Bytoví designéři šetří čas i peníze
Interiérovému designu se Libor a Monika Milisdörferovi věnují už od roku 1991, tedy úctyhodných třicet let. K výročí si nadělili nové sídlo, nepříliš vzdálené od jejich dosavadní adresy v Jeremiášově ulici v Českých Budějovicích, kde už bylo úspěšně podnikající firmě těsno a potřebovali změnu. Od konce června jsou na nové adrese v Pekárenské ulici č. 644, kde mají i parkoviště. I tento nový objekt zařizovali s láskou a přáním, aby se v něm dobře cítili jak oni, tak i klienti, aby dlouho sloužil jejich potřebám, byl příjemný a praktický. Tedy podle stejných požadavků, se kterými k nim lidé přicházejí, když řeší své bydlení, kanceláře či prostory k podnikání. Působí nejen v jižních Čechách, ale i v Praze, řadu realizací mají i na dalších místech republiky a také v Rakousku a Chorvatsku.
Za třicet let se obor jejich podnikání výrazně proměnil. V začátcích se jevili spíš jako vizionáři: v tuzemských podmínkách se silnou tradicí domácích kutilů byla práce bytového designéra považovaná za nadstandard, který si mohou dovolit jen ti bohatí. Na rozdíl od běžné praxe ve světě, kde je designér žádaným poradcem a běžnou součástí změn bydlení. V posledních pár letech toho lidé využívají i u nás. Argumenty jsou pádné: šetří klientovi čas i peníze.
„Designér poradí, doporučí a také ušetří vynaložené prostředky, neboť má zkušenosti a přehled, kolik co stojí. Klienti nemusí zbytečně přeplácet jiné služby a vybavení, čímž je zajištěno nepřekročení stanoveného rozpočtu. Navíc nabízíme i další službu, což je dohled nad realizací interiéru. Samozřejmostí je doporučení spolehlivých řemeslníků a dodavatelů, které osobně známe a máme s jejich prací zkušenosti. A v neposlední řadě se umíme postavit i k případným reklamacím, což lidé také velmi oceňují,“ shrnuje Libor hlavní výhody Interiérového studia, které je zastřešeno rodinnou firmou Belurette.
Manželé Milisdörferovi měli nejprve firmu Monet zaměřenou na nábytek, která se později transformovala v Centrum zdravého spánku. Tam se v roce 2013 potkali s mladou designérkou Marií Dvořákovou, s níž si velice rozuměli a od té doby pracují společně. Hned od začátku se rozhodli odlišit se od konkurence, což charakterizuje i jejich slogan We are different neboli Jsme jiní.
„Nebojím se říci, že takový rozsah služeb jako my v našem regionu nikdo jiný nenabízí. Myslím si, že právě to je naše deviza. Většina klientů k nám přichází na doporučení a mnohdy se po letech vracejí pro další pomoc, pošlou nám i své kamarády či rodinu. Z řady lidí, kterým jsme navrhovali interiér, se stali naši přátelé. Moc nás samozřejmě těší, když nás po čase pozvou k sobě domů a vidíme, jak se jim tam dobře žije. Je to pro nás potvrzení, že svou práci děláme dobře,“ vysvětluje Libor Milisdörfer.
INTERIÉRY NA MÍRU ZÁKAZNÍKŮM
Klíčem k úspěšné práci interiérových designérů je schopnost navázat s klientem vztah založený na důvěře a otevřenosti, což předpokládá hodně trpělivosti, citu i psychologie. Nejsnáze se to daří, když lidé přijdou s požadavky na návrh nového bydlení či jeho redesign včas. Například pokud stavějí dům, je vhodné začít se s bytovým designérem scházet již v době plánování stavby, aby mohl navázat spolupráci s architektem či projektantem.
„Interiérový design není jen o barvě stěn a čalounění křesel, ale také o designu dveří, typu podlah, světel, kvalitní kuchyně až po koupelnové obklady a vybavení. To jsou věci, které mají trvalejší hodnotu než běžné vybavení, které lze po čase snáze vyměnit. Kvalitní bytový designér nevytváří interiér tak, jak se líbí jemu, nýbrž na míru svým zákazníkům,“ zdůrazňuje Monika.
Televizní pořady typu „Jak se staví sen“ jsou podle ní sice užitečné v tom, že upozornily na význam profese bytových architektů, ale je to show bez patřičných souvislostí. „Naše práce je úplně jiná: musíme od klienta načerpat plno informací ohledně představ, možností a hlavně finančního rozpětí, které ovlivní celkový návrh a realizaci. Než interiér vznikne, máme několik schůzek a konzultací s klientem, při nichž vše vybíráme a předkládáme různá řešení. Pokud to není ono a klient požaduje něco jiného, navrhujeme dál až do té doby, dokud není spokojen. Nic se neděje bez jeho vědomí. V tom je hlavní rozdíl oproti TV show,“ vysvětluje designérka, jejíž doménou je hlavně zútulnění prostoru tak, aby majitelům dobře sloužil (například vybrat vhodné a účelné vybavení kuchyně, zastínění oken) a působil harmonicky – díky dobře sladěným doplňkům, správnému osvětlení či vhodně zvolené zeleni.
