Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Pátere, prchni

Oscara za nejlepší cizojazyčný film si v únoru po právu odnesl korejský Parazit. Přepsal historii, protože jako první neanglicky mluvený snímek získal i sošku za nejlepší film. Následně se dokonce i v českých kinech objevila jeho režisérská černobílá verze. Jedním z Parazitových velkých konkurentů byl snímek našich sousedů – polské sociální drama Corpus Christi.
Pavel Horáček, filmový publicista
06. Květen 2020 - 10:54

Vypráví o mladistvém delikventovi, který v pasťáku najde ve víře v boha novou naději. Po propuštění by se rád stal knězem, se svou minulostí ale nemá šanci. Když je krůček od nástupu do vesnické truhlárny, dílem náhody (či boží vůlí, jak chcete) se vydává za kněze a farnost mu uvěří. Nachází přirozenou cestu k mladým, oblíbeným se ale stává i u starších věřících. Zároveň se před ním vynořují detaily temné minulosti, kterou má komunita za sebou. A také kněze-podvodníka dohání jeho předchozí angažmá. Rozehrává se tak nečekaně působivé drama.

Příběh kněze na bigotním polském venkově nezní možná jako námět moderního, na aktuální problémy odkazujícího, snímku. Nebyl by to nový polský film (delší dobu úspěšný na mezinárodních festivalech), aby takové téma ale nepojednal po svém. Surově, bez příkras současného Polska. Navíc s oslňujícím výkonem charismatického herce Bartosze Bielenia v hlavní roli. Dokáže být stejně uvěřitelným pastýřem dřív apatických vesničanů, jako rváčem z pasťáku.