Rodokmeny od mojedejiny.cz

20 let IGY: Lunetic i auto za milion

IGY Centrum, odvážný projekt, který udržel obchod v širším centru Českých Budějovic, slaví dvacet let. S jeho ředitelkou Radkou Rajnochovou jsme hovořili o tom, jak velké budou letošní oslavy, o značkách, na které se zákazníci denně ptají, ale také o nových příležitostech v okolí a širším regionu. Jak se za dvacet let změnil zákazník? A jak dlouho čekají obchodníci na dobré místo?
Jan Štifter, Foto: Richard Nowak
21. Říjen 2024 - 23:13

IGY Centrum slaví dvacet let. Co se chystá?

Narozeniny slavíme postupně od jara, samotná oslava ale vyvrcholí 9. a 10. listopadu, kdy pro zákazníky chystáme velkolepý program, spoustu koncertů i vzdušnou akrobacii. V každé naší pasáži se bude něco dít. Po pasáži budou chodit hostesky a rozdávat tisíce dárků. Povedlo se nám zapojit prakticky veškeré nájemce, takže se připravuje celá řada akcí a slev. Celkově to pojímáme dost velkolepě: každé pondělí teď s našimi nájemci soutěžíme o hodnotné ceny, tu největší si necháváme na listopad. Někomu předáme Cupra Formentor, auto za milion. Snažíme se, aby letošní oslavy navazovaly na atmosféru před dvaceti lety, headlinerem celého výročí je proto kapela Lunetic.

Taky jste je jako holka poslouchala?

Já měla na tričku Kelly Family. Ale zrovna teď jsme Lunetic měli na firemním teambuildingu a musím uznat, že mě ti kluci hodně bavili. Lunetic mě zastihli na základní škole, je to milá vzpomínka, a myslím, že tak to má i hodně Jihočechů – posloucháte jejich písničky a přitom přemítáte, v jaké životní etapě jste tenkrát byli a co děláte dnes. Kromě Lunetiku ale vystoupí i Sebastian, Debbi nebo Pam Rabbit.

V jaké životní etapě je IGY Centrum?

Dvacet let za námi znamená, že víme, co děláme, pro koho tu jsme, jsme srostlí s regionem. Zároveň ale nepřešlapujeme na místě, jen v posledním roce jsme otevřeli celou řadu nových obchodů. Máme za sebou zahájení provozu Starbucks nebo Sephory, velkých značek, které byly na wish listu našich zákazníků úplně nejvýš.

Čím to, že to přichází takhle pohromadě?

Je to souhra několika faktorů, uvolnily se nám zajímavé prostory a dokončili jsme některá důležitá jednání. S každým novým obchodem pro nás začíná velký kus práce – stavíte dům prakticky od základů, protože odcházející nájemník předává svou jednotku ve formě betonu a cihel.


 

Škrtli jste si ze seznamu tedy Starbucks a Sephoru, co na wish listu přetrvává?

Samozřejmě nejčastější dotaz je, kdy bude v IGY ZARA.

Kdy bude v IGY ZARA?

My pro ni nemáme prostor. ZARA vyžaduje hodně místa, má širokou nabídku zboží. Nedovedu si představit, kolik jednotek bychom museli sloučit do jedné, abychom jejím požadavkům vyhověli. ZARA je zároveň sama velmi náročná na to, kde svůj obchod otevírá – u konkurence nebude mít zákazníka a u nás nenajdeme kapacitu. Takže ZARA v Budějovicích v dohledné době v nákupním centru určitě obchod neotevře. Podobně byla ale poptávaná i IKEA. Povedlo se nám otevřít jejich první regionální plánovací studio v republice. Samozřejmě jsme se pak dostali pod smršť otázek od zákazníků, proč jsme rovnou neotevřeli plnohodnotný obchod IKEA.
Co odpovídáte?

Jak to je – kdybychom měli v IGY otevřít klasickou IKEA, museli bychom vystěhovat všechny nájemce, protože by se k nám nic jiného nevešlo. V rámci sociálních sítí řešíme desítky podobných dotazů denně. Dotazy na značky patří k evergreenům. Mnoho z nich si tu dokážeme představit, jenom nemáme prostor, kam bychom je umístili.

Dotazy na značky patří k evergreenům. Mnoho z nich si tu dokážeme představit, jenom nemáme prostor, kam bychom je umístili.

 

Což je skoro absurdní, že i při své mohutnosti narážíte na vyčerpané kapacity.

Pokud se nám nájemníci tolik nestřídají, nového prostoru pro velké firmy moc není. Častěji se mění menší společnosti z regionu, když si nadšenci otevřou obchod, a ne vždycky jim to vyjde. Z pohledu prodejců přirozeně není IGY vhodný formát pro každého, někomu bude určitě lépe v uličce okolo náměstí.

Pro vás tedy nejstabilnější hráč je velký řetězec.

Určitě, ale vedle toho tu máme i spoustu lokálních obchodů, kde vědí, jak na to, nepracují se svým byznysem jako s koníčkem, vybudují úspěšnou firmu. Máme v centru několik rodinných vícegeneračních firem, kterým se u nás vede velmi dobře.

Jak dlouhý je aktuálně pořadník čekatelů na hezké místo?

Na některá místa se čeká několik let, to byl příklad třeba Smarty.cz. Majitel si vybral místo v rámci IGY a čekal na něj dva roky.

Předpokládal bych, že se některá místa neuvolní nikdy.

Přesně tak, s některými obchodníky tu půjdeme do důchodu. (...)

... CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V PODZIMNÍM VYDÁNÍ ČASOPISU BARBAR

 

Předplatné můžete zakoupit na send.cz

ELEKTRONICKÁ VERZE: V prodeji na digiport.cz za 59 Kč!