Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Do práce i do školy zase na kole!

V květnu již podeváté startuje celorepubliková výzva s názvem Do práce na kole. Můžete utvořit s kolegy či kamarády až pětičlenné týmy, zaregistrovat se do soutěže a v květnu do práce nebo do školy pravidelně jezdit na bicyklu, koloběžce, bruslích, běhat nebo chodit pěšky. Prostě nechat auto doma a „dát to po svých“. Zlepšíte si svou kondici, zažijete s kolegy něco nového, ulevíte městu. Navíc můžete vyhrát zajímavou cenu. Partnerem akce je časopis Barbar.
Petra Vicková
23. Duben 2019 - 09:56

Svůj tým registrujte nejpozději do konce dubna na www.dopracenakole.cz. Zde se také dozvíte všechny pokyny k výzvě, která probíhá během května. Při registraci je třeba zvolit nejbližší město s lokálním koordinátorem.

V Českých Budějovicích akci již popáté přináší spolek CykloBudějovice, který se také pravidelně stará o to, aby jihočeská metropole byla co nejvíce tzv. bike friendly.  Představitelé spolku věří, že díky podobným akcím se povědomost o síle budějovických cyklistů zvýší. A pak zákonitě vznikne i silnější tlak při prosazování změn v jejich prospěch, budování nových cyklostezek, cyklopruhů, stojanů apod. Díky výzvě se zde vloni zapojilo téměř šest set lidí, kteří úhrnem ujeli zhruba 85 tisíc kilometrů!

V Plzni pak místní kampaň koordinuje spolek Plzeň na kole, má o dva ročníky před Jihočechy náskok, do práce tedy pojedou bez auta již posedmé. O trochu zkušenější pořadatelé letos doufají v tisícovku soutěžících v Plzeňském kraji. Vloni se v Plzni do kampaně zapojilo 822 soutěžících ze 179 firem a institucí, kteří společně objeli, oběhli a obešli více než čtyřikrát naši zeměkouli, nebo jinak – téměř dvěstěkrát dojeli z Plzně do Paříže.

Kampaň i akci samotnou si podle pořadatelů pochvalují jednotlivci a vítají ji firmy, které hradí zaměstnancům startovné jako formu zaměstnaneckého benefitu. Kdo nemá své vlastní kolo, může využívat výpůjčky z místních systémů sdílených kol.

Rozjíždíme i největší mapování skutečných tras cyklistů. Spolupracujeme s analytiky a analytičkami, kteří umí porovnávat data o trasách účastníků z propojených aplikací a srovnávat je s mapovými podklady měst. Z pilotního projektu v Brně vyplynulo, že cyklisté leckdy jezdí úplně jinudy, než jak jim úředníci naplánovali. Vytipovali jsme také několik míst, kde je velký pohyb cyklistů, více nehod, přestupků a také nedostatečná infrastruktura. O těchto místech pak budeme s městy dále jednat,“ vysvětluje za organizátory Jan Haruda ze spolku Auto*Mat, který kromě celostátní kampaně Do práce na kole pořádá po celé republice i sousedské slavnosti Zažít město jinak.

Tématem 9. ročníku výzvy je Homo cykliens. Tedy nový člověk, nový druh z doby šlapací. Nezáleží na tom, jestli je mladý, nebo starý, kluk, nebo holka. Právě pro studenty a studentky od třinácti let je určena výzva Do školy na kole. Ta motivuje k boji proti fenoménu „mamataxi“ a s ním spojenými emisemi a nedostatkem pohybu.