Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Šikanuje město lidi parkováním?

To téma Budějovičtí znovu otevřeli při diskusi o modrých zónách. Vyhláška říká, že každý nový byt musí mít zajištěné parkování. Nově vznikající bytové domy tak zpravidla nemají zahrady, ale parkovací dvorky. 28 bytů = minimálně 28 parkovacích stání přímo na parcele. Pro majitele starých objektů, kteří chtějí při rekonstrukci zvýšit počet bytových jednotek, je takové nařízení ale často nepřekonatelnou překážkou.
Markéta Mazancová
22. Únor 2018 - 15:31

Stejný metr platí při přestavbě starých činžáků nebo rodinných domů. A výjimky téměř neexistují. Zejména v centru města to bývá neřešitelný problém. Pravidlo neplatí, pokud se rozděluje starý dům a nemění se počet a rozložení bytů. V případě, že se zvedá střecha a vzniká půdní byt, už musí majitel parkování zajistit. A úřady nezajímá, že nemá možnost přeměnit zahradu v parkoviště nebo že dům nenabízí prostory, kde by bylo možné parkoviště zřídit. Pokud není možné vybudovat parkování přímo v domě, stačí najít jiné místo v docházkové vzdálenosti do 300 metrů. Ale opět na soukromém pozemku, a volné plochy v centru chybějí.

„V Budějcích se většinou nestavějí podzemní garáže, máme tu špatné podloží. Kvůli tekutým pískům je stavba pod povrchem sice možná, ale natolik nákladná, že se k ní skoro nikdy nepřikračuje,“ ujasňuje vedoucí stavebního odboru magistrátu v Českých Budějovicích Vlastimil Eliáš.

Tvrdí, že by se k řešení parkování mělo přistupovat individuálně. „Vhodným příkladem pro udělení výjimky je situace, kdy rodiče chtějí vybudovat v podkroví byt pro svoje dítě, a není cesta, jak vytvořit parkovací stání. U developerských projektů je to jiné, tam je jasné a výjimku netřeba udělovat.“

Jenže dnes se výjimky udělují jen zcela zřídka. Důsledkem je, že některé domy v širším centru Budějovic zůstávají bez využití a chátrají, protože investor nemá šanci vymezit v nich nové bytové jednotky. 

Nedávno to řešil i Roman Pokorný. „Přemýšleli jsme o koupi jednoho baráku v Riegrovce, ale nebyl tam vjezd na zahradu, jen průchod domem. Dispozičně by bylo možné v domě vytvořit až deset bytů, ale auta by musela stát na ulici. Tak jsme od toho upustili,“ říká Pokorný a ukazuje tak na řadu negativních dopadů, především na bezmoc majitelů nemovitostí, kteří nemohou využít potenciál majetku, a na kdysi zelené vnitrobloky, které nařízení degraduje na parkovací plochy. Místo stromů, keřů a altánů tu jsou betonové zahrady.

Jak vyhlášku obejít? „Možností moc není. Nefunguje, když nazvete budovu jinak než bytový dům. Dokonce i administrativní budova nebo vysokoškolská kolej musí mít parkovací stání. Projektant určí počet míst pro konkrétní stavbu podle tabulek. V Budějcích se vypočítává počet povinných míst koeficientem 1,25 podle podlahové plochy byty. V praxi je to tak, že i malometrážní byt bude muset mít alespoň jedno místo. U velkých bytů jich bude muset být víc,“ upřesňuje Eliáš.

Podle Radka Lišky, architekta z budějovického Pražského předměstí, by lidé měli přemýšlet, kam své auto odloží. Tvrdí, že ulice vlastně přestaly existovat a stala se z nich jedna velká parkovací zóna. „Lidé by měli změnit současné vnímání parkování jako něčeho samozřejmého a zadarmo. Řešením by bylo, aby se z parkování stal byznys. Měly by vzniknout parkovací domy, a to ať už někde na okraji husté zástavby nebo uprostřed ní namísto nějakého obytného domu.“

Největším nesmyslem podle Lišky je stávající model, tedy plošné parkování, kde se dá, a zanikání dvorů se zelení na úkor parkovacích ploch. „Musíme rozlišovat mezi historickým a širším centrem Budějc. V tom historickém by auta podle mě neměla vůbec co dělat. Vezměte si třeba pasáž v Globusu, ta je delší než to nejužší centrum města, a nikomu nevadí, že musí dojít pěšky,“ zdůrazňuje Radek Liška. A doplňuje: „Všimněte si, že do nějakého roku 2005 nebo 2006 bylo běžné, že město udělovalo výjimky poměrně často. Konkrétním příkladem je dům na rohu Sadů a Rudolfovské, kde není parkovací místo ani jedno.“

Trendem se teď stalo vytlačování vozů i z širšího centra a město slibuje nové parkovací domy. Ty ovšem nevyřeší podmínku, při které lidé nemohou budovat bytové jednotky – parkovací místo musí být v jejich soukromém vlastnictví.

 

CELÝ ČLÁNEK ČTĚTE V ÚNOROVÉM ČÍSLE ČASOPISU BARBAR

ÚNOROVÝ BARBAR V PRODEJI!

Na stáncích za 49 Kč, elektronická verze ke stažení za 35 Kč na Alza.cz!

Předplatné je možné pořídit ZDE - 10 čísel (včetně letního a zimního speciálu) za 390 Kč!