Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Moderní a kontroverzní Pasta Oner

Jeden z nejvýraznějších představitelů současné české umělecké scény, výtvarník tvořící pod jménem Pasta Oner (ročník 1979, vlastním jménem Zdeněk Řanda), zaplní od 9. června až do 6. října západní sál Alšovy jihočeské galerie.
/akl/
14. Červen 2019 - 13:43

Díky tomu, že ztvárňuje svět z moderního a kontroverzního pohledu, se tato výstava stane zajímavým kontrastem k hlavní události letošní sezony, a to k velké retrospektivě Kamila Lhotáka. Ta začne ve velkém sále Alšovky 23. června a potrvá také do začátku října. „Tyto dvě výstavy se budou krásně doplňovat, protože bude jasně vidět kontrast v umění daných dob,“ říká Lenka Hýblová z AJG. Galeristé věří, že Pasta Oner, který dlouhodobě a systematicky reflektuje aktuální popkulturní společnost, zaujme hlavně mladé publikum. Chystají proto i programy pro školy a komentované prohlídky. Na vernisáži zahraje DJ Robot.

Výstava zahrne asi 30 až 40 obrazů, hlavně olejomalby, ale budou tam i objekty. Unikátní je, že autor pracuje s architekturou sálu i celé novogotické jízdárny. Alšova jihočeská galerie je navíc proslulá svou sbírkou sakrálního umění, což autora inspirovalo k tomu, aby toto téma pojal satiricky. Mimořádné je i to, že jeho obrazy nebudou pověšeny klasicky na zdech, ale umístěny do prostoru, takže budou působit jako levitující.

Významově bohatě nabité obrazy čerpají nejen z všudypřítomné globální fascinace světem bohatství, luxusních značek a spotřební krásy, ale vydávají se také po stopách spirituální transcendence či vnitřních zákoutí víry, odkrývají řadu osobních a popových mytologií, zkoumají podvědomé touhy a reminiscence na lidskou sexualitu. „Autorova tvorba je nalezeným rubem a lícem pekla i nebe nás samých. V prostupování emocí dobra a zla, banality a vážnosti spočívá klíč Pastova myšlení,“ uvedl Pavel Kubesa, který je kurátorem výstavy spolu s Karlem Srpem. Upřesnil, že v AJG autor ukáže dosud nevystavená díla z let 2017 a 2018, zapůjčená ze soukromých sbírek, dále inovovanou sadu ikonických objektů Mickeyho Mouse a rozměrnou nástěnnou neonovou instalaci. „V obrazech je zřetelný formální i významový posun: Pasta k tradiční pop-artové estetice svých obrazů přidává nově i realistickou malířskou polohu odkazující na motivy z dějin západního sakrálního umění. V jeho obrazech se zhušťuje čas a historie ztrácí lineární vývoj,“ naznačil kurátor.