Moderní železnice dorazila na Šumavu
Budějovice zažily v polovině listopadu velkou událost – sjelo se sem přes pět set odborníků na zabezpečovací a telekomunikační systémy na železnici. Největší mistři oboru v celé zemi debatovali tři dny o budoucnosti jízdy po kolejích, bezpečnosti na přejezdech, ale také šumavské akci, která patří mezi nejzásadnější dopravní investice v letošním roce na jihu Čech. Trati České Budějovice – Černý Kříž – Volary.
Vize je jasná. „Železnice musí zvýšit svou úlohu v tuzemské dopravě, musíme více využívat této bezpečné a ekologické cesty,“ řekl na konferenci náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Čas je totiž ideální. Od roku 2000 je na železniční stavby v rozpočtu právě letos nejvíce peněz, v příštích letech budou investice klesat. „Teď je to velmi dobře nastartované. Ale obávám se, aby firmy podnikající v železničním průmyslu nemusely začít v příštích letech propouštět. Máme co stavět, je ale potřeba, aby stát chtěl investovat,“ říká Zdeněk Chrdle, generální ředitel AŽD Praha.
AŽD Praha je v tuto chvíli zhotovitelem stavby nazvané Revitalizace šumavské trati z Českých Budějovic do Volar. Akce přišla v pravý čas, protože naposledy se tu do oprav výrazně investovalo před padesáti lety. Rychlost vlaků, která v některých úsecích dosahuje jen dvaceti kilometrů v hodině, se zvýší na pětasedmdesát, a místy dokonce na devadesát kilometrů v hodině. „V rámci projektu se šest nádraží dočká nových ostrovních nástupišť, třináct zastávek pak dostane nástupiště jednostranná. Rekonstruujeme také čtyři ocelové mosty. Téměř polovina ze 113 železničních přejezdů bude vybavena světelnou signalizací, dalších třináct bude osazeno závorami,“ vyjmenovává Zdeněk Chrdle. A zmiňuje, že stavba je velmi komplikovaná, protože trať vede Národním parkem Šumava a Vojenským újezdem Boletice, proto je třeba respektovat tamní specifické podmínky pro stavební postupy. „Technicky se trať po dokončení stane nejmodernější regionální dráhou v České republice,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.
Akce v hodnotě bezmála dvou miliard korun, kde z větší části náklady pokrývá Evropská unie, je symbolem toho, jak mohou vypadat nejen jihočeské tratě. Jihočeši moderní železnici ocení už v polovině roku 2016, na kdy je naplánované slavnostní otevření.