Rodokmeny od mojedejiny.cz

Joch: O spalovně rozhodněme v referendu

Úspěšný podnikatel Miroslav Joch (ČSSD) z Českých Budějovic tvrdí, že pokud někoho něco rozčiluje, měl by se pokusit to změnit. On sám bojuje hned na několika frontách. Nelíbí se mu například, že větší část veřejnosti neví o připravované výstavbě spalovny ve Vrátě nebo že tragickou dopravní situaci ve městě nikdo účinně neřeší.
Markéta Mazancová, Foto: Milan Havlík
29. Srpen 2022 - 07:37

V minulosti jsme několikrát psali o vaší firmě JihoTech, která sídlí v Homolích. Jak se firmě aktuálně daří?

Dnešní doba je složitá, ale naštěstí máme stále zakázek relativně hodně, rozšiřujeme a rosteme a celkově se daří. Jediné, co mě trápí, je situace na trhu s komoditami a inflace. S obojím se musíme nějak vypořádat.

Když se vám daří, proč se pouštíte do politiky?

Protože v Českých Budějovicích žiju, vychovávám tady děti a skutečně mi není jedno, co se tu bude dít. Nadávat v hospodě u piva umí každý. Já si ale myslím, že pokud se někomu něco nelíbí, měl by se k tomu umět aktivně postavit a snažit se věci ovlivnit nebo změnit.

Které věci konkrétně se nelíbí vám a co byste rád změnil?

Těch oblastí je hned několik. Za prvé nesouhlasím se zpoplatněním MHD pro důchodce, maminky s kočárky a děti do 14 let věku, které radnice zavedla před pár týdny. Zvláště v době, kdy se zdražuje snad úplně všechno, mi přijde logické, aby se těmto skupinám spíše finančně ulevilo.

Co dál byste změnil?

Je třeba podpořit dopravní stavby, které byly naplánované v minulém volebním období. Dopravní situace v Českých Budějovicích je tragická už desítky let. Je to dáno tím, že tudy prochází mezinárodní doprava. Pokud se tedy v Budějcích začne kopat na jednom místě a do toho třeba začne Země živitelka, město zkolabuje.

Jak byste tedy dopravu v Českých Budějovicích vyřešil?

V zásadě nemám nic proti tomu, aby vznikl jednosměrný obchvat okolo Českých Budějovic. Vezměte si, že pokud by obchvat byl volně průjezdný, pak celé město objedete za patnáct minut.

Zaznamenala jsem také billboard s vaším jménem a tématem plánu na vybudování spalovny.

Ano, mnoha lidem se nelíbí, že jsem téma spalovny otevřel. Příprava projektu na vybudování spalovny totiž probíhá poměrně v tichosti. Už sice proběhlo veřejné projednání a EIA, což je posouzení vlivu na životní prostředí, a vyjadřovalo se k tomu Ministerstvo životního prostředí. Celkově však téma přípravy spalovny vnímají pouze různé spolky, ekologické organizace a lidé, kteří k tomu mají nějak blízko. Dvě třetiny Budějčáků podle mě vůbec netuší, co se tady chystá.

 

Co je vlastně motivem k jejímu vybudování?

Česká republika je jednou z posledních zemí v EU, která na výjimku svůj odpad skládkuje. Období, po které tuto výjimku máme povolenou, však brzy skončí a budeme muset velmi rychle řešit, co s odpadem.

Jaké řešení byste navrhl vy?

Toto téma jsme řešili už i v minulém volebním období, kdy jsme měli zastoupení v teplárně. Už tehdy sociální demokracie připravovala koncepci, co s odpadem v Českých Budějovicích a v blízkém okolí. Ta byla postavena na tom, že je třeba maximálně třídit, a co třídit nelze, to zpracovat na tuhá alternativní paliva, tzv. tapy. Ty by se následně přikládaly do kotlů na Novohradské, kde před přibližně pěti lety došlo k obrovským investicím do odsíření komínu a kde by ke spalování uhlí připalovali i zmíněné tapy.

Není mi tedy jasné, zda jste pro její vybudování, nebo proti.

S myšlenkou vybudování spalovny v Českých Budějovicích, jakožto řešení nakládání s komunálními odpady, přišlo současné vedení radnice. Myslím, že za určitých podmínek by mohla mít spalovna smysl. Nejsem v zásadě ani pro, ani proti. Jde mi hlavně o to, aby se o tak velkém projektu mluvilo. Občané by měli mít možnost rozhodnout, zda ano, či ne, a to například v obecním referendu. Vybudování spalovny ve Vrátě bude mnohamiliardový projekt a bude tu s námi dalších 50 let.

