Zvláštnosti z ostrova Ghibli
Jeho šestnáct let starý snímek Otec a dcera, za který získal také Oscara, stále figuruje v žebříčcích nejlepších animovaných filmů historie. A právě on fascinoval japonského režiséra Hajao Mijazakiho (Cesta do fantazie, Zámek v oblacích...) natolik, že jako prvnímu evropskému tvůrci nabídl de Witovi možnost natočit si film v legendárním studiu Ghibli. Vzniklo díky tomu de Witovo první celovečerní dílo, Červená želva, která se překvapivě promítá teď i v českých kinech.
Je velmi odlišné od toho, co si dnes představujeme pod označením animovaný a celovečerní. Stejně jako ve svých krátkých filmech, režisér vyprávění odbavuje velmi zvolna. Přirozeně si to vyžaduje i sám děj, který sleduje osud trosečníka na ostrově obydleném pouze zvířectvem. Podobenství o vztahu člověka a přírody, o základních lidských hodnotách – hrdina prožije lásku i rodičovství – je navíc vyprávěné bez jediného slova. Symbolický snímek, působící jako z jiného století, může být pro řadu diváků nepřístupný. Když se ale zkusí oprostit se v předvánočním shonu od současného světa a vyměnit český mráz za prostředí tropického ostrova, může jim Červená želva nabídnout až mystický zážitek.