Galerie pod širým nebem
Petře, kolik let vám bylo, když se zrodila firma?
Já to pozoroval jako dvanáctiletý kluk. Firmu zakládal můj strýc s dalšími společníky, začínali ve třech lidech s elektromontážemi. Všechno fungovalo trochu jinak. Jezdili si pro materiál k výrobcům, tou dobou nebyly prodejny elektromateriálu. Protože měli svůj malý skládaček a lidé se ptali po zboží, postavili do něj první prodavačku. Tak vznikl prodej elektroinstalačního materiálu. Kuriózní je, že se zakladatelé na začátku chtěli věnovat rekonstrukci památek, což se ale nikdy nesplnilo. Název přesto ukrývá dávnou myšlenku, na co se chtěli zaměřit.
Dnes sídlíte v Litvínovicích ve vlastním areálu, ušli jste dlouhou cestu od drobného skládku k velkému závodu.
My jsme pořád menší firma a zakládáme si na tom. Namísto rekonstrukce památek se firma vyprofilovala jako velkoobchod a maloobchod s elektroinstalačním materiálem. To je naše gró dodneška. Já jsem do firmy přišel v roce 2003 po studiu na vysoké škole. Postupně jsme do firmy zavedli nové technologie a postupy, dali jsme jí nový směr, začali dělat spoustu věcí jinak a rozjeli i vánoční výzdobu. Máme přes dvacet zaměstnanců, tohle je režim, který nám vyhovuje a který se dá uřídit – jsme schopní dělat dobrý servis, známe své zákazníky, s řadou z nich máme velmi úzké a osobní vztahy. Myslím, že tohle nám umožňuje dobře fungovat i v dnešní době, dobré vztahy, vstřícnost a partnerství pro naše zákazníky jsou hodnoty, na kterých si zakládám.
Jak dlouho sídlíte v Litvínovicích?
Firma začínala v Rožnově, příležitost postavit halu u s kancelářemi na kraji Stromovky a Litvínovic přišla v roce 1997. To byl obrovský krok – významně jsme se posunuli dopředu. Jenže skladovací prostory se zdály stále malé, zboží bylo víc, a tak jsme znovu stavěli, abychom v roce 2010slavnostně otevírali třípatrovou budovu. A nakonec jsme před pár lety přikoupili halu, stojí asi 300 metrů odtud a funguje jako náš mezisklad. Bez toho bychom v dnešní době jen těžko fungovali. Lhůty ze strany dodavatelů jsou naprosto katastrofální, celý dodavatelský řetězec se rozpadl, tak musíme nakupovat hodně věcí na sklad. Naštěstí to máme kam dávat a máme na to kapitál. Takže jsme se z nuly, de facto z garáže, posunuli do fáze, kdy jsme malá, stabilní, velmi zdravá, rodinná firma. Provozujeme i pobočky v Písku a Krumlově, které jsou samostatné, nemusíme je dotovat a za uplynulé roky mají skvělé výsledky.
Co nového jste přinesl do firmy?
Mimo technologických inovací v rámci stávajícího velkoobchodu (např. jsme byli druhá firma v Budějicích, která přešla z analogové ústředny na IP telefony) jsme se začali orientovat na profesionální světelnou a vánoční výzdobu. Ve spolupráci s technickými službami rozsvěcujeme dnes třeba České Budějovice, Český Krumlov, Prachatice, Vimperk, Vodňany, Sezimovo Ústí, Kaplici nebo Soběslav, těch měst je celá řada a nerad bych někoho opomněl, vedle nich stojí spousta menších obcí. Jako velkou výhodu vidím naši lokálnost – potřeby měst jsme schopní řešit operativně na místě. Města i obce také osobně známe. Připravujeme grafické návrhy, koncepce výzdoby na několik let, a pro servis a opravy jsme taky hodně blízko.
Když kráčíte městem, poznáte svoji práci?
Ano, podle typu motivů. Člověk samozřejmě do své práce promítá vlastní vkus. Někdy je složitější domluvit se na koncepci, když do toho mluví příliš lidí. Každému se líbí něco jiného, je pak náročné dobrat se výsledku. U malých obcí většinou rozhoduje starosta, na větších městech jsou jednání složitější právě proto, že tam rozhoduje větší množství osob. Důležité je mít odvahu. Umět říci: Tohle se mi líbí. Stát si za tím. Dneska se ale spousta lidí bojí něco rozhodnout, nechtějí na sebe vzít odpovědnost, protože někomu se to přirozeně líbit bude a někomu ne.
Jak poznáte, že se to líbí?
