejných anarchistických kruhů pocházel i František Kupka. Pro Recluse vytvořil na tehdejší poměry zcela atypické dílo, naplněné mnohdy ironickými a satirickými jinotaji. Reclus si totiž nepřál konvenční ilustrace, což se povedlo i díky tomu, že Kupka neusiloval o doslovné zachycení textu. Politické souznění a umělcův svérázný pohled karikaturisty byly patrně hlavními důvody, proč Reclus upřednostnil Kupku před mnohem slavnějšími umělci.

Přestože měl už autor zkušenosti s vytvářením ilustrací pro satirické časopisy, při spolupráci s Reclusem byl postaven před poněkud náročnější úkol, protože se musel vyrovnat s encyklopedickým rozsahem. Ze studijních důvodů navštěvoval vybrané vědecké instituce a přednášky na univerzitě, což byl způsob práce, který aplikoval i při dalších zakázkách. Kupkovy ilustrace jsou syntézou různých předloh včetně fotografií. Některé jsou sociálně zaměřené i dějově náročnější: jde o hlubokou, nekompromisní sondu do dějin i současnosti tehdejšího světa. Pro Recluse byla podobně jako pro Kupku historie osvobozování člověka pokrokem, který jej zušlechťuje a propojuje s energií vesmíru.

Na souboru Kupka pracoval v letech 1904 až 1909. První kresby vznikaly současně se slavnými cykly pro časopis L’Assiette au beurre, zatímco poslední byly dokončeny krátce před abstraktními studiemi. Už v nich lze spatřit zárodky stylu, který pak umělce nejvíc proslavil – stal se jedním ze zakladatelů moderního abstraktního malířství. „Představení celého tohoto souboru je mimořádným počinem, kdy má divák možnost spatřit autorovy práce na papíře, které se běžně nevystavují. Návštěvník uvidí dobové a často nonkonformní pojetí světa se všemi stereotypy, které by dnes mohlo být označeno jako politicky nekorektní. Jedná se o anarchistický pohled na svět od obou autorů, kteří byli jednoznačně proticírkevně, protikolonialisticky a protikapitalisticky naladěni,“ upřesnil kurátor.