Tvrdíte, že za určitých podmínek by vybudování mělo smysl. Za jakých?

Projekt musí dávat ekonomický smysl. K tomu je třeba, aby se ve spalovně spalovalo okolo 160 tisíc tun odpadu ročně, přičemž úplně celý Jihočeský kraj vyprodukuje okolo 320 tisíc tun komunálního odpadu.

A v čem je tedy problém?

Problém je v tom, že neexistuje žádná síla, která by dokázala zkoordinovat všechny obce, aby od nich komunální odpad do určité spalovny skutečně doputoval. Každé město přemýšlí svým vlastním způsobem. Své projekty připravují už i města Tábor, Strakonice, Písek nebo Planá nad Lužnicí. Přijde mi, že si najednou každý myslí, že komunální odpad je drahá komodita, a každý si s ním chce naložit po svém. Tím chci říci, že dostat do spalovny okolo 160 tisíc tun odpadu není úplně jednoduché, protože každý si připravuje svou koncepci, a není možné tyto strategie sjednotit.

Proč ne? Kdo vlastně rozhoduje o tom, kam odpad poputuje?

Producentem odpadu je obec, ne občané. Dokonce se přemýšlí o tom, že se bude přivážet odpad i ze středních Čech a jiných částí republiky. A proto je otázka spalovny pro mě jakožto Budějčáka tak důležitá. Za prvé bude vybudování stát několik miliard a za druhé se do spalovny musí dostat odpad v tom ohromném množství. Jen pro doplnění, České Budějovice produkují pouze okolo 32 tisíc tun odpadu, což je pouze šestina toho, co by bylo třeba k tomu, aby spalovna dávala ekonomický smysl.

Co jste myslet tím, že by spalovna měla dávat ekonomický smysl?

To jsem myslel zejména vzhledem k samotným občanům města. Nacházíme se v době energetické krize. Pokud se vybudování spalovny prosadí, mělo by město garantovat, že domácnosti připojené na městskou teplárnu, budou mít ceny tepla a teplé vody pod tržními cenami plynu a elektřiny. Dále bych považoval za samozřejmost, aby občané města, kteří ponesou zátěž tak obrovské spalovny, získali jako kompenzaci garanci symbolické ceny za likvidaci komunálního odpadu, a to minimálně na příštích 30 let.

A co životní prostředí? Skutečně by se nám s příchodem spalovny nezačalo hůře dýchat?

Ti, co to prosazují, tvrdí, že je to velmi ekologické a že to splňuje ty nejpřísnější limity.

Vy byste se dobrovolně nastěhoval vedle spalovny?

Já určitě ne. Proto toto téma chceme otevřít. Nechceme projekt jako takový odsoudit, ale myslíme si, že by mezi lidmi měla proběhnout diskuse a měli by to být občané, kdo rozhodnou, zda spalovna ano, či ne.

Ještě něco byste v Budějcích změnil?

Ano, jmenoval bych ještě dva nejdůležitější body. Prvním je plánovaný zákaz parkování na náměstí, přičemž by občané měli možnost zaparkovat pouze z jedné strany. Už teď je v centru spousta vybydlených podnikatelských prostor a snížení počtu parkovacích míst by určitě ničemu neprospělo.  Dále, co je problém a co lidi trápí: parkování na sídlišti Vltava a částečně sídlišti Máj. Chtěl bych se pokusit alespoň částečně vyřešit problém ve prospěch lidí, kteří tam žijí.

A dál?

V Budějovicích chybí volnočasový areál, jaký mají třeba na Hluboké nad Vltavou. Máme tu nádherný park Stromovku, a není v něm ani jeden stánek s občerstvením ani v něm nejsou žádná větší hřiště. Přijde mi, že problém je v tom, že vždycky někdo přijde s nějakým nápadem a ostatní jeho nápad shodí, protože je štve, že s tím nápadem nepřišli oni sami, nebo že nechtějí, aby na nápadu někdo zbohatl. Mně by vůbec nevadilo podpořit nápad druhých i přesto, že by se jednalo o výdělečný podnikatelský záměr. Důležité je, abychom se navzájem podporovali a naše rozhodnutí byla dobrá pro občany města.

 

... CELÝ ROZHOVOR NAJDETE V LETNÍM SPECIÁLU ČASOPISU BARBAR!

 

Letní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!

Předplatné můžete zakoupit na send.cz