
Američané objevují czech lager
Na podzim jsme spolu hovořili o obavách hostinských. Někteří plánovali zavřít na zimu, protože pro ně nebylo ekonomické vytápět prostory. Jak tohle dopadlo? Mají hospody do jara zavřeno?
Z dat, se kterými pracujeme, toto nemůžu zatím potvrdit, ale v našich datech se takové trendy potvrdí až se zpožděním. Obecně podle tržních dat rostou tržby restaurací a hospod v Praze a velkých městech, a to především díky zdražení. Na malých městech a vesnicích celkové tržby klesají, a to i přes zdražení. Hrubá marže pak díky raketově rostoucím nákladům klesá prakticky všem. To není pro restaurace dlouhodobě udržitelná situace a lze očekávat celou řadu změn a posunů. Novým trendem bude určitě navýšení sezonnosti gastrobyznysu. Bydlím v Českém Krumlově a tam už spousta restaurací na zimu zavírá, podniky otevírají na jaře a počítají s hosty jen na pár měsíců. Musí si tak vydělat na celý rok. Je pravděpodobné, že takových podniků bude přibývat napříč republikou. U piva to tak ještě více navýší sezonní křivku. Pití piva například v červenci je již dnes přibližně dvojnásobné oproti únoru.
S jak velkým časovým zpožděním v datech pracujete?
Časový skluz je minimální, pivo prodáváme sami do hospod a tím měříme prodeje. Na exportu to funguje trochu jinak, protože tam mezi nás a zákazníka vstupují ještě importéři. Ale většinu obchodu v České republice realizujeme napřímo. Data zkresluje sezonnost, počasí, to, jestli zákazník jeden měsíc neodebere, ale to ještě neznamená, že zavřel, možná si jen nabral moc nebo odjel na dovolenou. Z jednoho týdne nebo měsíce nemůžeme vyvozovat závěry pro celé období.
Lze porovnávat například prosinec 2021 a 2022?
Z toho moc nevyčteme, protože v prosinci 2021 diktoval podmínky covid. Veškeré sudové pivo v loňském roce vyrostlo o desítky procent, protože rok 2021 provázely vlny lockdownů. Kdybychom chtěli srovnávat, musíme s rokem 2019, a oproti tomu roku byl prodej loňský rok o trochu nižší.
Mají teď hostinští na vás nějaké speciální požadavky?
Debaty jsou o cenách piva, a tak, jak hospodští vidí zdražování všech vstupů, chápou, že se zdražují vstupy i pivovaru. A pivo pořád zdražovalo skoro nejméně, nárůst cen se pohybuje výrazně pod obecnou inflací. Zdražení je okolo deseti procent.
Jak se zvedají ceny surovin?
Slad šel nahoru o desítky procent. U chmele jsou dlouhodobé smlouvy, tam se zatím nic nezměnilo. A pak jsou energie – šok jsme prožili loni, letos zůstávají ceny na podobné úrovni, možná se letos sníží o nějaké drobné. Zásadní položkou je také růst cen obalových materiálů, jako jsou lahve, plechovky, kartonáž, o desítky procent. (...)
... CELÝ ROZHOVOR NAJDETE V JARNÍM VYDÁNÍ ČASOPISU BARBAR
Předplatné můžete zakoupit na send.cz