Rodokmeny od mojedejiny.cz

20 let IGY: Lunetic i auto za milion

IGY Centrum, odvážný projekt, který udržel obchod v širším centru Českých Budějovic, slaví dvacet let. S jeho ředitelkou Radkou Rajnochovou jsme hovořili o tom, jak velké budou letošní oslavy, o značkách, na které se zákazníci denně ptají, ale také o nových příležitostech v okolí a širším regionu. Jak se za dvacet let změnil zákazník? A jak dlouho čekají obchodníci na dobré místo?
Jan Štifter, Foto: Richard Nowak
21. Říjen 2024 - 23:13

IGY Centrum slaví dvacet let. Co se chystá?

Narozeniny slavíme postupně od jara, samotná oslava ale vyvrcholí 9. a 10. listopadu, kdy pro zákazníky chystáme velkolepý program, spoustu koncertů i vzdušnou akrobacii. V každé naší pasáži se bude něco dít. Po pasáži budou chodit hostesky a rozdávat tisíce dárků. Povedlo se nám zapojit prakticky veškeré nájemce, takže se připravuje celá řada akcí a slev. Celkově to pojímáme dost velkolepě: každé pondělí teď s našimi nájemci soutěžíme o hodnotné ceny, tu největší si necháváme na listopad. Někomu předáme Cupra Formentor, auto za milion. Snažíme se, aby letošní oslavy navazovaly na atmosféru před dvaceti lety, headlinerem celého výročí je proto kapela Lunetic.

Taky jste je jako holka poslouchala?

Já měla na tričku Kelly Family. Ale zrovna teď jsme Lunetic měli na firemním teambuildingu a musím uznat, že mě ti kluci hodně bavili. Lunetic mě zastihli na základní škole, je to milá vzpomínka, a myslím, že tak to má i hodně Jihočechů – posloucháte jejich písničky a přitom přemítáte, v jaké životní etapě jste tenkrát byli a co děláte dnes. Kromě Lunetiku ale vystoupí i Sebastian, Debbi nebo Pam Rabbit.

V jaké životní etapě je IGY Centrum?

Dvacet let za námi znamená, že víme, co děláme, pro koho tu jsme, jsme srostlí s regionem. Zároveň ale nepřešlapujeme na místě, jen v posledním roce jsme otevřeli celou řadu nových obchodů. Máme za sebou zahájení provozu Starbucks nebo Sephory, velkých značek, které byly na wish listu našich zákazníků úplně nejvýš.

Čím to, že to přichází takhle pohromadě?

Je to souhra několika faktorů, uvolnily se nám zajímavé prostory a dokončili jsme některá důležitá jednání. S každým novým obchodem pro nás začíná velký kus práce – stavíte dům prakticky od základů, protože odcházející nájemník předává svou jednotku ve formě betonu a cihel.
 

Škrtli jste si ze seznamu tedy Starbucks a Sephoru, co na wish listu přetrvává?

Samozřejmě nejčastější dotaz je, kdy bude v IGY ZARA.

Kdy bude v IGY ZARA?

My pro ni nemáme prostor. ZARA vyžaduje hodně místa, má širokou nabídku zboží. Nedovedu si představit, kolik jednotek bychom museli sloučit do jedné, abychom jejím požadavkům vyhověli. ZARA je zároveň sama velmi náročná na to, kde svůj obchod otevírá – u konkurence nebude mít zákazníka a u nás nenajdeme kapacitu. Takže ZARA v Budějovicích v dohledné době v nákupním centru určitě obchod neotevře. Podobně byla ale poptávaná i IKEA. Povedlo se nám otevřít jejich první regionální plánovací studio v republice. Samozřejmě jsme se pak dostali pod smršť otázek od zákazníků, proč jsme rovnou neotevřeli plnohodnotný obchod IKEA.

Co odpovídáte?

Jak to je – kdybychom měli v IGY otevřít klasickou IKEA, museli bychom vystěhovat všechny nájemce, protože by se k nám nic jiného nevešlo. V rámci sociálních sítí řešíme desítky podobných dotazů denně. Dotazy na značky patří k evergreenům. Mnoho z nich si tu dokážeme představit, jenom nemáme prostor, kam bychom je umístili.

Dotazy na značky patří k evergreenům. Mnoho z nich si tu dokážeme představit, jenom nemáme prostor, kam bychom je umístili.

Což je skoro absurdní, že i při své mohutnosti narážíte na vyčerpané kapacity.

Pokud se nám nájemníci tolik nestřídají, nového prostoru pro velké firmy moc není. Častěji se mění menší společnosti z regionu, když si nadšenci otevřou obchod, a ne vždycky jim to vyjde. Z pohledu prodejců přirozeně není IGY vhodný formát pro každého, někomu bude určitě lépe v uličce okolo náměstí.

Pro vás tedy nejstabilnější hráč je velký řetězec.

Určitě, ale vedle toho tu máme i spoustu lokálních obchodů, kde vědí, jak na to, nepracují se svým byznysem jako s koníčkem, vybudují úspěšnou firmu. Máme v centru několik rodinných vícegeneračních firem, kterým se u nás vede velmi dobře.

