Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

A jak to máte VY DVA?

Položte tu otázku i sobě: Co jste dnes udělali pro svého manžela nebo manželku? V kampani VY DVA na to odpoví 365 lidí. Možná v ní budete i vy dva. Tak buďte připraveni. Autorkou projektu je ředitelka Kreativní agentury R51 Dana Kalistová. Chce ukázat, že spousta lidí sice tvoří rodinu a pečuje o děti, ale zapomíná přitom jeden na druhého. Smysluplná kampaň nemusí stát miliony – stačí pár lidí, které to prostě nadchne.
Jan Štifter, Foto: Milan Havlík
21. Únor 2018 - 14:42

Nedávno jsem četl příspěvek v nějaké diskusi pod článkem. Stálo tam: „Moudří vědí, že manželství je přežitek.“ Nejste moudrá?

Asi nejsem, protože já mu věřím. Je to něco, co se člověk musí učit, co nepřichází samo. Kultivuje vás to. Manželství znamená spojení lidí, kteří si stanovili společný cíl.

Společný cíl mohou mít i lidé, kteří se nevzali.

Řada lidí nad sebou potřebuje mít něco vyššího, a tady je to slib a víra, že to, co dělám, dává smysl. Manželství je určitá forma přísahy a ta je pro pevné soužití důležitá. Vnímám okolo sebe lidi, kteří se rozešli, a někdy si říkám, jestli to nezabalili moc brzy. Manželství se opouští složitěji, a v tom je to zároveň  skvělé a zároveň velmi náročné, člověk musí hodně věcí promyslet, než se ho rozhodne ukončit. Dostává tak prostor a čas. Může zkoušet. Proto není manželství cár papíru nebo hloupost, nemoudrost. Je to důkaz, že to myslíte vážně a že chcete, aby se vám to povedlo.

Kdy si svůj slib manželovi nejčastěji připomínáte?

Sliby beru hodně vážně, snažím se je dodržovat. Nejvíc na ten slib myslím, když přijde nějaká krize. Těm se člověk nevyhne, jen je musí chtít překonávat. Nejsem pak v situaci, kdy můžu prásknout dveřmi a odejít, je vždycky potřeba se vrátit a věci urovnat.

Vy jste teď vymyslela kampaň s názvem VY DVA. Ve spolupráci s časopisem Barbar rozjíždíte projekt, kde se ptáte lidí, co pěkného dnes udělali pro svého manžela nebo manželku. Co dnes udělala pro svého muže Dana Kalistová?

Dneska jsem se s ním ještě nepotkala, takže jsem pro něj zatím nestihla udělat nic.

A včera?

Včera jsem pro svého manžela udělala to, že jsem přišla domů.

Jak ten dar přijal?

U nás se to teď hodně točí kolem dětí, jsou malé a neustále vyžadují naši péči. A právě o tom je kampaň VY DVA: Nemyslete jenom na své potomky, myslete i jeden na druhého. Kdysi jste se spolu bavili pořád, jak je to dneska? Rodiče komunikují s dětmi, a přitom si spolu ani neudělají kafe, aby si řekli, co se přihodilo nového. Jak bylo v práci. A k tomu se člověk musí chtít vracet domů. I tím vyjádříte lásku – těšíte se a přijdete, třeba i dřív, abyste spolu mohli posedět.  Podle mě je důležité aktivně hledat čas, který manželé stráví jen spolu. Kdybychom si každý den našli patnáct minut jen na sebe, ten čas, kdy nás nikdo neruší, tak to není málo.

Je to moc?

Není to ani moc. Ale pokud si dnes své ženy nebudete všímat, za chvíli přijde odcizení. Nebudete vědět, co ji zajímá, s kým se potkala, co to pro ni znamenalo. Ono fakt stačí těch patnáct minut denně. A na vztahu to bude znát.

