Rodokmeny od mojedejiny.cz

Jsme největší český pivovar, a to už je odpovědnost

Optimismus na konci léta? Spíš se připravme na těžší zimu a složitější rok, říká v barbarském rozhovoru ředitel národního pivovaru Budějovický Budvar Petr Dvořák. Pod jeho vedením se pivovar ujímá důležité role: chce být svorníkem českého piva. Spolupracuje s malými pivovary a společně tak hledají nové příležitosti, jak dále šířit slávu a radost z poctivého českého piva. „Budvar je největší opravdu český pivovar, a to už je mimořádná odpovědnost. Cítíme silnou spoluzodpovědnost za to, jaké pivo v Česku bude a co české pivo bude vůbec znamenat doma i ve světě,“ říká Petr Dvořák.
Jan Štifter, Foto: Archiv n. p. Budějovický Budvar
14. Listopad 2022 - 00:23

Média se v posledních týdnech intenzivně věnovala výroku Markéty Pekarové Adamové, která naznačila možný prodej Budvaru. Jak taková věta rezonuje uvnitř pivovaru?

V Budvaru jsme na podobná prohlášení už docela zvyklí. Vždy se objevovala a objevovat se budou. Důležité je, že v politice neexistuje široká podpora takového kroku, pravděpodobně také proto, že si uvědomujeme o jak zásadní a nevratné rozhodnutí by se jednalo. Naší prací je, aby se Budějovickému Budvaru dařilo.

Takže jste tu větu skoro neslyšeli…

Víc než samotná myšlenka prodeje, která se objevuje, se nás tentokrát dotkly úvahy o naší neefektivitě – zejména ve srovnání s Plzeňským Prazdrojem. Buďme fér a pracujme se seriózními daty. Plzeň je silnější proto, že má v Česku téměř 50 procent trhu, nemůžeme porovnávat tyto dvě pozice. Zároveň při srovnání na úrovni EBITDA marže (zisk před zdaněním a odpisy oproti tržbám) jsme na tom efektivitou srovnatelní nebo lepší než další české nebo světové pivovary. V tom, že Česká republika vlastní pivovar, přitom nejsme světový unikát. Německé spolkové země také vlastní své pivovary.

Českou ekonomiku postihuje krize. Co se v tuhle chvíli děje v pivovarnictví?

Doslova rodeo. Letos nás drtí ceny energií, k tomu stouply ceny obalového materiálu. Dražší je papír, kartonáž, plechovky podražily o desítky procent. A po letošní sklizni mám dojem, že to samé nás čeká se surovinami. Slad má ještě slušnou úrodu, přesto jeho cena na světových trzích roste, a chmel letos neměl dobrý rok. Zdražování se na nás žene ze všech stran. Významné jsou pro nás i stoupající ceny stavebních prací, měli jsme stavět novou varnu, a tak teď promýšlíme, jestli do toho vstoupíme za těchto cenových podmínek.

Vedete tedy ještě diskusi o tom, jestli bude pivo dražší, nebo už jen počítáte o kolik?

Na stejných cenách pivo neudržíme a některé pivovary už zdražení oznámily. Pivovary nemají tak velké marže, aby se drahé vstupy nepromítly do ceny piva. Přesto se snažíme dělat, co jde, očekáváme pokles zisku o desítky procent, a bohužel to dál není možné udržet. Věříme, že kdo má rád Budvar, zůstane mu věrný. Určitě to platí pro prémiová piva a víc pro ležáky, třeba desítku lidé ale kupují daleko víc podle ceny – spotřebitelé mají v „košíku akceptovatelných desítek“ víc značek a rozhodují se podle toho, která je v akci nebo jiným způsobem dostupnější. Obecně spotřeba piva v Česku na hlavu klesá. Teď dosahujeme úrovně, která byla u nás někdy v 60. letech.

Jaký signál vysílají hospodští?

Restaurace po vlně optimismu, kdy vyhlížely normální rok, tíží stejně jako nás obava způsobená cenami energií. Vedle toho také chybějí lidské zdroje. Pro některé restaurace bude lepší na zimu zavřít než pokračovat, vytápět a platit personál.

Pijeme tedy víc doma?

To zatím nemůžu potvrdit, kyvadlo se přes léto zase víc vrátilo k hospodám. Prodeje sudového piva dosahují úrovně z léta 2019, takže zatím si na točené rádi zajdeme. (...)

 

... CELÝ ROZHOVOR NAJDETE V PODZIMNÍM SPECIÁLU ČASOPISU BARBAR 

 

Podzimní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!

Předplatné můžete zakoupit na send.cz