Jak dlouhý je aktuálně pořadník čekatelů na hezké místo?

Na některá místa se čeká několik let, to byl příklad třeba Smarty.cz. Majitel si vybral místo v rámci IGY a čekal na něj dva roky.

Předpokládal bych, že se některá místa neuvolní nikdy.

Přesně tak, s některými obchodníky tu půjdeme do důchodu.

V pražském Fénixu jsem nedávno narazil na stánek bez personálu. Platil jsem kartou přes terminál, nikdo mě nekontroloval, celý obchod jsem uskutečnil sám. Je tohle trend, který přichází i do IGY? Prodej bez prodavačů?

Vím, že takhle se prodávají různé potraviny, a takový stánek dnes už v Budějovicích najdete, je v nákupním centru Géčko. Jak Géčko, tak Fénix patří do naší obchodní skupiny. V určitém segmentu může trend, kdy mizí prodavači a nahrazuje je samoobsluha, kamery a taky důvěra, fungovat. Ale já si myslím, že přidanou hodnotou nákupních center je živá obsluha, která nám může poradit. Protože jinak můžete pořídit zboží online. Fyzický člověk vám na místě mnohé vysvětlí, pomůže, povzbudí.

Kam dneska ještě může IGY růst? Je ve hře nějaké další rozšiřování nebo otevření pobočky?

Tohle téma aktuálně vůbec neřešíme. Stojíme v uzavřené zástavbě, není kam se rozšiřovat, pod zem se nedostaneme, výše to také nejde. Myslím, že jsme na hraně uskutečnitelného. Rozvíjíme teď, co máme, to je naše přítomnost.

A jinde v Budějovicích? Je tady někde prostor pro nové obchodní centrum vaší velikosti?

Z médií se dočítáme, že je určitě potenciál na letišti. Na druhou stranu Budějovice nejsou tak velké, aby tady vznikaly další plnohodnotné projekty, podobné IGY. Musíme si uvědomit, že při otevřené dálnici nebude konkurencí jen Géčko nebo Mercury, ale daleko víc také Plus City v Linci a nákupní centrum Chodov.

Vnímáte dálnici jako ohrožení?

Určitě ne, jsme pohodlní, nechce se nám daleko za nákupy cestovat. To vidíme i z průzkumů, které máme k dispozici. Navíc spousta lidí nerada jezdí do pražských nákupních center, protože jsou ty komplexy už pro ně moc velké.

Jak se za dvacet let proměnil zákazník?

Jeho chování nejvíce vychýlila covidová doba. Proměnila zajeté mechanismy, najednou bylo všechno jinak. Vzápětí přišly časy vysokého růstu cen. V poslední době ale vidíme, že zákazník opět utrácí, často je to odložená spotřeba, lidé sahají do peněz, které si během posledních let podrželi. Míň se bojí a víc se zase chtějí bavit, nakoupit si, na co mají chuť, nebojí se dělat si život příjemnější.

Týká se to všech odvětví? Nebo některé obchodní oblasti rostou rychleji než jiné?

Pozorujeme, že se o něco hůř daří obchodům s doplňky do domácností. Je to ale dané také tím, že ve městě vyrostla levná konkurence, v tomhle segmentu je daleko širší nabídka. Naopak stoupá poptávka po gastronomii. Toho si všimnete i v IGY – v porovnání se začátkem je tady výrazně větší procento plochy věnované občerstvení. Zákazníci si říkají o nové věci, teď je celosvětovým trendem jídlo. Pro nás je důležité, že se tenhle život koncentruje pod naši střechu. Je to o každodenní práci, o detailech. V současné době pracujeme na proměně všech relaxačních zón v celém nákupním centru. V jejich rámci zohledňujeme hlavně funkčnost, zároveň ale chceme, aby vám poskytly pohodlí. Vedle toho musíme vždycky hledat balanc, aby to pohodlí nebylo maximální, protože někteří lidé by nechtěli odejít.

Kdo jsou takové osoby, které by nechtěly odejít? Třeba i děti, které se k vám stahují, protože máte rychlý internet?

Ne, to ne. Děti jsou naši budoucí zákazníci. Myslím nepřizpůsobivé a problematické osoby, se kterými nechcete trávit čas ve společném relaxačním prostoru.

A já je u vás ani nevidím. Asi víte, jak na ně.

Tak se nám to daří dobře. Je to práce ostrahy, ať už v uniformě, nebo v civilu. Ví, kdy a z jakých důvodů může člověka vykázat. Mnoho problémových osob známe a taky víme, kdo v ostraze na ně působí – dělají u nás chlapi, kteří mají respekt mezi komunitami, a když je někteří z těch lidí, které tady nechceme, zahlédnou, z pasáže odcházejí hned a dobrovolně. To všechno podporuje image značky. Zveme vás, protože vám u nás bude dobře – a nám zase bude dobře s vámi. Jdete si k nám pro pěkné oblečení, do sauny, do kina nebo na večeři. Chcete relaxovat, hledáte novou knížku nebo dárek pro někoho, koho máte rádi. Jde nám o to, abyste se cítili v každou chvíli bezpečně. Minulý rok jsme zavedli novinku, povolili jsme přístup s domácími mazlíčky, jsme tedy pet friendly nákupní centrum. Chodí k nám králíčci, morčátka, kočky, psi, ale i papoušci.

