Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Musím se jako správce víc snažit

Ředitel Budějovického Budvaru, n. p., Petr Dvořák má v těchto dnech za sebou přesně čtyři roky svého působení v pivovaru. Ten zatím poslední rok zřejmě žádný z jeho předchůdců nezažil. Přesto se Budvaru a jeho týmu dařilo, protože dobré české pivo a šikovní lidé se zřejmě umějí prosadit vždycky.
Petra Vicková, Foto: Milan Havlík
19. Červenec 2021 - 14:52

Stojíte v čele ojedinělé firmy – národního pivovaru s velkou tradicí. Co to pro vás znamená?

Budvar je pro mě čím dál tím zajímavější. Budvar jako firma, jako značka vždycky patřil mezi výrobce skvělého českého piva, mezi pivovarskou špičku, elitu. A zároveň je na něm skvělé, že nikdy nepodlehl tendencím, které do českého pivovarnictví pronikly zvenku. My jako národ jsme určovali pivovarnické trendy a tendence, tady vznikaly typy piv, které pak přebíral celý svět. Dlouhodobě byl český pivní styl považován za inspirující. Mně přišlo často líto, že najednou jsme zde převzali spíše zahraniční přístupy a procesy. Najednou zhruba osmdesát procent pivovarů je v rukou cizích investorů. Budvar je v tuto chvíli největší ryze český pivovar, což je pro nás silný závazek. Chceme české pivovarnictví dále rozvíjet a zůstávat ikonou doma i v zahraničí.

Jakou cestou?

Máme prostě přes deset milionů akcionářů, byť nejsme akciovka, protože náš pivovar vlastní všichni Češi. To samozřejmě může znít jako hezká slovní hříčka, ale já ji opravdu tak beru. Vnímám se jako pivovarský správce v duchu Hrabalových Postřižin – musím se tady v Budvaru prostě víc snažit. Úkolem správce je pak pivovar předávat dál v lepším stavu, než v němž ho přebíral.

Mohl byste být konkrétnější?

Řekli jsme si s kolegy před lety, že se potřebujeme zaměřit na tři okruhy. Jeden z nich – oblast, kterou jsem časem upřednostnil před oběma ostatními – jsou jednoznačně lidé. Kvalitní a dobří lidé dělají ten rozdíl, nadprůměrní zaměstnanci přitahují k sobě podobné spolupracovníky ve smyslu dovedností nebo pracovních přístupů.

Je tu ještě hodně práce?

Ano. Jde o to, jak fungujeme, jaká je firemní kultura, jakým způsobem lidi školíme, rozvíjíme, přitahujeme k firmě a podobně. Smyslem je, abychom měli nadefinovanou firemní kulturu, aby bylo jasné, co to znamená „být budvarákem.“ Aby toto označení mělo náplň, smysl a hloubku.

Daří se to?

Děláme pokroky. Ukazuje se, že právě v lidech je klíč k úspěchu, oni jsou schopni posouvat nás kupředu. Na všech úrovních a odděleních je potřeba mít jasnou vizi a strategii a vědět, co je prioritou, mít zdravou ambici, a v žádném momentu se nespokojit se statusem quo, se stagnací. Ať jsme jakkoliv šikovní, vždycky můžeme být ještě šikovnější. Nechceme být spokojení. Nebo jinak – chceme se umět ohlédnout, oslavit, co se podařilo, ale zároveň se rovnou podívat, co se může v příštích letech podařit líp, co nás může posunout.  (...)

... CELÝ ROZHOVOR NAJDETE V LETNÍM ČÍSLE ČASOPISU BARBAR!

 

Letní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!

Předplatné můžete zakoupit na send.cz