Rodokmeny od mojedejiny.cz

S láskou ke kraji aneb Co na srdci, to na jazyku

S podzimem se otevírá novinka nazvaná Jihočeské tržiště, což je virtuální trh, kde mohou jihočeští zemědělci, producenti potravin a farmáři nabízet své produkty školám ve svém okolí. Cílem je zajistit do školních jídelen kvalitní jihočeské potraviny od lokálních výrobců, které chce projekt podpořit. O různých formách této podpory mluví ředitelka úřadu Regionální agrární komory Jihočeského kraje Hana Šťastná.
Alena Binterová, Foto: Milan Havlík
20. Říjen 2022 - 09:19

Jak Jihočeské tržiště funguje?

Je to vlastně e-shop, který však neslouží jenom jednomu prodejci, ale všem, kteří splní základní předpoklady. Hlavně to, že jejich výrobna je na území Jihočeského kraje a že nabízená potravina je vyrobena v maximálně možné míře z jihočeských surovin. Hlavní výhodou je, že lokální výrobci tam bez ohledu na objem své výroby mohou nabízet své zboží přímo, tedy bez zprostředkovatelského velkoobchodu, který mnohdy nutí výrobce snižovat cenu na úkor kvality. Zde mohou snadno oslovit potenciální odběratele a nabídnout jim své produkty za konkrétní cenu. Pro vedoucí školních jídelen nebo nákupčí je systém přehledný a uživatelsky komfortní, takže když chtějí nakupovat, jednoduše si zadají na internet svůj požadavek, například poptávku po tvarohu, objeví se jim na monitoru fotky třeba pěti produktů od čtyř jihočeských výrobců. Mezi nimi si mohou vybírat podle vlastního uvážení a srovnávacích parametrů. Třeba podle ceny, formy balení, kvality, logistických podmínek apod.

Jakých škol se nabídka týká?

Zatím je toto tržiště otevřeno pouze pro střední školy zřizované Jihočeským krajem. Ale o projekt se zajímají i další regiony z republiky. Do budoucna by platformu mohla využívat města nebo obce pro zásobování jídelen základních a mateřských škol, popřípadě další instituce. Na jihu Čech je přibližně 120 krajských středních škol a chodí do nich téměř 19 tisíc studentů. Vedle zdravého stravování je cílem pomoci malým producentům, kteří jinak nemají možnost se prosadit na trhu, jemuž vévodí velkoobchodní řetězce – ty v současné době ovládají až 90 procent trhu s potravinami. Chceme také přispět k rozvoji pracovního trhu a snížení ekologického dopadu, protože suroviny díky tomu nemusí za spotřebiteli putovat stovky kilometrů.

Což by se v jižních Čechách, do nichž vždy patřilo mnohem víc zemědělství než průmysl, ani dít nemělo. Vnímáte návrat ke zdravému selskému rozumu?

Byli jsme venkovským krajem a zůstáváme jím mimochodem historicky první podnik s intenzivní živočišnou výrobou představuje třeboňská rybniční soustava, která skvěle funguje dosud. Přestože objem zemědělské produkce na jihu Čech stále klesá, pořád tu máme hodně producentů kvalitních regionálních potravin a Jihočeské tržiště je v rámci České republiky průlomovým nástrojem jejich systematické podpory. Pro nás je také důležité, že rozvíjí myšlenku projektu „CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY“, na kterém jihočeská agrární komora spolupracuje s Jihočeským krajem už od roku 2006. Agrární komora sdružuje především zemědělské prvovýrobce, ale naše zkušenosti za sedmnáct let dokládají, že snaha podporovat všechny výrobce kvalitních potravin z jihočeských surovin je správná. Protože nám přijde nejrozumnější, když přidaná hodnota k základní zemědělské surovině zůstane „doma“. Z mnoha důvodů – ekonomických, ekologických, sociálních apod. Čerstvé potraviny jsou pro zdraví spotřebitelů samozřejmě nejlepší a lehce kontrolovatelné.

„Co na srdci, to na jazyku“, „Myslet daleko, jíst blízko“… Líbí se mi, jaké slogany při vysvětlování používáte. Má soutěž „CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY“ obdobu v jiných krajích?

Někde ano, například existuje titul Perla Zlínska nebo Mls Pardubického kraje. Ministerstvo zemědělství uděluje nejkvalitnějším zemědělským nebo potravinářským výrobkům, které zvítězí v krajských soutěžích, značku Regionální potravina. Všechny soutěže mají smysl a nás moc těší, že o naši značku „CHUTNÁ HEZKY. JIHOČESKY“ je stále velký zájem. Za šestnáct ročníků této soutěže hodnotili komisaři 2164 výrobků. Známku, včetně letošního ročníku, který jsme vyhodnotili na jaře, získalo 487 produktů. Cenu mohou získat jen potraviny a nápoje vyrobené v jižních Čechách, přičemž tato značka výrobci zůstává, pokud nezmění kvalitativní parametry nebo obal. (...)

 

... CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V PODZIMNÍM SPECIÁLU ČASOPISU BARBAR 

 

Podzimní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!

Předplatné můžete zakoupit na send.cz