Rodokmeny od mojedejiny.cz

Město ve městě

Tyhle dvě dámy spojuje jeden příběh: jmenuje se IGY Centrum České Budějovice. Šárka Gramanová řídí jeho marketing a vymýšlí nové strategie, Svatava Kopečková zase vede zdejší továrnu na sny: je generální manažerkou multikina CineStar. A společně letos slaví: pět let nového obchodního centra a 20 let multikina v krajském městě. Přežily lockdowny a s odhodláním se připravují na divoký podzim. Povídali jsme si o všem – třeba o tom, jak skvěle chutná oběd na keramickém talíři nebo jak sestavit člun ze Sportisima.
Jan Štifter, Foto: Richard Nowak
28. Září 2022 - 22:52

Dámy, jak dlouho se znáte? Protože to působí, jako kdybyste byly propojené celý život.

Šárka: Svatku jsem registrovala dlouho před naším setkáním v IGY Centru. Není přece ikoničtější postavy v multikině než Svatava Kopečková.

Svatava: Trochu střelená a pořád v letu… A teď se společně chystáme na velkou akci: IGY oslaví pět let a multikino CineStar 20 let v Budějovicích. Potkaly jsme se pracovně v neradostné době. Šárka do pozice marketingové manažery nastoupila ve chvíli, kdy Česko drtil první lockdown. Věci jsme se učily za chodu, byla to neopakovatelná zkušenost. Všechno se neustále měnilo. Občas jsme si postěžovaly, jindy jsme plánovaly, do jakých projektů se pustíme, až to bude možné.

Šárka: Centrum prošlo náročnými třemi lockdowny a ten poslední byl prakticky půlroční. Ale nikdy nebylo úplně uzavřené, asi polovina našich značek prodávala produkty základní potřeby – potraviny, drogerii. Zároveň byly otevřené výdejny e-shopů. O to víc jsme museli pracovat a soustředit se na postcovidovou situaci.

Lze vůbec dělat marketing polozavřeného obchodního centra?

Šárka: Nejen že se to dá dělat, ale vy ten marketing dělat musíte. Máte povinnosti vůči lidem i značkám. Ve velkém plánujete a promýšlíte, jak přivést zákazníky zpátky. Díky přípravě se nám to podařilo rychle – jsme na návštěvnosti, jakou jsme zaznamenávali před covidem.

Svatava: Zažít tiché obchodní centrum včetně kina je velmi smutné. Prostory IGY mají sloužit veřejnosti. Ne aby na všechno padal prach a vy jste nevěděli, co bude dál. Nebylo lehké se s tím srovnat. Člověk si v první chvíli odpočinul, ale pak už na něj padala tíseň. 

Šárka: Přesně si pamatuji, jak jsem si po půlročním lockdownu sedla do restaurace a dala si jídlo na porcelánovém talíři. Skoro jsem ten talíř hladila. Měsíce jíte z polystyrenu a jediný kontakt máte s kurýrem. Pak přišla chvíle, kdy jsme odložili roušky. Měli jsme je na ústech nonstop skoro dva roky. Najednou jsme na sebe koukali – vůbec jsme se nepoznávali. Jé, to jste vy?

Svatava: Člověk si pak daleko víc váží věcí, které dřív bral jako normální. Třeba cestování do zahraničí, rázem to nešlo. Zjišťujete, že nic není samozřejmé.

Jste na předcovidové návštěvnosti. Co přesně to znamená?

Šárka: Za běžné situace projdou centrem nižší desetitisíce lidí denně. Těžko budeme ve městě hledat podobné místo, kde je taková fluktuace. Lidé neprocházejí naší pasáží bezúčelně, ale přicházejí sem cíleně, protože tady něco potřebují. Jdou za zbožím nebo službami.

Svatava: IGY se člověk nemůže vyhnout. Můžete tady strávit celý den. Dojdete si nakoupit, děti pošlete do kina, vypijete si kávu, zajdete na večeři… 

 

Fungují stejně i jiná obchodní centra ve městě?

Šárka: Konkrétní značky k sobě přitahují konkrétní skupinu kupujících. O zákazníky se s jinými centry nepereme. V porovnání s nimi máme o něco dražší sortiment. Třeba Géčko, které má stejného správce jako my, je rodinné centrum napojené na hypermarket, a to už definuje jeho zákazníka. Cílíme jinak, marketing je jiný. Po covidu se zákazníci všeobecně rychleji vracejí do městských center, jen s výjimkou Prahy, protože v pražském středu scházejí turisté, na které tam byli zvyklí.

Svatava: IGY má velkou výhodu, že ho lidé vnímají jako značku. Naše starší multikino je v centru Čtyři Dvory na sídlišti Máj, ale spousta lidí celý areál dlouho chápala jako multikino. Říkali: Jdeme do čistírny do multikina. A tak jsem věčně řešila po telefonu, proč nemají opravené hodinky nebo v kolik zavírá trafika.