Ze zkušenosti víme, že většina je spokojená, řekl bych až nadšená. Světla navozují vánoční atmosféru, pomáhají nám dostat se do adventní nálady. Člověk může sledovat reakce veřejnosti v terénu, ale někdy stačí vidět fotky na sociálních sítích. Lidé jdou na náměstí, fotí se tam na Facebook nebo Instagram. Setkávají se s přáteli, pijí punč, radují se – a jsou to světla a výzdoba, co je tam přitahuje. Před pár lety jsme třeba do Volar instalovali krásnou velkou svítící kouli a pan starosta si to chválil, přesně to podle něj splnilo účel: vytáhlo to lidi na náměstí, postáli, povídali, fotili se, sdíleli spolu čas. Někdy si říkáme, že vlastně instalujeme venkovní výstavy. Tvoříme takovou galerii pod širým nebem. Díky kamarádovi máme ze všech realizací kvalitní fotky, najdete je na Svetelnavyzdoba.cz.
Jaký je trend? Co frčí?
Stromy jsou základ, motivy na sloupech taky. Populární jsou právě ty 3D objekty, koule, andělé, volně stojící prvky. Obecně předměty, které se stávají jakýmsi fotopointem, netvoří jen kulisu, ale lidé se o ně aktivně zajímají. Obce s námi spolupracují pravidelně, znají kvalitu naší práce i výrobků, vědí, že se na nás mohou obrátit pro radu a doporučení. Motivy a řetězy vydrží svítit osm i deset let. Pro fungující koncepci je důležité plánovat v předstihu, protože 14 dní před adventem už je těžké cokoli navrhovat, dá se pracovat pouze se základními prvky, které máme skladem. To je praktické, zástupci měst k nám jezdí výrobky dokupovat do poslední chvíle, ale nedá se na tom stavět celková výzdoba. Ideální čas na plánování vánoční výzdoby je v létě, ale když někam zavoláte a chcete se o prázdninách bavit o vánoční výzdobě, klepou si na čelo.
Budou města svítit i letos? Co s výzdobou udělá vzrůstající cena energií?
Motivy, které nabízíme, fungují na LED základu, jejich spotřeba je skutečně nízká. Nepředpokládám, že by města přestala používat vánoční výzdobu, když už motivy mají, zase takový podíl na celkové spotřebě vánoční výzdoba neznamená. Jestli radnice hledají úsporu, doporučil bych zhodnotit, čím osvětlují ulice. Někde dožívají staré výbojky, ale přechodem na kvalitní LED svítidla mohou obce výrazně ušetřit náklady na elektrickou energii. Sami taková osvětlení navrhujeme a dodáváme a máme zkušenost, že takto lze uspořit řádově desítky procent. Vánoční výzdoba není tak ekonomicky náročná, aby dávalo smysl ji znovu nerozsvítit.
Je váš rodinný dům výkladní skříní podniku?
Kovářova kobyla nechodí bosa, náš dům září, a troufám si říct, že velmi umírněně a decentně.
Stojíme uprostřed dvou krizí, covidové a energetické. Jak s vámi poslední roky zamávaly?
Nejnáročnější to bylo z hlediska organizačního, abychom ochránili zaměstnance před nákazou a zajistili i chod firmy pro velkoobchodní zákazníky. Další výzvou jsou nepředvídatelné dodávky ze strany výrobců. Co bývalo běžně skladem nebo přišlo za týden, dnes na trhu chybí a čekáme na to i tři čtvrtě roku. Museli jsme výrazně navýšit skladové zásoby, abychom zajistili bezproblémový chod businessu našim zákazníkům.
Jak složité je dnes plánovat?
V rámci velko- i maloobchodu dlouhodobé plánování nefunguje. Vánoční výzdoba naštěstí funguje jinak – s městy ji rozšiřujeme po etapách, spoluvytváříme koncepce a plány obnovy a doplňování. Města do toho nemusí dávat významný obnos najednou, ale podle plánu se nejprve realizuje jedna ulice, pak další, a investice se tak rozkládá do řady let. Když dnes vidím, jak města září, mám skvělý pocit z dobře odvedené práce – děláme jihočeskou zimu krásnější. A to pak člověk zapomene na všechno okolo, všechny krize a možná rizika, a raduje se z přítomné chvíle. V tom nám naše práce dává ohromný smysl, navozuje příjemné emoce.
REPAM ELEKTRO s.r.o.
Pod Stromovkou 202, Litvínovice
370 01 České Budějovice
... CELÝ ROZHOVOR NAJDETE V PODZIMNÍM SPECIÁLU ČASOPISU BARBAR
Podzimní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!
Předplatné můžete zakoupit na send.cz