Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Otevřeně o D3

Kdy se Jihočeši dostanou po dálnici z Budějovic do Prahy? A proč je výstavba dálnic u nás tak drahá? Časopis Barbar přináší pokračování rozhovoru s bývalým ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou (ODS).
29. Červen 2016 - 15:35

Když jsem před deseti lety psal články o dálnici D3, hovořilo se o tom, že je možné celou dálnici dostavět do roku 2013. Proč to nešlo? Nejsou peníze?

Na připravenou stavbu peníze vždycky byly. Problém je v tom, že řada pozemků stále není vykoupená, a to nejsme v roce 2013, ale o tři roky později.

Čí je to chyba?

Je to samozřejmě chyba plánování a přípravy, ten úkol výkupů leží před krajem a obcemi. Právě jejich úředníci jsou blízko vlastníkům pozemků, dokážou s nimi jednat. Jenže kraje mají zvláštní politiku dopravy. Někdy si říkám, proč třeba přispívají na autobusy i vlaky, které odjíždějí v jeden směr ve stejný čas. Všichni hovoří o dálnici jako prioritě, a přitom svou práci neodvádějí tak rychle, jak by se dalo. Bohuslav Sobotka nazývá prioritou každou větší stavbu. Ale priorit nemůžete mít stovky. Přitom se podívejte na to, kolik lidí umírá na silnicích, na trase z Českých Budějovic do Prahy jsou velmi časté smrtelné nehody, i tomu by dálnice dokázala předcházet, jenže nikdo za to nenese odpovědnost. A to už vůbec nemluvím o tom, kolik času lidé stráví v kolonách a jak by se díky dobrému napojení na Prahu jejich život zrychlil.

Jsme v roce 2016, rok 2013 nestihneme. Kdy bude dálnice hotová?

Do roku 2022 jsme schopní dovést dálnici od Tábora do Rakouska. Teď je ve výstavbě trasa Veselí – Bošilec, staví se u Borku. Do roku 2018 dokážeme propojit stávající dálnici na Táborsku s Budějovicemi a během dalších čtyř let s Rakouskem. Ale musí se skutečně všichni snažit, vždyť na jih od Budějovic, tedy směrem k Rakousku, stále nejsou některé pozemky vykoupené.

A co úsek na sever od Tábora, přes Středočeský kraj?

Tam si dnes skutečně netroufám odhadnout termíny. Podle mě se tam do roku 2022 ani nezačne stavět.

Stále platí, že jsou české dálnice jedny z nejdražších v Evropě?

Tohle je jen velký mediální mýtus. Ano, stavíme dráž, protože každá vesnice chce být napojená na dálnici. Podívejte se na úsek mezi Olomoucí a Ostravou a spočítejte si sjezdy. Porovnejte stejně dlouhý úsek s Německem. Na rozdíl od Němců máme obrovské množství sjezdů, tohle napojení pak dálnici samozřejmě prodražuje. Čili šlo by to levněji, ale to by si zase lidé stěžovali, že se složitěji dostávají na dálnici, je to začarovaný kruh.

 

Dokončení rozhovoru čtěte v příštím vydání časopisu Barbar!