I příslušenství může mít značku, říká ředitel FIXED
Co právě teď prožíváte?
Je to pro nás obrovský úspěch. Budějovická firmička, a teď bych už tedy řekl firma, vstoupila na burzu úspěšně a její hodnota dál roste.
Kolik akcií jste nabídli investorům?
Deset procent. Tedy 222 tisíc akcií.
Jakou motivaci má firma, která jde s akciemi na burzu?
U nás to byla shoda několika okolností. Jeden z impulzů přišel v době covidu, respektive lockdownu, kdy se banka, která nás v té době financovala, začala starat především o své bezpečí. V době, kdy jsme nejvíc potřebovali její podporu, nám situaci spíš komplikovala. Dalším důležitým impulzem byla pak diskuse s odborníky z poradenské firmy LIFTIA, kteří nás přesvědčili, že jsme firma jako stavěná pro vstup na burzu.
Vy jste vstoupili na burzu START. Proč právě tam?
Burza START vznikla pod pražskou burzou a je určena pro menší a středně velké firmy. Poskytuje jednodušší podmínky pro vstup na akciový trh. Že se do toho pustíme, jsme si řekli v dubnu letošního roku. Setkali jsme se s potenciálními investory, představili jim příběh a strategie, sledovali jsme, jak na nás reagují. Oni vám samozřejmě neřeknou, jestli vás nakoupí, spíš prozradí, jak zajímaví jste.
A zpozorovali jste, že ta chemie funguje.
Měli jsme pocit, že se jim to líbí. Někdo nakupuje pro sebe, jiný doporučuje svým klientům, kteří se ptají, do čeho mají investovat. Pro nás vstup na burzu znamenal ještě jednu velkou změnu, přejít z eseróčka na akciovku. A přitom jsme změnili název.
Není změna názvu dost riskantní krok?
Pro nás to byl spíše logický krok. Je to jednodušší pro komunikaci. Všechny výrobky, které vyvíjíme, designujeme a prodáváme, jsou pod značkou FIXED. Jmenovali jsme se RECALL a prodávali FIXED. Věříme, že FIXED je naše budoucnost. Pro velkou část lidí bylo matoucí, že propagujeme dvě jména, dvě značky. Na burzu a hlavně na trh jsme tedy přišli jako FIXED.zone.
Je vstup na burzu moment, kdy se dozvíte, jakou má vaše firma reálnou hodnotu?
Samozřejmě, je to velký test. Zaregistrovali jsme ohromný zájem i mezi kamarády, zákazníky, ale také v rodině. Na LinkedIn jsem psal, že už se těším na valnou hromadu, že to bude perfektní mejdan, protože tam uvidím spoustu známých tváří. Rozhodující je ale to, jakou důvěru získáte u institucionálních investorů a veřejnosti.
Co musí firma podniknout, pokud chce vstoupit na burzu?
Před tím momentem je spousta práce. Nám výrazně pomohla advokátní kancelář Havel & Partners, zkušení právníci, tým profesionálů. Pomohli nám s transformací firmy, s tvorbou PROSPEKTU, což je sedmdesátistránkový dokument, který musí odpovídat unijnímu právu. Jejich prostřednictvím jsme jednali s ČNB, s nimi jsme prošli právní prověrkou i všemi právními úkony. Museli jsme jim dodat neskutečné množství materiálů, dali nám skvělou podporu. Finální chvílí pro nás byl tzv. START day pražské burzy – právě tam jsme firmu odprezentovali a uvolnili těch 222 tisíc akcií.
Řekli jsme, že za akcii chceme 180 až 222 Kč s krokem dvě koruny, takže můžete nakupovat za 182, 184 Kč a tak dále, a my pak uspokojíme všechny zájemce odshora, až nám suma objednávek dá to, co jsme dali na trh, tedy počet 222 tisíc kusů. Můžete si objednat akcie za 180 korun, ale pravděpodobně se na vás nedostane, pokud bude velký zájem.
Prodali jste za nejvyšší možnou cenu všechno?
Kdyby jenom to, zájem o naše akcie za nejvyšší cenu byl 3,8krát větší než nabídka. Takže i ti, kteří nabídli nejvyšší možnou cenu, dostali jen přibližně třetinu toho, co si objednali. Na další se nedostalo. A následně, už po prvním dni, kdy se akcie začaly obchodovat, si připsaly 24 procent a za pár dalších dní atakovaly téměř čtyři sta korun. Ti, kteří nakoupili, mohli velice rychle vydělat padesát procent. To je ohromný úspěch, když si připustím, že jsme ještě před rokem o burze nevěděli vůbec nic.
