Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Jedou a vyhrávají. V dresech KALAS

Obléká cyklisty z pětadvaceti zemí. Mistry světa i amatéry. Táborská firma Kalas patří
mezi největší výrobce cyklistických dresů na zakázku v Evropě. Mladí šéfové Josef Filip
a Jakub Věncek se radují z každého jejich vítězství. Ačkoli otěže rodinné firmy převzali
teprve před pár lety, hrdost a pýchu cítí stejně jako její zakladatel Čestmír Kalaš.
David Peltán
31. Květen 2016 - 07:23

Právě jeho celoživotní láska k cyklistice vedla před čtvrtstoletím k zahájení výroby sportovního oblečení v Táboře. Čestmír Kalaš, coby trenér táborských cyklistů, sháněl po revoluci peníze na fungování klubu. Kývl proto na nabídku svého kamaráda Toni Maiera, který vyráběl cyklooblečení zn. ASSOS, a začal pro něj v Táboře šít dresy. Trasu do Švýcarska by možná ještě dnes zvládl poslepu. Pět let jezdil pro nastříhané látky, v Táboře z nich hrstka švadlen ušila dresy a Kalaš je vezl zpět. V roce 1995 se s firmou ASSOS rozloučil a začal vyrábět dresy na vlastní triko. Tehdy začala cesta nové společnosti Kalas Sportswear, s. r. o. A že je to cesta úspěšná, není pochyb.


MAJÍ DOBŘE NAŠLÁPNUTO
Dnes firma Kalas prodává do 25 zemí světa – Norska, Švédska, Německa, Slovenska, Anglie, Belgie, Holandska, Polska, Ruska, Spojených arabských emirátů, Jihoafrické republiky…

Kompletně obléká například cyklistické reprezentace České republiky, Švédska, Ukrajiny, týmy Klein Co nstantia, ČEZ Tábor či Škoda Auto.

Mohlo by se zdát, že je na samém vrcholu. Cesta ale nekončí. Čestmír Kalaš firmu, která má čtyři spoluvlastníky, sleduje už jen zpovzdálí. Vedení přenechal svému vnukovi Jakubu Věncekovi a druhému jednateli Josefu Filipovi. Ti mají smělé, přesto velmi reálné plány. „Chtěli bychom být ve svém oboru nejlepší na světě z pohledu dodacích termínů, designu, užitné hodnoty a péče o zákazníka,“ říká Filip. Rychlostí dodání zakázky už mezi jedničky patří. Zakázku od jejího zadánídokážou odeslat do tří týdnů. „Jsme lepší než konkurence. U té se termíny pohybují kolem osmi týdnů,“ upřesňuje Věncek.

I v péči o zákazníka firma převyšuje standard. Jako jediná v České republice už čtyři roky nabízí časově omezený e-shop pro členy sportovních klubů a dalších uzavřených skupin. V praxi to znamená, že si díky němu každý zájemce může vytvořit svou originální objednávku – od ponožek, přes kalhoty po dres. Sám si ji odešle, zaplatí a firma Kalas ji pak zkompletovanou doručí přímo jemu. Funkcionářům klubů tím odpadá spousta práce. Běžně totiž dělají hromadnou objednávku pro celý klub, což vzhledem k množství členů, široké nabídce, možnosti kombinací a velikostí není vůbec jednoduché. „Tento způsob nákupu je hodně rozšířený v Anglii, Belgii, Norsku a Švédsku. U nás ho zatím využívá jen pár firem,“ doplnil Filip.

Kdy jste poprvé vstoupili do budovy jako zaměstnanci? Co jste tehdy dělali?
Filip: Poprvé jsem ve firmě pracoval před patnácti lety. Přišel jsem tehdy na brigádu a připadalo mi to tady jako jeden velký chaos. Byla to malá firma a každý musel umět všechno. Byl jsem na lise a musel zrcadlově nalepit asi tisíc čísel. Zkouška ohněm. Pak jsem se postupně vracel. Posledních devět let jsem stálým členem týmu. Prošel jsem odbyt, kde jsem se díky znalosti cizích jazyků staral o zahraniční zákazníky. Pak jsem se přemístil víc do výroby, pomáhal jsem rozjet nový tisk, řezání látek katrem, podílel se na zavádění nových technologií a systému řízení.
Věncek: Do firmy jsem nastoupil před devíti lety a dělal, co bylo právě třeba. Kromě stříhání látek a šití to bylo vlastně všechno. Byl jsem řidič, pracoval jsem na digitálním tisku, balil zhotovené zakázky.
Nejdelší dobu, asi rok a půl, jsem dělal grafika. Poté jsem grafikům šéfoval.

Čestmír Kalaš se celý život aktivně věnoval cyklistice, založil firmu vyrábějící cyklooblečení. Co vy a kolo?
Filip: Občas na něj sednu, ale žádný velký cyklista nejsem. Chtěl bych jezdit víc, ale nezbývá čas. Když je od jara do konce léta ideální čas na kolo, ve firmě zrovna vrcholí sezona.
Věncek: Jako malý jsem jezdil závodně, děda mě k tomu vedl. Dnes je ze mě rekreační víkendový cyklista.

KALAS V ČÍSLECH
Firma začínala s jedním zaměstnancem, dnes jich má přes 200. Tržby za loňský rok dosahovaly částky 195 milionů. Grafici během jednoho roku vytvoří pět tisíc designů.
V loňském roce se prodalo půl milionu kusů oblečení – jednoznačně převažovaly dresy. 90 % výroby je zakázkové. 80 % vyrobeného objemu je určeno na export.
Každý rok firma mění 20–30 % sortimentu. Přichází s novými materiály, střihy atd.
Nejdražší stroj, který ve firmě mají, stál šest milionů. Je to počítačem řízený katr, který s přesností
0,1 milimetru řeže látky.
V době, kdy vznikal tento článek, firma naráz vyřizovala 800 objednávek.