Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Štěkající farář a Kačer na perníku

Dvacetiletý Budějčák Šimon Leitgeb ještě coby student Česko-anglického gymnázia nasával příběhy lidí kolem sebe. Píše o nich, pábitelích z Novohradských hor, deviantech i úplně obyčejných lidech, kteří mlátili svého psa, kdykoliv vyšli ven. Jeho verše byly zařazeny do knihy Nejlepší české básně 2016, kterou vydalo nakladatelství Host. Právě vychází jeho první básnická sbírka nazvaná „mezi náma“.
David Jan Žák
11. Květen 2017 - 16:38

když sem byl malej,/ měli sme na vesnici/ starýho faráře/ byl půlku života zavřenej v dole,/ a pak přišel k nám/ rád na něj vzpomínám,/ protože uměl štěkat/ jako pes

Každá tvá báseň je v podstatě takový mikropříběh. Čerpáš ze svého dětství a dospívání, kdy ses setkával s různými zvláštními lidmi, dá se říct pábiteli, třeba se stařičkým farářem.

Byla to taková shrbená postavička, která se naprosto vymykala. Vyrůstal jsem na vsi v Novohradských horách a tam žilo dost podivínů. A on mě tehdy fascinoval. Byl jsem malej kluk, a farář mluvil úplně jinak než všichni okolo. Měl dar. Uměl vyjít s každým, koho potkal. A nejlíp to uměl s dětma. On opravdu štěkal jako pes, byli jsme z toho paf. Dokázal nás rozesmát. Až později jsem se dozvěděl, že byl zavřenej už za nácků, a pak ho zavřeli i komunisti, nějakých deset let byl muklem na šachtě. Na uranu.

když sme šli ze školy/ u Sámošky zametal Žalud/ všichni mu tak říkali/ jako Igor/ můj kamarád Igor/ vysokej cikán,/ kterej k nám přišel ve třetí třídě/ byl vopařenej na krku/ i na zádech/ ptal sem se ho, proč je vopařenej/ a on mi řek/ pokaždý jinej příběh/ Igor měl kozatou ségru,/ která s náma do třídy chodila taky/ a každej jí chtěl/ Igor a Žalud/ sbírali vajgly/ na náměstí/ Žalud umřel/ tak v padesáti/ jeho parte sem zahlíd u dveří do Sámošky

Tvé básně jsou syrové, inspirované pohraničím a lidmi, co žijí na okraji společnosti. Už jejich jména nebo přezdívky vyvolávají různé asociace. Žalud, Godhaj, Prdík, děda Budík...

Žalud se tak fakt jmenoval a dělal vesnickýho metaře. Hulil jednu za druhou a navíc i vypadal jak žalud. Žlutej chlap. Kuřáci mívají žlutý prsty od nikotinu, ale on měl žlutej celej obličej i ruce. A Igor byl kamarád ze třídy. Na vesnici je skvělý dětství, pořád jsme byli venku, za každýho počasí. Navíc tam žilo hodně rómskejch rodin, v takovým malým ghettu, separovaný od ostatních. Jako děti jsme to ale nerozlišovali a do party patřili všichni, třeba právě Igor nebo Salám. Aby mezi nás zapadli, vymýšleli si různý historky, a nám přišel jejich život úžasně barevnej, exotickej. A to i přesto, že jejich rodiče neměli peníze, žili opravdu ze dne na den. Měli spoustu sourozenců. A v raným věku museli bejt tak nějak dospělejší, museli se starat o ty mladší. 

od školky sem znal kluka,/ kterej si říkal Kačer/ kvůli svýmu ptákovi/ Kačer se menoval přímením/ Beneš jako prezident,/ ale byl to vobyčejnej Jenda/ Kačer strašil lidi, který viseli, plynovkou/ a jeden na něj vytáh pravou/ Kačer vyprávěl,/ jak ho zastavili cajti na ééé padesát pětce/ tajný/ sebrali ho a auto tam nechal/ Kačer jel v perníku/ jako polovina mých kámošů/ Alty s Babunem říkali,/ že to vaří Vjetnamec v Sámošce/ ví to kvůli tomu smradu zevnitř

 

Ve světě tvých básní jsou drogy, alkohol, prostituce. Nic veselého. Přesto i v tom dokážeš najít jistou poezii, kouzlo drsného života.

