Rodokmeny od mojedejiny.cz

Mistrovství v cestování vlakem. Nasedněte a poznejte Švýcarsko

Co s načatým večerem? Může mít i překvapivé vyústění: nastoupit v osm večer v Českých Budějovicích do vlaku, povečeřet, vyspat se, nasnídat a po osmé ráno vystoupit ve švýcarském Curychu. Dvanáct hodin v pohybu, a přesto v klidu. Zájem o cesty přímým nočním lůžkovým vozem ČD je tak velký, že místenky bývá nutné pořídit s větším předstihem. Jarní a letní Švýcarsko nabízí spoustu atraktivních výletních cílů – včetně těch, které naše země přibližují.
Alena Binterová
26. Květen 2023 - 19:17

Vlakové spojení je pro Jihočechy samozřejmě obzvlášť výhodné, ale nejen pro ně. Systém železničních tratí i na sebe navazujících spojů dokázali Švýcaři propracovat natolik, že si vysloužili označení „mistři světa v cestování vlakem“. Je to nejen praktické, ale také romantické, dobrodružné, odpadají starosti s řízením auta v náročném terénu i s drahým parkováním ve městech a pohonnými hmotami. S jízdenkou Swiss Travel Pass se navíc pojí řada bonusů a slev na místní dopravu, včetně lanovek, i jiné služby. Hlavní turistické cíle v této alpské zemi lze díky vyladěné veřejné dopravě snadno objet za jediný týden, včetně těch nejnavštěvovanějších lokalit, jako jsou Lucern, Bern, Zermatt, Svatý Mořic či oblast velehorských železnic Jungfrau.

K jaru a létu patří pohyb a touha vidět něco nového, nejlépe mimořádného. „Na cestě Švýcarskem lze na jaře zažít i situace, kdy si na vrcholu Rochers de Naye nad Ženevským jezerem vychutnáváte fondue v zasněžené krajině a dole pod vámi (kam máte výhled z vrcholu) už kvetou na zelených loukách krokusy. V létě je Švýcarsko rájem především pro milovníky přírody a aktivní dovolené,“ shrnuje Jan Ursíny ze Switzerland Tourism. Připomíná, že mezi Čechy je obzvlášť populární kanton Graubünden, kam se lze dopravit autem ani ne za šest hodin, dále hornatý kanton Wallis s ikonickým Matterhornem a Aletschským ledovcem a Berner Oberland s bondovským vrcholem Schilthorn a nejvýše položenou železniční stanicí Evropy na Jungfraujochu ve výšce 3454 m n. m.

Švýcarsko má co nabídnout po celý rok, což dobře vědí zejména fanoušci železnice. Jízda alespoň jedním panoramatickým vlakem je pro turisty skoro až povinností. Mezi nejznámější patří Bernina Express, Glacier Express, Gotthard Panorama Express a zcela nový panoramatický vlak GoldenPass Express spojující Montreux s Interlakenem. „Jedná se o světový unikát. Dříve na této trase jezdil panoramatický vlak GoldenPass Line a v půli cesty se muselo ve Zweisimmenu přestupovat, protože se zde měnil rozchod kolejí. Švýcaři, známí svou vynalézavostí, nezměnili koleje, ale rovnou celý vlak – takže nový GoldenPass Express mění rozchod svého podvozku za jízdy. Tento nový vlak nabídne svým cestujícím nejen 2. a 1. třídu, ale ještě prémiovou cestovní třídu Prestige Class s vyhřívanými masážními sedadly umístěnými u velkých panoramatických oken. Tato sedadla, která vyrobila česká společnost Borcad, se mohou otočit do směru jízdy a jsou vyvýšena o 40 cm oproti ostatním sedadlům ve vlaku. Cena místenky do této třídy není nějak přemrštěná, cestující vyjde na 35 švýcarských franků,“ doplňuje Jan Ursíny. (...)

 

... CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V JARNÍM VYDÁNÍ ČASOPISU BARBAR

 

Předplatné můžete zakoupit na send.cz