Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Sbírka keramiky v plné kráse

V nedávno otevřeném Mezinárodním muzeu keramiky v Bechyni, které nyní sídlí v ulici Novodvorská 301, začaly v polovině srpna dvě výstavy. Potrvají do 10. ledna 2022, pak přijdou na řadu další artefakty z bohatých sbírek Alšovy jihočeské galerie. Její keramická sbírka patří k nejrozsáhlejším na světě – a nyní se naskytla šance představit ji konečně tak, jak si zaslouží. Na prohlídku zve kurátorka keramiky v AJG Tereza Svobodová.
Alena Binterová, Foto: Milan Havlík
09. Listopad 2021 - 13:19

Pro slavnostní otevření jste připravili dvě výstavy najednou. Proč jste vybrali zrovna jejich spojení?

Tyto dvě výstavy naprosto skvěle reprezentují zaměření i spolupráci naší galerie. Výstava našich exponátů se jmenuje ČERNOBÍLÉ: NIC NENÍ A PŘITOM JE a letošní, již 29. ročník Mezinárodního sympozia keramiky v Bechyni má název MIMO KRUH / OFF-CENTER. Dohromady se potkalo šest instalací účastníků sympozia keramiky se 14 dalšími autory v našich sbírkách. Novou budovou otvíráme novou kapitolu v historii naší instituce, která nám umožní představit keramické sbírky celoročně – zatímco areál zámku byl přístupný jen v hlavní turistické sezoně. Současně chceme upevnit a dále rozvíjet naši spolupráci s Mezinárodním sympoziem keramiky.

K jakému pojetí vás prostor inspiroval?

K dispozici je „white cube“ (bílá krychle), jak se v žargonu muzeí a galerií označuje moderní volný prostor s minimem prvků, které by rušily vystavená díla. Se sálem lze pracovat za pomoci nosných sloupů tak, že lze prostor oddělovat do samostatných boxů či uliček. Ale pro naši ideu bylo prioritní prostor nikterak nedělit a nezakrývat, takže vedle sebe stojí oba projekty bez předělů a mohou spolu komunikovat. Zároveň respektují pomyslnou dělicí linku. Návštěvník může mezi expozicemi procházet svou vlastní cestou.

Vyřeší se nyní i problém s klimatickými podmínkami, který provoz galerie dříve limitoval?

V budově bývalého zámeckého pivovaru jsme mohli udržovat přirozené klima pro keramiku a plastiky, ale vlhkost tohoto prostředí neumožňovala vystavovat ani přechovávat díla náchylnější na změnu okolní teploty a vlhkosti. Nová budova nám umožní vystavit i malby či dřevěné sochy, ale dokonce i nejchoulostivější materiál, kterým je papír. Návštěvníci se proto mohou těšit na bohatý program, který již nebude limitován materiálem.

Líbí se mi myšlenka charakterizující novou výstavu: Černá/bílá i s „šedou zónou“. Napadá mě, že bílá může též symbolizovat nový začátek v novém objektu.

Přesně tak. Zahájení sezony v nové budově tématem kontrastního spektra bylo od začátku motivováno také touhou vymanit se z „šedé zóny“, ve které často hibernovala naše keramická sbírka mimo bohatou návštěvní sezonu. Nyní se ukazuje ve výběru těch nejprestižnějších autorů a jejich děl, která v neutrálním prostoru září bělostným porcelánem a černou glazurou, jaké silné zážitky můžeme nabídnout. Přinášíme zpět stálou expozici, která bude pravidelně obměňována tak, abychom mohli návštěvníkům ukázat, jak bohaté a barevné naše spektrum skutečně je. Zastoupení autoři čítají stálice české keramické scény, jako jsou Václav Šerák, Pravoslav Rada, Ladislav Švarc, Václav Dolejš, Pavel Knapek, Lisbeth Bartošová a Zdena Fibichová. K jejich jin komplementuje jang významných zahraničních umělců, jako Aisaku Suzuki, Renate Hahn, Magdalena Winiarska-Gotowska, Klaus Schultze, John Kudlacek, Marion Weiß-Munk a Bingül Başarir. (...)

... CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V PODZIMNÍM ČÍSLE ČASOPISU BARBAR!

 

Podzimní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!

Předplatné můžete zakoupit na send.cz