Měli jsme jako kluci partu a v každý takový partě se občas vyskytne jedinec, kterej chlastá už ve třinácti. A my se scházeli, dávali do kola první cigáro. Šlo tam o jistou hierarchii, navíc v pohraničí je tvrdej život, práce se shání těžko, není to jak ve městě, lidi musí dojíždět a nabízí se samozřejmě jednoduchý řešení. Kšeftovat s nelegálníma látkama. Hodně mých kámošů kašlalo na školu a místo toho nastoupilo do vlaku, ze kterýho se těžko vystupuje. Většinou byli z početnejch rodin alkoholiků a oni prostě dýlovali, aby měli prachy. A nejeli v tom jenom děcka, ale i jejich tátové.

 

Kubu sem nikdy neoslovoval Kuba,/ dokud sem nevyrost/ jednou sme ho s Pepou a Jendou chytli,/ když šel domu ze školky, a zfackovali ho/ jeho mamka byla tlustá/ a chodil s ní nakupovat do Sámošky/ jeho taťka byl policajt/ nikdy sem neviděl tolik chlastu jako u nich v ložnici/ nesměl se pít/ Kuba si hrál do sedmý třídy s plastovýma figurkama/ na lavici/ a prskal/ vždycky mi ho bylo líto,/ ale dlouho sem mu to neuměl/ vyjádřit slovy

 

Píšeš i o šikaně, o klukách a holkách, které ti silnější ponižují, zesměšňují je a dělají jim ze života peklo.

Sám jsem patřil k těm, co šikanovali. Mluvil jsem o hierarchii mezi rukama, a někdo byl vespod a někdo zas nahoře. Dneska je mi to líto, byl jsem blbej. Nechal jsem se strhnout a stal se součástí masy. Je to něco, co si ponesu jako cejch celej život. Ten kluk, kterýho jsme mlátili, je dodneška poznamenanej. Vesnice je hodně malej svět a dětství se překulí do dospělosti a i ve světě dospělých je dál otloukánkem, vyčlenili ho a on tu roli přijal. Přijal roli oběti. Ty básně jsou ale i o soucitu a hledání porozumění.

V jiné básni ale píšeš, že jediný kluk, který mlátil tebe, byl Prdíkův brácha.

Prdíkův brácha byl stejně starej jako já, jenže to byl kolos, měl výhodu silnějšího a dával mi to sežrat. To bylo ve školce, kde se děcka mydlily hlava nehlava. Ale byly i klukovský hry, při kterých jsme přišli k úrazu nechtěně. My neseděli doma u počítačů, ale lítali jsme po lesích. Já třeba přerazil klackem nos kamarádovi, když jsme si hráli na rytíře. On pak doma tvrdil, že ho srazil jelen. Dětská fantazie tvořila protipól k té syrové realitě, ve který jsme žili.

 

v domě u silnice bydlel děda Budík, jeho bába/ a pes/ děda Budík sbíral kola a všechno harampádí/

jednou sem vynášel starý hadry po tátovi/ do konťáku za kostelem/ a on si je vzal/ děda Budík nosil v zimě čepici s obrovskou bambulí,/ kterou sem pak už nikdy neviděl/ vždycky se vožral, pohádal s jeho bábou/ a zmlátil psa/ vlastně ho zmlátil vždycky,/ když vylez ven/ děda Budík mezi garážema choval kozy/ Triskáč řikal, že když je snědli,/ sežral i psa/ jeho vnučka šlapala pro Němce/ když sem tam přijel po roce,/ byli děda Budík i jeho bába mrtví/ vlastně ani nevim,/ proč se mu říkalo Budík

 

Pracoval jsi na benzínce, kde ses opět potkával s nejrůznějšími existencemi. Tedy další zdroj inspirace.

Dělal jsem tam myče oken, takže jsem potkával zazobance, ale i chlapy, dělníky z ubytovny, převážně Rómy. Snažím se těm lidem porozumět, pochopit je. Byli tam lidi, kteří chodili třikrát denně pro cigarety, byl tam pasák, kterej nám nabízel svý holky. Ale i mezi prodavačema a myčema oken se vyskytli stejný týpci, jako žili na ubytovně. Mí spolupracovníci mi časem začali o sobě vyprávět historky, byly hodně pestrý. Třeba pedofil, ten žil pořád se svou maminkou a nosil její boty, nebo homosexuál, co mi šlohnul tričko. Prostě se pohybuju mezi nejrůznějšíma lidma a jenom naslouchám a pozoruju. Nasávám jak houba jejich příběhy. Nemusím si nic vymejšlet. Všechno, o čem píšu, je přímo ze života.

 

... CELÝ ČLÁNEK ČTĚTE V KVĚTNOVÉM ČÍSLE

Na stáncích v prodeji za 49 Kč!

Elektronická verze ke stažení za 35 Kč na Alza.cz

Předplatné je možné pořídit ZDE - 12 čísel (včetně letního a zimního speciálu) za 492 Kč!