Preferují světlé prostory, které působí vzdušně a čistě, mají rádi nadčasové interiéry a kladou důraz na praktičnost – aby se v interiéru dalo dobře žít, nikoli aby jen hezky vypadal na fotografiích. Velkou pozornost proto věnují prvnímu setkání s klientem a zajímají se i o jeho hobby, domácí zvířata, zkrátka o vše, co ho činí spokojeným, aby ve svém domově opravdu mohl relaxovat a nabrat sílu. Nedávné období pandemie, která rodiny na dlouhou dobu uzavřela doma a lidé navíc museli z domácností řešit i školní výuku a svou profesi, význam dobrého bydlení ještě znásobila. Lidé se víc soustředili na to, v čemž žijí, všímali si i drobností, které jim léta vadí, ale dosud nenašli čas je změnit. Začali se o svůj domov víc zajímat, hledat na internetu, v knihách a časopisech, jak ho vylepšit či úplně změnit.
„Je třeba si uvědomit, že při vytváření interiéru člověk postupně navštíví možná až dvacet prodejen různého sortimentu, což je opravdu velmi časově náročné. A to ani nemluvím o shánění kvalitních materiálů a řemeslníků. To vše děláme za klienta. Díky třicetiletým zkušenostem v oboru tedy přinášíme významnou úsporu času i financí,“ dodává Libor.
Právě obava z finanční náročnosti je důvodem, proč hodně lidí pomoc bytového designéra neřeší, protože neví, s jakými cenami za jeho práci má počítat. „Spolupráce s námi je zárukou, že klient své finance naopak ušetří a nepromarní je v chybných krocích a přehmatech. Finance by tak měly být naopak jedním z dobrých důvodů, proč nás oslovit. Důležité je však zdůraznit, že každý projekt je individuální. Nejprve se musíme seznámit s řešeným prostorem a představami klientů a až poté jsme schopni stanovit i cenu za naši práci. Tento krok je pro klienta nezávazný,“ zdůrazňuje Libor Milisdörfer.
Rodinná firma Belurette má za sebou i řadu úspěšných komerčních interiérů, hotelů, kaváren a restaurací. Jedním ze zajímavých interiérů, které řešili, je tetovací studio Tatto Tony v Českých Budějovicích. V poslední době realizovali kompletní zázemí firmy KEB-EGE v Kájově, reprezentativní vstupní recepci společnosti Technicoat či interiéry Lipno Port Apartmens. Nyní pracují na návrzích interiéru pro Přírodovědeckou fakultu Jihočeské univerzity.
Více na www.bytovydesigner.com; www.belurette.cz
Z AKTUÁLNÍCH REFERENCÍ
Eva Ondráčková asi rok zvažovala, že potřebuje novou kuchyň ve svém 18 let starém bytě v centru Českých Budějovic. „Ta původní už nebyla prostorově dostačující. Říkala jsem si, že když už ji budeme měnit, tak ať je ta změna zcela zásadní. Proto jsem tento úkol chtěla svěřit profesionálům. Na internetu jsem našla Libora a Moniku Milisdörferovy, ještě jsem se na ně přeptala někoho z oboru a dal mi na ně doporučení,“ líčí svůj postup. Nejvíc se bála časové náročnosti celé akce, která musela začít stavebními úpravami. Nesmírně mile ji proto překvapilo, že po deseti dnech od začátku rekonstrukce už mohla v nové kuchyni vařit, protože vše v ní bylo plně funkční. Zbývalo pak jen doladit detaily, aby vznikl příjemně svěží interiér, který předčil její očekávání. Koncepci kuchyně navrhli tito designéři podle jejích představ, trefili se hned s prvním návrhem. „Co jsme si dohodli, to platilo, jsou absolutně spolehliví – takže pokud budu ještě tvořit cokoli nového, tak jedině s nimi. Mají široké znalosti trendů i materiálů, takže nabídnou zákazníkovi řadu variant, na něž by sám nepřišel,“ dodává. Nejvíc ji překvapilo, že v nové kuchyni získala asi trojnásobek úložného prostoru, než v ní měla dříve. „Ten snad ani do konce svého života nenaplním,“ pochvaluje si s úsměvem a každý den se stejně jako její manžel těší, až přijde z práce domů.