Rodokmeny od mojedejiny.cz

Od dětství ve světě oříšků

Jezdí na zahraniční veletrhy, kde komunikuje s celosvětovými dodavateli oříšků. K nim přišel už jako malý kluk, když pomáhal rodičům s podnikáním. Dokáže rozpoznat různé druhy i se zavřenýma očima. Petr Voves z Českých Budějovic pracuje v rodinné firmě, která prodává oříšky a další plody již osm let. Vystudoval mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově, ale v oboru přímo pracovat nechtěl. Po studiích viděl budoucnost v podnikání. Díky jeho otci fungují na trhu už pětadvacet let. Lidé znají především jejich maloobchodní e-shop Ochutnej Ořech.cz. Na podzim letošního roku otevřeli i kamenný obchod se stejným názvem v centru Budějovic. A dveře se tam v předvánočním čase netrhnou.
Jitka Davidová, Foto: Milan Havlík
14. Prosinec 2022 - 15:43

Když člověk vstoupí do nové prodejny v ulici Dr. Stejskala, okouzlí ho vůně oříšků a jiného. Jak vznikl tento nápad přiblížit lidem oříšky z on-line prostředí e-shopu přímo před oči proudícímu davu do centra Budějovic?

Celé se to seběhlo velmi rychle. Kdyby mi někdo na začátku tohoto roku řekl, že otevřeme v Českých Budějovicích vlastní kamennou prodejnu, tak bych mu nevěřil. Zatím jsme se zaměřovali pouze na velkoobchodní a maloobchodní prodej přes e-shop OchutnejOřech.cz. Už delší dobu jsme přemýšleli o tom, že bychom chtěli vytvořit v Budějovicích vlastní výdejní místo pro objednávky z e-shopu. Až doteď nám s vydáváním balíčků pomáhala budějovická pražírna kávy Coffee Berry. Počet balíčků ale postupně stoupal a nám bylo jasné, že budeme muset přesunout výdejní místo do větších prostor.

A zadařilo se.

Během května a června tohoto roku se ovšem sešlo několik příležitostí, které jsme se rozhodli využít. Ta nejdůležitější byla, že se v inzerci k pronájmu objevil krásný, nově zrekonstruovaný prostor, naprosto ideální právě pro naši prodejnu oříšků. Ihned jsme oslovili pana majitele, že bychom o prostor měli zájem. Ačkoliv mělo zájem i mnoho jiných firem, pan majitel si naštěstí vybral právě nás. Začali jsme rychle vymýšlet celý koncept prodejny. Během následujících měsíců jsme nakupovali potřebné vybavení a v září jsme již mohli otevřít testovací provoz.

Jaké dobroty tu mohou lidé zakoupit?

Profilujeme se jako specializovaný obchod s oříšky, sušeným ovocem, semínky a dalšími zajímavými potravinami z celého světa. Nabízíme tedy všechny druhy oříšků, na které si vzpomenete: naturální i různě ochucené, například v soli, uzené, s chilli nebo obalené do různých druhů čokolády. U těch nejprodávanějších, jako jsou například kešu nebo mandle, nabízíme i vícero druhů, velikostí a zemí původu. Máme například čtyři druhy naturálních kešu oříšků – od malých kousků jader, které se hodí například na vaření, až po ty největší jádra kešu, která se dají na celosvětovém trhu koupit a jsou celkem vzácná, protože jich je velmi málo. U mandlí zase nabízíme, vedle různých velikostí a kvality, i různé země původu. Španělské mandle například chutnají jinak než americké. Ty španělské mají tvrdší hnědou slupku, americké jsou naopak sladší. Zákazníci mají na prodejně možnost ochutnat oříšky, aby zjistili, které jim chutnají nejvíce.

Které máte nejraději vy?

Teď jsou to kešu z udírny, jahodové mandle obalené do belgické bílé čokolády nebo kešu ve slaném karamelu.

V předvánočním čase shánějí hospodyňky ve velkém vlašské ořechy či lískové.

To je pravda, konkrétně u vlašských ořechů je nejvíce vidět sezonní nárůst. Od října do prosince jsme schopni prodat až 20 tun vlašských ořechů. Během ostatních měsíců se ale prodávají méně. Pak jsou ale oříšky, jako například kešu, mandle nebo pistácie, které se stabilně prodávají ve velkém objemu po celý rok, nehledě na sezonu Vánoc a pečení.

