Rodokmeny od mojedejiny.cz

Jiří Borovka: Nebojme se utrácet

Budějčáci ho znají díky kavárnám LANNA a VLNNA i díky lodní dopravě. Doprava je jeho velké téma, řadu let vedl společnost Jihočeský koordinátor dopravy. Jiří Borovka má vize a chuť o nich hovořit. Vrací do diskuse tramvaje, které by podle něho Budějovice posunuly na vyšší úroveň krajské metropole, a radost mu teď dělá především pivovarská zahrada v Samsonu. „Samson bude do deseti let trhák. Pevně věřím, že se vrátí na výsluní, kam patří, a my na něj budeme pyšní,“ říká.
29. Srpen 2022 - 07:08

Přijel jste autem, nebo na lodi?

Přišel jsem pěšky, někdy jsou nohy nejrychlejší dopravní prostředek. Řeka je stále velká příležitost. Obnovení lodní dopravy v centru Českých Budějovic považuji za svůj zásadní úspěch; teď vymýšlíme, co s ní dál.

Proč právě řeka?

Protože může ulevit městské dopravě. Tvoří samostatný jízdní pruh. Vodní toky spojují zajímavé turistické cíle, stojí na nich pivovar Samson, vodárenská věž, hvězdárna nebo třeba Koh-i-noor. Po úpravě parku Dukelská se z ní dostanete k Jihočeskému divadlu nebo muzeu. A to nemluvím o Mlýnské stoce, která dává městu potenciál stát se jihočeskými Benátkami. Nemáme moře a velehory, ale řeky. Z nich bychom měli dostat maximum. Řeku přitom někdy vidíme jako překážku.

V čem?

Budějovice měly historicky dvě dopravní překážky: drážní těleso a řeky. Uvnitř bylo město, za nimi periferie. Však si vzpomeňte, jak se lidé ještě nedávno selektovali – tihle jsou ze Sucháče a tihle ze Čtyráku. Dnes je jiná doba, měli bychom lidi spojovat. K tomu slouží mosty nebo tunely. A ani jedno nemusí být jen prostředek, ale také umělecké dílo – vezměte si Dlouhý most. Řadí se mezi naše nejpozoruhodnější mosty, měl by tak být na každém budějovickém prospektu, stejně jako Mariánský most v Ústí nad Labem, oba mimochodem navrhoval architekt Koutský. Okolí Dlouhého mostu se za posledních deset let proměnilo k nepoznání. Nově ho zdobí sousoší Malše a Vltavy nebo krásné květinové záhony, prostor ale kultivuje i naše kavárna LANNA, na druhém břehu Hoch Špalíček nebo zrekonstruovaný Lannův dům a loděnice. To pořád není všechno – ten výrazný nárožní činžák má novou fasádu, náplavka má úplně jiný nádech – tohle už není jen obyčejná křižovatka, ale místo k relaxaci, místo pro život.

Rušnější místo pro život.

Doprava je velké téma Budějovic, za posledních pět let narostla o deset procent. Obchvaty ji pomůžou, ale z tranzitní dopravy uberou jen 15 až 20 procent, to si už teď musíme přiznat. Udržet systém dopravy v Budějovicích je daleko náročnější úkol. Jedna věc jsou dopravní stavby, ale za zásadnější považuji změnu myšlení. Vzpomeňme třeba situaci před dvaceti lety – kdo jel s helmou na kole nebo na sjezdovce, byl divný. Dneska je to obráceně: divný je ten, kdo helmu nemá. A tak je to i s auty. Co nám dneska přijde normální, bude brzy jinak. Nepoužíváme nohy pro přesun z místa na místo, ale běháme pak na pásu ve fitku. (...)

 

... CELÝ ROZHOVOR NAJDETE V LETNÍM SPECIÁLU ČASOPISU BARBAR!

 

Letní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!

Předplatné můžete zakoupit na send.cz