Špinavá MHD je předsudek, ukazují v Budějovicích
Jaké péče se vozům MHD dostává, vidí cestující už ze zastávky. Do myčky běžně zajíždějí každých pár dní podle potřeby. „V zimě občas dostáváme stížnosti na zevnějšek vozů. Sníh a posypy ale zašpiní i nablýskané vozy za pár minut, natož pak v řádu hodin, které na silnicích tráví ty naše,“ komentuje Dolejš. Koupel po náročném dni tak autobusy i trolejbusy čeká hned, jak zajedou do vozoven, mytí klíčových oken pro výhled řidiče i několikrát v průběhu dne.
Vnitřkům vozů se mezi jízdami věnují řidiči. Volné chvilky využívají k větrání, otření exponovaných tyčí a madel dezinfekcí, vytírání nebo odstraňování nepořádku po cestujících. „Stejně jako ve všem je někdo preciznější, někdo méně. Že je čisté prostředí pro nás důležité, ale řidičům vštěpujeme, většina ho ostatně bere jako svou vizitku,“ doplňuje Dolejš.
Ve vozovně pak nastupuje úklidová firma, která vozy znovu vytře, vydezinfikuje i vyčistí sedadla. Kvůli efektivnějšímu čištění sedadel se do nových autobusů dokonce vracejí koženkové potahy. Ty jsou navrženy tak, aby sedadla byla komfortní v každém ročním období, k čemuž přispívá i klimatizace ve vozech.
V noci přichází čas ještě na další krok k čistotě MHD. Jeho efekt není vidět tolik jako nablýskaná podlaha, zejména v dnešní době je ale zásadní. Pod rouškou tmy přijíždí do DPMCB dezinfekční tým Kärcher Centra, vybavený mlhovými „děly“. S těmi během noci projde všechny zaparkované vozy MHD, které jsou po jeho návštěvě kompletně vydezinfikované. Stroje totiž vytvářejí páru o teplotě přes 150 stupňů Celsia. Spolehlivě tak ničí viry a bakterie, které mohly ve vozech ulpět. A to včetně částic covidu-19, kvůli kterým ostatně DPMCB s parní dezinfekcí začal. „Po téměř roce je už pro nás běžnou praxí, se kterou už se Dopravní podnik loučit nehodlá,“ komentuje Dolejš. A nás jen napadá, kdy naposled jsme o čistotě v našem autě přemýšleli tolik jako DPMCB.