Šárka: Tohle se ale někdy děje i tady. Občas mi chodí dotazy typu: Jak mám sestavit člun zakoupený ve Sportisimu? Zákazník předpokládá, že IGY Centrum dokáže pokrývat i individuální dotazy na jednotlivé značky.

Jak počítáte návštěvnost?

Šárka: V celém Česku a asi i ve světě patří obchodní centra mezi jedny z nejstřeženějších objektů. V IGY máme velín, vypadá jako řídicí centrum letového provozu, kde sedí ostraha a všechno vidí. Pro bezpečnost centra je to naprosto klíčové. A samozřejmě umíme i počítat. Všude jsou čidla, která vědí, kudy jste přišel nebo prošel a kde centrum opustil. Dokážeme tak říct, kolik návštěvníků jsme tu během jednoho dne měli. Co víc, kolik lidí je v něm právě teď. O Vánocích přijde i dvojnásobný počet lidí. To už bývá hodně náročné.

IGY Centrum je městem ve městě – jaké to město vlastně je?

Šárka: Urbanisticky naprosto perfektní. IGY Centrum vzniklo na brownfieldu, architekti mu vtiskli zajímavou tvář. Stvořili unikátní, strukturovanou stavbu, která krásně doplňuje okolí. Myslím, že je naše město čisté, přátelské, přívětivé, dává práci mnoha lidem, že je v něm dobrá atmosféra.

Svatava: Tohle je hodně důležité – náladu vytvářejí vztahy uvnitř centra. Snažíme se vycházet si vstříc. Znám to ze samotného prostředí multikina: lidé poznají, že je vám v práci dobře, takže na ně přenášíte dobrou energii, a i proto se vracejí zpátky. Vymýšlíme nové věci a dáváme do nich kus sebe. Ráda vzpomínám na dobu, kdy jsme plánovali vůbec první jihočeské multikino. Přicházela jsem do CineStaru z Jihočeského divadla, všichni si ťukali na hlavu a říkali: Proboha, kam to jdeš, tohle je americký, tam bude popcorn, tohle chceš dělat v Budějovicích? Tak možná ještě v Praze, ale tady? A o dvacet let později jsou tu multikina dvě.

Určitě se mění nároky diváků. Když jsme byli loni se synem v Jihočeském divadle, ptal se mě, na co ti lidé asi jdou, a nechtěl pochopit, že se v divadle hraje jen jedno představení – myslel si, že to funguje právě jako multikino.

Šárka: Zákazník IGY patří mezi ty náročné. Očekává vysokou kvalitu, navíc s covidem se to ještě znásobilo. V mé práci mina začátku paradoxně pomohlo, že jsem nastoupila do IGY v době lockdownu, který mnohé změnil. Začínala jsem od začátku. Vše se revidovalo, zefektivňovalo, digitalizovalo. Nastavovala se nová komunikace včetně vizuálního stylu. Propojila jsem se s novým týmem kreativců. Co bylo zavedené, najednou nefungovalo. Zásadně jsme změnili image centra a teď vidíme, že to nese své ovoce. Zlepšují se nám hodnocení a ukazatele, pořádáme unikátní akce.

Co nás čeká v IGY do Vánoc?

Šárka: Otevřeme krásné nové značky, mezi nimi i obrovský saunový svět. Nejstěžejnější ale bude oslava pěti let nového centra. K tomu jsme spolu s mnoha partnery připravili soutěž. Jsou v ní hodnotné ceny, jako dárkové karty IGY v hodnotě sto tisíc korun, elektrické koloběžky nebo pobyty v luxusních hotelech. Současně rozdáváme spousty okamžitých výher – hodíte si kostkou a vyhráváte třeba lístky do multikina CineStar nebo na Stezku korunami stromů na Lipně.

Podmínkou bude nákup?

Šárka: Ano, ale jen minimální, tři sta korun. Chceme zákazníky odměňovat a nedělat podmínky zbytečně složité. Celkem jsme připravili přes šest tisíc cen. Cíl je jednoduchý: zlepšit den. Okamžitou výhru si zákazník odnese hned, a na konci října se pak ozveme těm, kteří získají velké výhry. Ty budeme losovat za přítomnosti notáře. Začínáme 1. října.

Budete i letos plnit přání dětí z dětských domovů?

Šárka: To je naše druhá velká podzimní aktivita, kterou pořádáme společně s Mediaclubem. Strom splněných přání pro děti ze všech domovů Jihočeského kraje. Loni jsme si to poprvé vyzkoušeli v takovém rozsahu. Člověk se nesmí bát myslet ve velkém. Proč pomáhat jednomu dětskému domovu, když můžeme pomoci všem? Děti si píšou přání samy, hodnota jednotlivých dárků je kolem 1500 Kč. Nám se, díky úžasným dárcům, podařilo všechna přání vyplnit.

