Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Od obrazovky k papíru a ještě dál

Student Střední lesnické školy v Písku si v hodině informatiky zřizuje e-mailovou schránku, a aniž to tuší, odstartuje svou podnikatelskou dráhu. Miroslav Vejlupek, majitel reklamní agentury MiradiX, před dvaceti lety vstoupil do světa netušených možností.
Martin Střelský
11. Duben 2017 - 16:01

Zahájil podnikání od klávesnice stolního počítače. Coby webdesigner nabízel své služby z domova za minimální ceny. „Na začátku podnikání potřebujete reference. Musíte mít v ruce reálné ukázky své práce, chcete-li oslovit další zákazníky. První dva weby jsem dělal úplně zadarmo,“ vzpomíná na své začátky a dodává, že v oboru podobně začíná úplně každý.

Jak důležité je kvalitně se prezentovat, pochopil záhy, když jeho služby poptal první zákazník z druhé strany republiky. Jeho web na adrese www.miradix.cz byl dobře nalezitelný ve vyhledávačích a texty na stránkách profesionální a přesvědčivé – byl také přijat do mezinárodní galerie inspirativních webů. „Internet významně zkrátil vzdálenost mezi zákazníky a dodavateli. Vsadil jsem na kvalitní web a získával zakázky z celé ČR.“

Říká se, že dobrý podnikatel reaguje na poptávku trhu. Pan Vejlupek se tomu směje, protože zareagovat nechtěl. Zákazníci se na něj začali obracet s žádostmi o grafické zpracování vizitek, letáků a dalších tiskovin. „Váhal jsem především proto, že zákazníci po mně chtěli realizovat kompletní zakázku, tedy včetně tisku. Při představě, že dám ruku do ohně za kvalitu služeb jiného dodavatele, mě mrazilo,“ přiznává. Svým zákazníkům přece jen vyhověl – navázal spolupráci s vybranými tiskárnami a získal cenné zkušenosti v přípravě tiskových dat. A také naplnění svých obav: komplikace ve zprostředkování služeb a krizové situace mu mnohdy ukrojily z klidného spánku. „Kolikrát jsem přemýšlel, jestli mám tohle zapotřebí a jestli není lepší ‚zavřít krám‘ a nechat se zaměstnat.“

Avšak cesty osudu jsou nevyzpytatelné, a co je v knize života psáno, dříve či později se naplní. Pana Vejlupka jednoho dne navštívil obchodní zástupce, aby odprezentoval širokou škálu bezdřevých a natíraných papírů a speciálních grafických kartonů. „A bylo vymalováno,“ říká s úsměvem po třech letech, kdy firmu přestěhoval do větších prostor a vybavil provoz malé tiskárny.

Vizitky, letáky, plakáty, kalendáře, fotoknihy, katalogy a další zakázky tiskne na japonském stroji Konica Minolta C1060L, špičce v dnešní digitální produkci. Používá řadu dokončovacích strojů a nástrojů – jsou mezi nimi i takové rarity jako litinový řezací stroj ze 70. let minulého století a zlaticí lis z dědictví mistra uměleckého řemesla Albína V. Kuthana z Litoměřic.

„Zamiloval jsem se do vůně papíru,“ odpovídá pan Vejlupek na otázku, co ho vedlo k tak zásadní změně. „Není to tak, že bych zčistajasna změnil činnost. Naopak, rozšířil jsem nabídku o služby, které jsem dříve kooperoval. Termíny dodání byly odvislé od výrobní kapacity tiskárny a stávalo se poměrně často, že zákazník nebyl stoprocentně spokojený jen proto, že na zakázku čekal dlouho.“

Tiskárnu pana Vejlupka znají firmy, fotografové i písecká veřejnost pod samostatnou značkou Miraprint. „To proto, abych služby zpřístupnil veřejnosti. Činnost reklamní agentury je pro laika těžko uchopitelná. U tiskárny předpokládáte, že tiskne.“

Kromě kalendářové vazby, vazby sešitové a kroužkové zhotovuje pan Vejlupek také vazbu knižní. Ukazuje mi materiály, ze kterých vyrábí knižní desky, do nichž po zaschnutí vsadí knižní blok, a odtajňuje cestu, kterou se jako knihař-samouk vydal. Nastudoval postupy a techniky z dostupných pramenů, vyhledal a oslovil dodavatele materiálů a metodou pokus-omyl se učil řemeslu. „Dnes je pro mě zhotovení knižní vazby bakalářské práce nebo svázání ročníku časopisu už rutina. Další technologie, kterou si chci osahat, je sítotisk.“

Pan Vejlupek knihy nejen vyrábí, ale také opravuje – zejména poškozené tituly z výpůjčního fondu knihoven. Jeho rukama prošla díla klasiků, jako jsou Jindřich Šimon Baar, Alois Jirásek, Karel Klostermann. Zatím vůbec nejstarší kniha, kterou pan Vejlupek opravil, je „Das Königreich Böhmen. Prachiner Kreis“ Johanna Gottfrieda Sommera, vydaná v Praze roku 1840.

„Mým cílem a snem je vybudovat centrum tisku a propagace firem. Místo, kde zaběhlé firmy i začínající podnikatelé najdou komplexní nabídku služeb pro svoji propagaci. Od návrhu loga po veškerou tiskovou produkci a samozřejmě poradenství.“

Stojí za zmínku, že dva z jeho logotypů zařadila odborná redakce do publikace 1000 CZECH LOGO 1989–2008, jež poukazuje na kvalitu českého grafického designu.

Loučím se s panem Vejlupkem plný nevšedních dojmů a s myšlenkou, že cokoliv dělá člověk s láskou, je předurčeno k úspěchu.

 

MiradiX, s. r. o.

Tiskárna a knihařství Miraprint

Tyršova 63/18, 397 01 Písek

www.miradix.cz, www.miraprint.cz

381 001 572, 776 668 788