Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Covid v MHD? Nenakazil se nikdo

Díky epidemii koronaviru pochopil, že je snadné manipulovat s lidským vědomím a strachem. Ve stejné době také zjistil, jak jsou cestující solidární: kupovali si měsíční kupony na MHD, přestože věděli, že nikam nepojedou. Rozhovor s šéfem budějovického dopravního podniku Slavojem Dolejšem o tom, co bylo a zase bude, když lidé nasednou do autobusů a trolejbusů. Povídali jsme si v první polovině června.
Jan Štifter, Foto: Petr Zikmund
01. Červenec 2020 - 15:18

Jak budějovická MHD prožila epidemii covid-19?

V březnu jsme zaznamenali masivní odliv cestujících. Několik dní jezdily vozy úplně prázdné. Budějovice připomínaly město duchů, kdy se tichými ulicemi projížděly opuštěné autobusy. Lidé se báli navzájem stýkat – někdy si drželi tak velký odstup, jako by virus dokázal působit na sto metrů.

Jak se tohle období promítlo do příjmů dopravního podniku?

Velmi. Tržby nám v březnu klesly o 30 % a v dubnu o 60 %.  Nicméně velice si vážím toho, že nám celá řada lidí zůstala věrná. Slýchal jsem i od svých známých, že si koupili měsíční kupón, přestože nejezdili. Chtěli nás tak podpořit. Solidarita s dopravním podnikem mě potěšila.

Máte věrný předplatitelský kmen.

Minimálně dvacet procent lidí nám pomáhá. Nejspíš mají pocit, že je to nezruinuje a nám to pomůže. Moc jim za to děkuji, jen díky nim bude mít krize na dopravní podnik mírnější dopad. I tak to ale byl ohromný zásah do rozpočtu, se kterým nikdo dopředu nepočítal.

Pokud vám chybějí peníze, kde je seženete?

Když chybějí, tak chybějí. Rozpočet dopravního podniku je dnes půl miliardy korun, a pokud poklesnou příjmy, budou citelně chybět. Město České Budějovice nám platí 267 milionů korun za odjeté kilometry, a k tomu si naši službu objednávají ještě okolní obce a Jihočeský kraj. Musíme jednat o náhradách, ale nejvíc nám pomůže, když se lidé zase vrátí do autobusů, budou nakupovat jízdenky, kupony, budou zase s námi. Musíme platit vozy, řidiče, opravy, a na to všechno potřebujeme peníze.

Jaká opatření jste ve vozech zavedli?

Vrhli jsme se na dezinfekci vozů. Podstatou dezinfekce je, že dezinfikujete čisté prostředí. Najali jsme agentury a provedli generální úklidy v ještě větší intenzitě a rozsahu, než je standardně zvykem. Všechny vozy jsme vydrhli do posledního koutečku. Pak jsou teprve dezinfekce účinné. I do budoucna chceme investovat víc peněz do čištění, ale limituje nás několik věcí, především čas. Fungujeme 24 hodin denně, každý den vypravujeme sto vozů, a nejsme schopní úklidovým firmám přistavovat vozy na takovou dobu, aby bylo možné generální úklid vykonávat každý den. Vozy musí při čištění zůstat otevřené, během noci se uklízí hůř, při umělém světle nemusí být nečistota vůbec vidět. Budu bojovat za to, abychom na hygienu měli víc peněz, úklidy teď pro nás budou priorita číslo jedna. Tohle budou peníze vynaložené jednoznačně správným směrem. Lidé musí vědět, že vozy jsou bezpečné. Zase ale upozorňuju na to, že my tam ten nepořádek neděláme.

Z čeho bývá největší špína? Z bot? Z jídla?

Nepořádek z bot je přirozený a my si s ním dokážeme jednoduše poradit. Horší je ale jídlo na sedačkách. Pod nimi pak neustále odstraňujeme nalepené žvýkačky, řešíme čmáranice na stěnách, někdy skutečně zírám na to, jak jsou lidé schopní zašpinit sedadlo. Když to zjistíme, musíme stáhnout vůz z provozu, je pak odstavený a čeká, až večer přijde úklidová firma. Ale lidé okolo sebe ničí věci nebo je zdobí kresbami už od antiky.

Stále platí, že do MHD jen s rouškou. Je to podle vás problém?

Byl bych rád, kdybychom mohli všeobecně zrušit veškerá opatření, která zavedl ministr zdravotnictví. I rouška je bariéra, proč lidé nechtějí jezdit autobusy. Městská hromadná doprava je hromadná doprava, nevozíme lidi v taxících, vždycky si budou tak nějak blízko. Ale bránit se epidemii v době, kdy na jihu Čech hygienici evidují nějakých deset nakažených, se mi jeví být přehnané. Deset lidí na celý Jihočeský kraj. A my v tuto chvíli nasazujeme roušku při vstupu do autobusu, pak ji zase svlékáme, držíme ji v ruce, dotýkáme se úst, vždyť to vůbec nedává smysl. Tahle vládní opatření podle mě již nikoho neochrání.

Konzultujete opatření s jinými řediteli dopravních podniků?

Předáváme si informace, a vznikají tak zajímavá zjištění. V celé České republice neexistuje jediný důkaz, že by se někdo nakazil v MHD. To jsme si sdělovali s kolegy z jiných měst. Dokonce ani žádný řidič se nenakazil v MHD. Kdyby byl virus tak zdrcující, jak je nám médii podsouváno, byla by čísla jiná.  Vidíme, že MHD je bezpečná doprava i ve chvíli, kdy svět zažívá epidemii koronaviru. Pojďme se vrátit k životu, jaký byl do začátku března, je nejvyšší čas. Vidím to sám na sobě, stále odkládám nákupy jen proto, že nechci chodit po obchodě v roušce. Nemůžete si 24 hodin denně v kuse čistit ruce, nemůžete si je každých pět minut mýt. Všeho moc škodí. Ačkoliv doufám, že až toto všechno skončí, že si ty ruce budou lidi nadále umývat pokaždé, když jdou ze záchodu, a nejen před vstupem do supermarketu.

Co z přijatých opatření už v budějovické MHD zůstane?

Chceme vložit více peněz do úklidu vozů. Budějovice jsou velmi prašné město, v kombinaci s pylovou sezonou vzniká ve vzduchu hotové peklo. Vůz uklidíte a za hodinu vidíte vrstvičku prachu. Chtěli bychom změnit systém úklidů, zvažujeme dokonce návrat ke koženkovým sedačkám, protože se lépe uklízejí a dezinfikují. Chceme zachovat pravidelné dezinfikování vozů. To se samozřejmě dělo vždycky, už dříve měly firmy povinnost přidávat do saponátů příměs dezinfekce. Bude to však ve větší intenzitě. Vyšší pozornost věnujeme plochám, kterých se dotýkáte rukama. Chceme nalákat lidi – aby neseděli doma, když je tady bezpečná MHD.