Svatava: Málokterý projekt pomáhá v takovém rozsahu. Dítě v domově jinak nemá moc možností přát si něco samo za sebe, jen pro něj, a ještě za peníze, za které se dá už opravdu něco pořídit.

Šárka: Princip akce je jednoduchý. V průběhu podzimu se na webu otevře rezervační systém s přáními, které nám děti zaslaly. Kdokoli pak může dárek rezervovat a přinést zabalený, ale i nezabalený na náš infostánek. Vloni nám to překazila covidová opatření, ale letos bychom rádi pozvali děti do kina a dárky jim předali u nějaké krásné vánoční pohádky.

Co když neseženete dárce pro všechny?

Šárka: Pak do toho vstoupí IGY a naši partneři, naše značky. Zbylé dárky dokoupíme, takže obdarujeme skutečně všechny. Je to nádherná věc. Jsem šťastná, že můžu takové projekty pořádat. Možná to zní jako klišé, ale já se v neděli těším, až půjdu do práce. A když pak děláme Strom splněných přání, těším se už v sobotu. Nejdůležitější jsou ale drobní dárci jako třeba vy, bez nich bychom to nedokázali.

Svatava: Tohle není o byznysu – nebo jinak, právě ten byznys se může použít na velice dobrou věc. Na tolik dárků by se jinak peníze sháněly jen těžko. Rozzáříte spousty dětských očí! A ty děti na to nikdy nezapomenou.

Šárka: Každá volná koruna pak jde právě na nákup dárků. Sami vše administrujeme, balíme, expedujeme. Protože byl covid a nemohli jsme děti pozvat do kina, jezdily jsme s Evou Tesařovou z Mediaclubu po Jihočeském kraji a rozvážely balíčky osobně. Když stojíte před těmi dětmi, víte, že musíte akci uspořádat za rok znovu. Často si vyslechnete smutné příběhy. Sama jsem máma dvou krásných dcer a nechápu, že se tohle děje. Šířit radost je ale nakažlivé: celé týmy prodejen se skládaly na dárky. V tu chvíli IGY Centrum funguje jako jedna komunita.

Svatava: Můžete mít tisíc názorů – do toho ale přijde jedna věc, na které se všichni shodnou. To je přece nádhera.

Na začátku jsme hovořili o tom, jak jste se společně poznaly. Vaše spolupráce ale brzy skončí.

Šárka: Po Novém roce nás čeká loučení se Svatkou. Ačkoliv na to nevypadá, už přesluhuje, je v důchodovém věku. Ale protože svou práci zbožňuje, ještě tu s námi do konce roku zůstává. Já si jen přeji, aby její nástupce byl tak skvělý a pozitivní jako ona.

Svatava: Už v covidu jsem věděla, že bude potřeba zvednout kotvy. Moje děti se ptají, kdy na ně budu mít víc času. Chci si užít to, co si tolik neužívám při práci, tedy svých vnoučat, celé rodiny, přátel. Dvacet let mi neskutečně dalo. Samozřejmě taky vzalo, ale zkušeností je hodně a převládá radost. Úžasných dvacet let to bylo! Byla jsem u něčeho, co vznikalo, a od první chvíle jsem věřila, že tohle je správná cesta. Jako učitelka, a ještě k tomu humanitních věd, jsem se musela popasovat se spoustou technických věcí, a tak jsem objevila úplně nový svět. Ale člověk si musí určit cíl, vidět cílovou pásku. Já si ten cíl nastavila do období po covidu, až kino zase uvedeme do normálu. Takže teď je ta správná chvíle. V polovině prosince jde do kin Avatar 2. Chci si ještě užít ten nával lidí. Postavím se ke vstupu do kina, ráda bych diváky přivítala a třeba i trochu popovídala. A pak už se do IGY budu vracet jen jako host. Mám to tady ráda, tak se úplně nevzdálím.

... CELÝ ROZHOVOR NAJDETE V PODZIMNÍM SPECIÁLU ČASOPISU BARBAR!

 

IGY Centrum je největším obchodně-společenským centrem Jihočeského kraje. Rozloha centra po přestavbě činí téměř 34 000 m². Zákazníci mohou vybírat z nabídky více než 120 obchodů. Centrum láká zákazníky širokou škálou restaurací, kaváren, nabídkou služeb, zábavy a multikinem. Na podzim se zde otevře saunový svět na ploše větší než 1600 m². Ku příležitosti pátých narozenin nového IGY mohou zákazníci po celý říjen soutěžit o ceny v hodnotě 2 500 000 korun a opět se zapojit do charitativního projektu Strom splněných přání, který IGY Centrum pořádá spolu s Mediaclubem s cílem obdarovat děti ze všech dětských domovů Jihočeského kraje. Aktuality jsou pravidelně zveřejňovány na webu igycentrum.cz a sociálních sítích centra.

 

Podzimní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!

Předplatné můžete zakoupit na send.cz