Jaký sortiment zboží najdou zákazníci na e-shopu a co například jiného zakoupí přímo v obchodě?

Sortiment na e-shopu je opravdu široký. Spolu s oříšky na všechny způsoby zde můžete najít i semínka, exotické sušené ovoce, zajímavé oříškovo-ovocné směsi, doplňující sortiment zdravé výživy, ale také různé čokoládové produkty nebo cukrovinky. Nově nabízíme i sortiment kávy, který mě opravdu baví. Oproti e-shopu má ale prodejna několik výhod. Zákazníci zde například mohou produkty ochutnat dříve, než je koupí – to na e-shopu zatím ještě neumíme. Nově jsme navíc na prodejně začali vyrábět zajímavá dárková balení. Zákazníci si mohou namíchat svůj vlastní oříškový dárkový kornout. Navíc máme zpracované i zajímavé tematické etikety k různým životním událostem.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Rádi říkáme, že jsme obchod „pro fitkaře i mlsouny“. Máme různé skupiny zákazníků. Někteří nakupují pouze naturální oříšky a zdravou výživu, jiní kupují suroviny na vaření a pečení, další zase milují ochucené ořechy v soli a koření nebo obalené čokoládou. Jak se to říká: Sto lidí, sto chutí.

Odkud oříšky dovážíte?

Především z Rotterdamu a Hamburku, kde sídlí obrovské firmy, které jsou schopné vykoupit velkou část celosvětové sklizně. Máme několik ověřených dodavatelů, od nich se snažíme dovážet lepší kvalitu ořechů, která se většinou nabízí pouze v západní Evropě. Vyžádáme si vzorky a pak nakupujeme od jednotek po vyšší desítky tun od druhu. Může to znít trochu zvláštně, ale je to mnohem lepší a bezpečnější způsob než se snažit dovážet ořechy přímo ze země původu. Některé ořechy pak dovážíme i například ze Španělska a Řecka.

Jak často vyrážíte na zahraniční veletrhy pro inspiraci?

Snažím se jezdit každý rok, abych načerpal inspiraci. Téměř vždy na zahraničním veletrhu najdu nového, zajímavého dodavatele nebo produkty, které můžeme pak českým zákazníkům nabídnout jako jediní na českém trhu.

Cestujete do zahraničí sám, nebo i s dalšími členy firmy?

Jezdím téměř vždycky s tátou. Samotného by mě to tolik nebavilo. Táta má navíc skvělý talent prolomit ledy s novými potencionálními dodavateli a zapovídat se tam, kde bych se já sám více styděl.

Když váš tatínek začínal podnikat, byl jste ještě malý. Vedl vás v té době směrem k podnikání? Nebo vám rodiče nechávali volnou ruku?

S bráchou jsme pravidelně chodili na brigády, abychom našim pomohli s rodinným podnikem. Táta ani máma nás ale nikdy do ničeho nenutili. Rozhodnutí vstoupit do firmy jsem udělal sám již během vysokoškolských studií.

Co je vaším úkolem nyní? Řídit e-shop i kamenný obchod?

Já vlastně dělám od všeho trochu. Snažím se zapojit do všech segmentů firmy a inovovat tu část, která si to žádá nejvíce. To mě na tom právě baví, řešit každý den něco jiného, vymýšlet nové procesy a postupy, jak naši firmu a e-shop Ochutnej Ořech.cz dále zlepšit.

Jaké úkoly mají další zaměstnanci firmy? Co třeba dělá ve firmě maminka?

Mamka se stará o samotný provoz celé firmy, který je sám o sobě velmi náročný. Bez ní si firmu neumím představit, má pod sebou více než 20 lidí. Klíčovou pozici zastává také Janča, přítelkyně mého bratra, která šéfuje celé zákaznické péči. Dovolím si tvrdit, že je to jedna z nejnáročnějších pozic ve firmě. S celým týmem zákaznické péče vyřizuje vyšší desítky telefonátů denně, odpovídá na ještě více e-mailů a do toho ještě komunikuje se zákazníky na sociálních sítích. Zvládá to ale skvěle, a díky tomu máme i super recenze na Heurece a dalších recenzních portálech. Na klíčových pozicích ve firmě jsou zkrátka rodinní příslušníci.

Zapojil jste tedy do podnikání i svou manželku?

Káťa je nyní na mateřské dovolené, ale pomáhá mi neustále a už se i při mateřské angažuje v nově otevřené prodejně.