Už jste pro ně otevřeli speciální koutek, podobný vašemu koutku pro děti?

Vidíte, to je dobrý nápad. Můžeme nad tím začít přemýšlet. Na tyhle změny lidé reagují velmi dobře. Stejně jako si všímají, jak se proměňuje výzdoba uvnitř centra. Líbí se jim, u některých prvků se fotografují, fotky pak sdílejí a inspirují se navzájem. Naši zákazníci jsou často velmi kreativní.

Kreativní? Jak to myslíte?

Vtipných situací zažíváme každý týden několik, nejen na sociálních sítích. Lidé jsou různě vynalézaví. Nedávno se nám jeden zákazník snažil s motorkou sjet po eskalátoru, přišlo mu to jako dobrý nápad. Ale kolegové si pamatují i obrácené auto na střechu ve vjezdu do garáží. Rozhodně se nenudíme. Přece jen žádným jiným místem v jižních Čechách neprojde za den více lidí než IGY Centrem.

Jak vlastně počítáte návštěvnost?

Návštěvnost je vždycky alchymie s řadou proměnných. Každý vstup do IGY máme osazený čidly, takže přesně víme, kudy zákazník vchází, kudy se po pasáži pohybuje a kde nakonec vyjde. Oproti minulému roku tak víme, že jsme na stejných číslech. Návštěvnost můžeme podporovat spoustou věcí, vymýšlet různé marketingové akce, ale velkou roli hraje počasí. Když je slunečno, jihočeský zákazník chce jít radši k vodě. S tím my nic nenaděláme.

Jak moc dokážete zákazníka personifikovat? Víte, že tohle je Pepík a Pepík rád nakupuje v New Yorkeru?

Využíváme různé studie a zároveň máme data od telefonních operátorů. Z toho už dokážeme něco vyčíst – víme, z jaké oblasti k nám zákazník přijel, kolik je mu let, případně jestli využívá číslo soukromé nebo firemní. Díky bodům, ke kterým se telefon připojuje, víme, že je zákazník v budově IGY. Nedokážeme přesně dohlédnout, o jakou osobu se jedná, ale operátoři začínají nabízet službu, že zákazníkovi pošlou SMS, která ho upozorní na aktuální výhodnou nabídku. Tohle právě teď začínáme zkoušet.

Co přijde po oslavách?

Týden po hlavních oslavách se pustíme do vánoční výzdoby. Našimi oslavami tak trochu prodlužujeme předvánoční období a čas slev. Sezona vrcholí o Vánocích. Po nich pro nás začíná nové téma: trvalá udržitelnost a společenská odpovědnost. To je pro nás stěžejní oblast pro celý příští rok. Chceme zlepšovat naše technologie – a díky tomu, že jsme relativně mladé centrum, používáme moderní a šetrná zařízení ohleduplná k životnímu prostředí. Ještě letos bychom ale chtěli namontovat fotovoltaiku, měly by tu vzniknout nabíječky pro elektromobily. Zákazníci zaznamenali, že jsme vyměnili značku všech hygienických materiálů, nahradili jsme je materiálem, který je recyklovaný, šetrný a ohleduplný. Chceme o těch věcech hodně mluvit, protože životní prostředí je něco, za čím si stojíme, za čím jdeme a co je pro nás stejně důležité jako pro naše zákazníky.

 

Radka Rajnochová
o sobě

Pozice manažerky IGY zastávám necelé tři roky a mohu říct, že bych neměnila. Do IGY jsem utíkala z nedalekého gymplu během velké přestávky, a nikdy by mě nenapadlo, že ho budu řídit. Moje první zkušenosti s obchodem jsou z retailového časopisu, v jehož redakci jsem pracovala během studia na vysoké škole. Po ní jsem pak nastoupila do Kauflandu, kde jsem si prošla všemi pozicemi – zakládala jsem zeleninu na prodejně, jezdila s vysokozdvižným vozíkem nebo stála u pásu v masokombinátu. Nakonec jsem řídila jednu z poboček. Kaufland byl skvělá zkušenost, ale neumím brzy vstávat, takže jsem nastoupila na pozici ředitelky regionální kanceláře CzechInvest a následně do dm drogerie markt jako vedoucí skupiny komunikace. Odtud už to byl kousek do IGY. Všechny moje zkušenosti se tak spojily.

... CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V PODZIMNÍM VYDÁNÍ ČASOPISU BARBAR

 

Předplatné můžete zakoupit na send.cz

ELEKTRONICKÁ VERZE: V prodeji na digiport.cz za 59 Kč!