Ráda bych řekla, že je to za námi
Vzpamatovala se už obchodní centra z covidu? Je to za námi?
Restriktivní opatření zasáhla obchodní centra velmi výrazně. Jejich postupné odvolávání tak naši nájemci uvítali. Například zrušení povinnosti prokazovat se očkovacími certifikáty ve službách a pohostinství zvýšilo návštěvnost centra skokově a doufáme, že tento pozitivní trend bude i nadále pokračovat. Ráda bych vám potvrdila, že je to vše za námi, ale bohužel tomu tak ještě není.
Jak se proměnila sféra obchodních center? Co už nikdy nebude stejné?
Obchodní centra jako taková se výrazně neproměnila. Vlivem pandemie odešly z českého trhu některé značky, jiné svoji činnost ukončily úplně. V případě IGY Centra se konkrétně jednalo o Pietro Filipi a Firo Tour. Naše centrum ale bylo, i přes nejsilnější uzávěry, vlivem silného zastoupení služeb a obchodů z kategorií potravin, domácnosti a podobně stále navštěvované. Díky tomu se zákazníci vrátili po skončení uzávěry rychleji do zbylých obchodů.
Jak dvouletá epidemie změnila zákazníka?
Výrazně se proměnily nákupní zvyklosti. Centra se v mnoha případech stala nejen místy přímého nákupu, ale i výdejnami e-shopů. Nákupy zákazník více promýšlí, ví, co chce, a je náročnější. IGY bylo také vždy epicentrem setkávání. To bylo restrikcemi omezeno zásadně. Dlouho jsme museli mít vypnutou internetovou síť, uzavřená místa pro relaxaci, občerstvovací zóny v režimu výdejových okének nebo omezené kapacity v kině a v prodejnách.
Jaké jste v krizi objevili příležitosti?
Krize, tak jako v mnoha jiných odvětvích, ukázala, že mnoho činností lze dělat flexibilněji. Zažitý standard nemusí být v nestandardní době vždy ten nejefektivnější. Centrum se digitalizovalo, ať už se jedná o procesy ve správě a spolupráci s nájemci, nebo i v oblasti komunikace se zákazníky.
Co vám krize prozradila o vás samotných?
Že i v těžkých dobách lze hledat a nacházet nové cesty. Zároveň také, že jsme národ velmi sociální. Kontakt nám prostě chybí a setkávání z očí do očí onlinem nenahradíte.
Přežila obchodní centra i díky podpoře státu?
Otázka by měla spíše znít, zda jednotlivé značky přežily díky státním podpůrným programům. Právě ony byly žadateli o kompenzace. Podpora státu byla a je velmi důležitá. Ale i vlastník nájemcům vyšel nadstandardně vstříc. Bez slev z jeho strany by celá situace byla pro mnohé ještě komplikovanější. Úspory se hledaly všude.
Světlé momenty v nejtemnějších časech – co vás překvapilo, pobavilo nebo dojalo?
Za své kolegy mohu vyzdvihnout obrovský celorepublikový zájem o crossfitové závody Big Summer Games a jejich návštěvnost. Nebo neuvěřitelnou reakci na Strom splněných přání, který IGY centrum pořádalo společně s Mediaclubem. Cílem bylo splnit přání dětí ze všech dětských domovů Jihočeského kraje. V době, kdy už se mluvilo o zdražování energií a rostoucí inflaci, lidé byli velice štědří. Všechna přání byla vyslyšena.
Na co teď před létem budete lákat zákazníky?
Naše značky stále přicházejí se zajímavými novinkami a akčními nabídkami. Kino uvede mnoho skvělých titulů, tahákem zůstávají Dámské jízdy a Dětské neděle. Na konci dubna se u nás bude konat největší odborná konference cestovního ruchu v republice, ve stejném termínu i slevové dny s doprovodným programem a dárky za nákupy. V květnu nás čeká speciální májový program nebo prestižní casting. V červnu pak budeme hostit druhý ročník basketbalu na střeše, kdy se u nás setkají vozíčkáři se sportovci z Chance 3x3 tour. Do konce roku se naši zákazníci mohou těšit na minimálně tři nové obchody a služby. A těch překvapení bude ještě mnohem více.
Radka Rajnochová,
Centre manager
IGY Centrum
České Budějovice
Radka Rajnochová pochází z Českých Budějovic a je absolventkou Vysoké školy ekonomické v Praze. Během své kariéry získala zkušenosti jako vedoucí obchodního domu. Následně se věnovala rozvoji podnikatelského a investičního prostředí Jihočeského kraje. Vedla skupinu komunikace a PR v nadnárodní maloobchodní společnosti. Momentálně zastává pozici centre manager v obchodním centru IGY v Českých Budějovicích.