Jak se z budějovického autobazaru ASTON stala firma, kam přijíždějí zákazníci z celé Evropy
Jan Proško už za socialismu uvažoval jinak. Chtěl podnikat, ale nešlo to. Sametová revoluce přinesla do jeho života nový impulz. Rodina dlouho netušila, že jezdí po Budějovicích, oči otevřené, a hledá. Něco. Pak svolal rodinnou poradu a řekl: Mám to. Objevil jsem dům na rohu Baarovky a Jeremiášky v Budějcích, pojďme do toho. V roce 1995 se tak začala psát historie firmy ASTON. Letos slaví dvacet let. V ředitelské kanceláři sedí Janův syn Martin a prochází staré fotografie. Papírové, samozřejmě, mají už trochu vybledlé barvy, ale pořád je na nich dobře vidět patrový dům z přelomu 19. a 20. století, vybydlený činžák s propadlými stropy.
„Chtěli jsme ho opravit. Ale ukázalo se, že to prostě nepůjde. Zahrada byla velké smetiště, odvezli jsme odtud dvacet tatrovek věcí, než jsme se vůbec dostali na původní zeminu. A kdybychom chtěli dům zrekonstruovat, stejně by z něj nezůstalo původního vůbec nic,“ popisuje Martin Proško. Ruinu zbořili a společně s otcem stáli u prázdné parcely. Co s ní? Umístili na ni boudu a začali provozovat autobazar. Vedli ho přes deset let. Už v klukovských letech totiž Martina bavila auta. Tak se jim konečně začal naplno věnovat. Utíkaly roky, měnily se Budějovice, vyrostl nový Dlouhý most, do kterého v roce 2002 narazily povodně, a autobazarem dál projížděly stovky aut. O jeho osudu už ale bylo rozhodnuto. To když si otec a syn Proškovi řekli: Postavíme dům.
Chtěli stavbu, která se částečně splácí sama. Vznikl koncept budovy, kde dole bude zázemí firmy a v patrech nájemní byty. A za chvíli dům stál. To už se pomalu blížila krize, která vpadla do Budějovic v roce 2009, ale Martin Proško ji dopředu cítil v kostech. Měl v hlavě druhý dům, hned vedle, a věděl, že pokud přijde skutečně krize, nemusel by na něj dostat úvěr. „Ekonomika firmy byla na vrcholu, měl jsem samozřejmě strach, věděl jsem, že to tak nebude vždycky. Přesto jsme se rozhodli zariskovat. Vzali jsme si úvěr a postavili to, dole jsou dílenské prostory a nahoře deset bytů na pronájem,“ vypráví.
A krize skutečně přišla. Obchody šly dolů, platit hypotéku bylo těžké. Snižovala se cena nových i ojetých aut. Řešili, jestli má tenhle byznys vůbec budoucnost. „Hledal jsem jinou možnost, nějakou příbuznou činnost, a tak jsem se pustil do multimediální elektroniky.“ Navigace, DVD přehrávače, televizní přijímače. Dnes je to vedle prodeje aut hlavní činnost firmy ASTON. Klienty mají z celé republiky, obracejí se na ně Slováci, Rakušané, Němci, ale také třeba Chorvati nebo Slovinci. Proškovi totiž dělají něco, co neumí každý. Co široko daleko neumí vlastně nikdo. Proto za nimi jezdí zákazníci i pět set kilometrů a v ASTONu se o ně umějí postarat, cestující z daleka mohou přespat v jednom z nájemních bytů, úpravu auta mají se vším luxusem.
A přitom je ASTON pořád rodinnou firmou. Jan Proško je už v důchodu, ale stejně se chodí dívat, jak tu funguje jeho syn s manželkou a vnoučaty. Musí mít radost, protože když se jeho syn ženil, odvezl si z domu jen pár igelitových tašek, nebyly peníze, všechno budovali od nuly. Dnes je tu každý den po příjezdu do práce vyhlížejí dva domy. Kdyby táta v devadesátých letech neměl nápad, možná by Proškovi každý den chodili do zaměstnání a doma si u televize stěžovali na své šéfy. Teď jsou sami pány svého času. Co bude dál? Martina Proška baví nové věci. Stejně jako jeho otec chodí s otevřenýma očima. Hledá. „Dneska děláte něco zajímavého, ale za dva roky to zvládnou i jinde, přijde nová výzva. A těším se na to,“ říká.
ASTON EUROTRADING S.R.O.
J. Š. Baara 77 České Budějovice 370 01
VCHOD Z ULICE BOHUSLAVA JEREMIÁŠE
e-mail:info@astoncb.cz