Lze tedy usuzovat, jaká je hodnota celé firmy?
Dostali bychom se skoro k miliardě, ale je to samozřejmě jen virtuální číslo. Pro nás je důležité, že se denně hodnota firmy ověřuje na trhu. To je pro nás velká motivace, přirozeně nechceme klesat. Středobodem našeho podnikání nemůže být to, že chceme trvalý růst na burze. Máme spoustu nápadů a teď na řadu z nich máme kapitál.
Na co utržené peníze použijete?
Posílíme sklady, chystáme se na růst, do roku 2025 chceme zdvojnásobit obrat, a to především v zahraničí. Potřebujeme nový informační systém. Musíme posílit marketing, abychom uspěli v jiných státech. A k tomu všemu potřebujeme finanční polštář, který teď máme, a tak nemusíme nic odkládat. Vstup na burzu ale také znamenal, že jsme ohromně zpropagovali značku. Jsme průkopníky toho, že i příslušenství může mít značku, a tou značkou je teď FIXED. Možná máte na mobilu obal od nás, ale dosud jste o tom neměl tušení, teď už si toho budete víc všímat.
Proč právě deset procent?
Nechceme se zbavit majority, chceme firmu řídit a dělat rozhodnutí tak, jak jsme zvyklí. Původně jsme si říkali, že uvolníme dvacet procent, ale pak jsme zjistili, že i deset procent by mohlo stačit. Druhých deset procent můžeme uvolnit jindy, třeba za dva roky. Když budeme potřebovat další finanční zdroje k růstu. Cestu už máme prošlapanou, trochu už s tím umíme zacházet.
Jakou mají vaši akcionáři pravomoc?
Práva akcionářů jsou jasně daná zákonem. Na valné hromadě má každá akcie jeden hlas. Počet akcií pak říká, jak je váš hlas silný.
Mám vás hodně spojené právě s pouzdry, taškami a malými peněženkami.
To je naše ruční výroba z Prostějova. Začínali jsme s minimalistickými peněženkami – vložíte do nich karty, peníze a bluetooth lokátor, kdybyste peněženku hledal, a to celé se vám vejde do přední kapsy u džínů. Ruční výrobou se odlišujeme od ostatních. Šijeme z nádherných italských kůží parádní věci na notebooky, tablety a telefony. A také širokou kolekci již zmiňovaných peněženek. Moc se mi líbí ta myšlenka spojení tradiční rukodělné výroby, kvalitní kůže a nejmodernější technologie – tedy toho lokátoru, který vám peněženku pohlídá.
Představíte současné tahouny vlajkové lodě firmy FIXED.zone?
Produkty značky FIXED je možné rozdělit do několika kategorií. Co se týká objemu prodaných kusů, nejsilnější kategorií je ochrana zařízení, tedy různé kryty, pouzdra a ochranná skla. Další důležitou kategorií je nabíjení, tedy nabíječky, kabely, powerbanky, adaptéry, a kategorie držáků. Dnes potřebujete držák nejenom v autě, ale i na pracovním stole pro různé videokonference. Podobně další rostoucí kategorií je audio. Tedy sluchátka, headsety a tak dále. Kategorie s obrovským potenciálem je pak kategorie SMART. V ní sami vyvíjíme a vyrábíme bluetooth lokátory, které vám dokáží pohlídat například klíče, peněženku, vlastně cokoliv, kam je umístíte. Aktuálně představujeme nový model, říkáme mu Sence, který navíc umí například i pohlídat prostředí, ve kterém se pohybujete, tedy měřit teplotu a vlhkost. Navíc má programovatelná tlačítka, tedy dokážete s ním i ovládat chytrou domácnost. Nic takového, pokud vím, na trhu ještě neexistuje. Ovládá se jednoduše přes aplikaci v mobilu, stejně jako všechna další zařízení. Vytváříme jeden ekosystém. Před dokončením máme i první IoT produkt. Tedy zařízení s vlastní elektronickou SIM, trvale připojené k internetu. Říkáme mu Buddy a už samotný název ukazuje, kam ten produkt míří. Parťák, který vám může například pomoct ochránit chatu, obytňák, motorku. Nebude potřebovat ani wifi, ani elektrickou zásuvku. Bude v to unikátní zařízení. Tohle všechno se může jevit jako hudba budoucnosti, ale pro nás je to velmi živá přítomnost.