Když jsem se bavil s přáteli, kterým skončilo manželství, právě tohle zmiňovali. Že se spolu přestali bavit, přestali sdílet svůj čas. Neměli pak žádné zážitky, které by patřily jen jim dvěma. Vychovali spolu děti, ale ty pak odešly – a oni museli upnout pozornost jeden na druhého. Neviděli nic a neměli na co navázat.

Třeba s tím něco udělá kampaň VY DVA. Komunikace je alfa a omega všeho.

Projekt VY DVA startuje 1. března. Kde se nápad vzal?

Hodně mých projektů vychází z aktuální životní etapy, z něčeho, co prožívám, o čem přemýšlím a co potřebuju. Manželství se aktivně věnuju deset let. Vlastně jedenáctý rok. Přemýšlím o něm. Udělala jsem chyby, ale i spoustu skvělých věcí. Z jiného pohledu je manželství vztah, který sdílíme skoro všichni, máme na něj nějaký názor a tvoříme si zkušenost. Většinou se o něm diskutuje, pokud nefunguje, a to mě mrzí. Protože se o něm dá mluvit tak hezky, a nemusí se propírat jen tehdy, pokud statistiky ukážou, že devět z deseti svazků zkrachuje. Kampaň VY DVA dává šanci lidem, aby o manželství mluvili i tehdy, pokud jim funguje.

Jak to bude celé vypadat?

Chtěli jsme velmi jednoduchou linii. Kampaň bude trvat 365 dní, protože manželství je celoroční záležitost a dá se na něm pracovat sedm dní v týdnu, dvacet čtyři hodin denně. Vybíráme lidi různých věků a profesí, potkáváme je v různých životních etapách a ptáme se jich, co ten den udělali pro svého manžela nebo manželku. Každý den se na facebookovém profilu VY DVA a webu www.vydva.cz objeví nový člověk, nová unikátní odpověď. První zveřejníme ve čtvrtek 1. března.

Kdo může na vaši otázku odpovědět?

Asi úplně každý. Včetně lidí, kteří se rozvedli. Nebo i ti, jejichž partner zemřel a oni dnes vyrazili s kytičkou na jeho hrob. Mohli mít společné rituály a ty teď zachovávají. Primárně ale oslovujeme lidi, kteří v manželství jsou, a ti mohou jít ostatním příkladem.

Co odpovídají? Co dělají pro svého manžela nebo manželku?

Říkají, že připravili večeři, ale třeba jenom se spolu zastavili a dali si pusu. Jeden respondent, otec tří dětí, udělal pro manželku to, že jí dnes zase neudělal další dítě. Takže je v tom i humor a nadhled. Očekávám, že se nám sejdou také odpovědi lidí, kteří pro manžela neudělali nic a nehodlají na tom cokoliv měnit. I lidé, kteří nakonec považují manželství za nesmyslné, by měli v téhle kampani promluvit. Budu ráda, pokud se nám sami ozvou. Součástí projektu se může stát kdokoliv, je to otevřená věc. My jen chceme vědět, jak to máte vy dva.

Kdo to platí?

Nikdo, kampaň je postavená na dobrovolné spolupráci. Taková volnočasová aktivita partnerů, kterou se bavíme a cítíme, že to není promarněný čas. Já to vymyslela a přizvala do toho časopis Barbar, abyste nám pomohli najít lidi a vytvořit obsah. Partnersky pomáhá Kreativní agentura a společnost FT Sun, ta připravuje web.

Co bude pak? Až uplyne 365 dní?

Kampaň má velký potenciál se rozvíjet a nabalovat další věci. Ne každý bude chtít odpovědět na naši otázku, ale třeba pomůže jinak. V další fázi můžeme dát manželům prostor, aby byli spolu. Jako zajímavé se mi jeví oslovit kina nebo divadla, aby vymyslely nějaké speciální projekce. Jsou tady kavárny, cestovky. Nechci předjímat, nechme to otevřené, času na to bude dost.