Filmový svět Pavla Horáčka - Vavříny na dosah ruky
Těšit se můžete například na nový film Andreje Zvjaginceva, v kontextu ruské kinematografie mnohými považovaného za pokračovatele Tarkovského metafyzické tradice, kterou zároveň aplikuje na problémy dnešního Ruska. Po prorockém Leviatanovi (2014), který se stal ještě mrazivějším po anexi Krymu, nyní přichází s filmem Nemilovaní, zaměřujícím se na odcizenost městské rodiny.
Pozornosti se i v českých médiích dostalo snímku Čtverec mladého švédského režiséra Rubena Östlunda, který si z Cannes přivezl Zlatou palmu. Östlund v něm potměšile nahlíží na prostředí moderní galerie, s mistrně odpozorovanými detaily tohoto zvláštního, často pokrytecky povýšeného prostředí.
Ten, kdo viděl podivného Humra (2015) Yorgose Lanthimose, v němž jsou nezadaní lidé zatýkáni a odváženi do hotelu, kde si musí najít partnera, jinak jsou proměněni ve zvíře a vypuštěni do lesa, už má určitou představu o tvorbě tohoto ústředního představitele „řecké divné vlny“. Ocenit teď může také Zabití posvátného jelena, v němž znovu exceluje Colin Farell a tentokrát i Nicole Kidman. Odkud se berou nevysvětlitelné tragické události, které jejich rodinný život mění v peklo, divákovi dojde záhy. Přesto se však ošívá do poslední minuty meditativního hororu, který je (jak jinak) velmi podivnou adaptací antické tragédie Ifigenie v Aulidě. Nejen v Cannes, odkud snímek má cenu za scénář, diváky atmosféra neodvratného trestu právem uhranula.