Podnikání je časově náročné. Jak zvládáte spojit pracovní život s tím rodinným?

Jsme rodinná firma, můj pracovní život je tedy hodně propojený s tím soukromým. Je ale důležité najít určitý životní balanc a nezatahovat firemní problémy do rodinných záležitostí. Pak by to celé nemuselo fungovat.

Na palubě jsou častokrát dobří námořníci, ale přece jen je někdy potřeba přidat vítr do plachet. Kdo nebo co je tím větrem, který pohání firmu?

Troufám si říct, že jsou to právě všichni rodinní příslušníci, kteří chtějí celou firmu zlepšovat a posouvat dál. Dalším důležitým větrem do plachet je zpětná vazba od zákazníků. Když podnikáte v on-line prostředí, máte velmi rychle zpětnou vazbu, zda jsou vaši zákazníci spokojeni, nebo ne. Každý rok před Vánocemi například vytiskneme namátkově recenze od zákazníků a prezentujeme to v celé firmě. Tento feedback je klíčový pro celou firmu a její zaměstnance.

Kolik má takový rodinný podnik dnes zaměstnanců?

Je nás celkem pětadvacet včetně všech rodinných příslušníků. Tolik nás ještě nikdy ve firmě nebylo.

Firmy mají často své know-how, tedy recept na štěstí. Je to tak i v obchodě s oříšky?

Určitě. Za mě je to především schopnost odlišit se od konkurence a být v něčem unikátní. Proto se snažíme do sortimentu zařadit zajímavé produkty, které v Česku ještě nejsou moc známé. Hodně důležitá je už samotná kvalita produktů. Jednoduše řečeno, oříšky si můžete koupit kdekoliv. Naše firma vás musí určitým způsobem přesvědčit, proč je lepší nakoupit oříšky v našem specializovaném oříškovém e-shopu a na naší prodejně. Jinak si je můžete nakoupit téměř v každém obchodním řetězci. Proto se snažíme edukovat naše zákazníky, že kešu není jen kešu a mandle nejsou jen mandle. Existuje mnoho druhů, velikostí, kvalit a zemí původu, mezi kterými můžete vybírat.

Vzhledem k tomu, že se vše výrazně zdražuje, nemáte obavu o vývoj firmy? Budou lidé nakupovat ořechy ve stejném množství jako dříve?

Vzhledem k současné situaci si myslím, že každý majitel firmy musí mít určité obavy z budoucího vývoje. Těch negativních faktorů a informací je opravdu mnoho. Už teď je vidět, že lidé začali mnohem více šetřit. Rozhodují se, co si mohou dovolit, a co již ne. Není se čemu divit. My naštěstí zatím neevidujeme nějaký výrazný pokles prodejů, ale uvidíme, co se stane během příštího roku.

Pozorujete už teď nějaké změny?

Na našem e-shopu máme mimo jiné i blog, kde pravidelně zveřejňujeme zajímavé oříškové recepty a jednoduché návody, jak si například doma vyrobit vlastní oříškové máslo nebo mléko. V poslední době jsme si všimli, že tyto články navštěvuje mnohem více lidí. Jinými slovy, lidé již přemýšlejí nad tím, že je výhodnější si koupit oříšky jako takové a vyrobit si z nich vlastní oříškové máslo, než je koupit rovnou hotové.

Jakou máte vizi o podniku do budoucna?

Doufám, že se naše firma bude dále rozrůstat, tak jako nyní. Čeká nás expanze na Slovensko a pak možná i do dalších evropských zemí. Připravujeme oříškovou kuchařku, která vyjde knižně. Máme i další velké plány, ale ty zveřejním až později.

Sledujete i konkurenční firmy v Budějovicích?

Konkurenci sleduji celorepublikově. Je důležité mít přehled a být nejlépe v některých věcech o krok napřed. Pak je také zajímavé sledovat podobné firmy celosvětově, kde se často můžeme inspirovat.

Čeho byste chtěl v životě dosáhnout?

Mně stačí zdravá, spokojená rodina a prosperující firma, kde mě každý den baví vymýšlet inovace, které posouvají celou firmu zase o kousek dál.

Máte nějaké koníčky, tedy volný čas, kdy můžete relaxovat?

Koníčků mám několik, ale nejdůležitější je kapela a hraní na bicí.

 

Zimní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!

Předplatné můžete zakoupit na send.cz