Rodokmeny od mojedejiny.cz

Sezimácká střední: do výuky vstoupí roboti

Sezimácká střední slaví 85 let. S novými obory a s vizí, že studentům budou při individuální výuce pomáhat roboti. O tom všem jsme hovořili s ředitelkou školy Lenkou Hruškovou.
16. Říjen 2024 - 01:19

Paní ředitelko, potkáváme se po roce. Co se za tu dobu změnilo?

V červenci mi skončilo první šestileté období a začalo nové. S kolegy jsme vytvořili funkční strategii a tu teď naplňujeme. Když jsem začínala, docházelo k nám 606 žáků, teď už jich je téměř 900. Ale nemůžeme se soustředit na nekonečný růst, pro nás je ideální kapacita mezi osmi a devíti sty studenty, abychom je zvládli nejen kvalitně vyučovat, ale také nakrmit nebo polovinu z nich ubytovat. To nastávající období, do kterého vstupuji, chci hlavně pracovat na kvalitě a různorodosti.

Už v tuhle chvíli je vaše škola široce rozkročená od učebních oborů po vyšší odbornou školu.

Je to tak, v tuhle chvíli tu máme segment učňovského školství, maturit, kombinaci, kdy má student výuční list i maturitu, naše obory s posílenou praxí jsou velmi žádané firmami. Nově jsme otevřeli technické lyceum. To byl můj velký sen. A pak tu máme VOŠku. Pro mě by bylo ideální, kdybychom VOŠku nahradili profesním bakalářem, čímž bychom tady měli kompletní škálu vzdělanosti.

Zastavme se u novinky, tedy technického lycea. V čem je specifické?

Technické lyceum vnímám jako přípravu na vysokou školu. Soustředíme se na cizojazyčnou vybavenost, protože si dobře uvědomujeme, že právě s angličtinou, ale také němčinou se vám otevírají dveře do světa. Nabízíme i možnost francouzštiny. Hodně tak konkurujeme gymnáziím a máme skvělé specializace, třeba kybernetickou bezpečnost nebo programování a automatizaci.

Jak je obtížné otevřít nový obor?

Je to dřina. Nesouhlasím s názory některých politiků, že je důležité pouze všeobecné vzdělání – to samozřejmě je, ale k tomu potřebujeme specializace. Odborné technické vzdělání má u nás vysokou úroveň a také tradici. Lyceum v typech škol, jako jsme my, znamená propojení více oblastí. Věřím dokonce, že někteří naši absolventi mohou pokračovat i ve studiu medicíny, protože si odnesou kvalitní vzdělání v oblasti chemie. Technické lyceum vám primárně otevírá dveře na VUT, VŠCHT, ČVUT a další prestižní školy.

Jaké máte další ambice?

Technické lyceum je splněný sen, tím druhým a aktuálním je mezinárodní projekt, máme schválený česko-rakouský INTERREG. Budeme vytvářet simulační centrum, malé matematicko-fyzikální a chemické laboratoře, které by měly eliminovat školní neúspěšnost.

Co to znamená?

V současné době je hlavní téma českého školství eliminace neúspěšnosti. To je trend pro další roky. Snaha, aby studenti, kteří nastoupí, také dostudovali. V našem případě je eliminace už teď na velmi dobré úrovni, protože máme vedle sebe několik oborů. Když maturant nestíhá, může přejít na učňovské školství, stejně tak dobrý učeň může přejít do maturitního oboru. Státní maturity přinášejí nešťastné příběhy, kdy student o jeden bod neudělá zkoušku ani napotřetí, končí a nemá nic. To je logicky špatně a to se u nás nestává. A stávat nebude, pokud vytvoříme simulační centrum.

Jak má fungovat?

Když to hodně zjednoduším, žáci se budou učit pracovat s robotem, a to v rámci licencí, které jim nahrajeme i do mobilů, propojíme tak klasické vyučování s individuálním. Za covidu se klasicky učit nedalo, ale v tuhle chvíli dokážeme komunikovat s žáky, kteří onemocní, kvůli sportu mají individuální výuku nebo je limituje nějaký zdravotní hendikep. Takhle budou moci pracovat sami z domu, zkoušet si věci, které by jinak zažívali tady pod naší střechou, a pak by přišli na zkoušku. Spolupráce s Rakouskem přinese zase nové zkušenosti. Robotika je směr budoucnosti. Dnešní trend programování už nejde jen přes CNC stroje, ale právě přes roboty. Kluci, kteří umějí programovat roboty, jsou na trhu práce velmi poptávaní a vydělají si.

Mění se v posledním roce požadavky firem na žáky?

Poptávka převyšuje nabídku, a to čím dál více. Firmy mají eminentní zájem o absolventy technických škol. Naši žáci umějí více než jiní, protože jsme zaměřeni hlavně prakticky, a proto chtějí spolupracovat. Více než před rokem jsme vytvořili pozici koordinátor praxí, který propojuje aplikační sféru s tou školskou. Máme třeba osm top firem, se kterými jsme podepsali smlouvy, jsou to firmy typu ČEZ nebo FANUC. Finančně nás podporují. Na jejich dny otevřených dveří jezdí naši studenti, oni jezdí k nám, naši učitelé se u nich dále vzdělávají. Pak máme s desítkami firem memorandum o spolupráci a nakonec mnoho dalších ad hoc firem, se kterými komunikujeme a snažíme se vycházet si vstříc.

Na které zásadní akce se chystáte do konce roku?

Od září budeme slavit 85. výročí vzniku školy. Vznikla na přelomu let 1939 a 1940. To výročí si připomeneme hned několika aktivitami. Oslavy se nesou v duchu Jana Amose Komenského a jeho představ o moci moudrosti a moudrosti moci. Nad tím by se naši studenti měli zamyslet – chceme jim vysvětlit, že nejhůře se manipuluje se vzdělanými lidmi. Proto je dobré studovat, naučit se argumentovat, dvakrát měřit, než jednou říznu. V září se konal druhý ročník FANUC campu, v říjnu navazujeme fotbalovým turnajem pro školy v okrese Tábor a slavnost vrcholí poslední sobotou v listopadu, to nás čeká den otevřených dveří a den s technikou. Otevřeme všechny budovy jak v Sezimově Ústí, tak v Táboře. Slavnosti symbolicky zakončíme v lednu besedou s Danou Drábovou a koncertem ke vzniku Sezimácké střední.

Co je pro vaši školu dnes typické?

To, že chceme budovat školu na evropské úrovni. Máme jasnou odbornost, ale evropskou institucí budeme jen tehdy, když budou naši absolventi hovořit cizími jazyky a budou v kontaktu s odborníky z celého světa. To je naše DNA, tohle směřování náš charakterizuje.