Rodokmeny od mojedejiny.cz

Opřeli jsme se do grafiky. V ní jsme teď nejsilnější

„Buď to bude hezký, nebo podle vás.“ I tuhle větu už někdy slyšeli klienti společnosti Media Consult. Parta ostřílených kreativců z Budějovic přesně ví, co v reklamě funguje, zaměřují se na video, eventy a v poslední době především na grafiku. V barbarském rozhovoru o tom hovoří jednatel Media Consult Michal Smola.
29. Srpen 2022 - 00:07

Kdybyste měl stručně říct, kým jste, jaké byste použil přívlastky?

V první řadě bych řekl, že jsme kreativní – ač to může znít jako klišé, baví nás vytvářet nové věci, promýšlet souvislosti, hledat netradiční řešení. Problém je, že na to v poslední době nezbývá pro samou práci moc času. Pak bych přidal slovo důvěryhodní. Jsme na trhu přes dvacet let a za tu dobu jsme vytvořili bezpočet věcí, které posunuly dál nejen nás, ale i klienty. S tím souvisí i spolehlivost – když něco slíbíme, dodržíme to. A nakonec si myslím, že jsme všichni docela fajn, že se s námi dobře pracuje. Zatím nemám vizi, že bychom museli tým nějak výrazně zvětšovat, vyhovuje mi prostředí menší rodinné firmy: komunikace v týmu je jednoduchá, máte přehled prakticky nad každou zakázkou, a ta osobní rovina ve vztahu k zákazníkovi je pro mě důležitá.

Přesto teď ale někoho do týmu hledáte.

Jasně, chceme dalšího grafika. Posilujeme obor, který se pro nás stává stěžejním. Covid hodně procesů změnil. Dlouhodobě působíme v oblasti event marketingu, řešíme firemní akce, plesy nebo konference, především jejich technické zajištění. Půjčujeme i audiovizuální techniku, právě pro různé prezentace, konference a společenské akce. Po nástupu epidemie, kdy se žádné akce nekonaly, jsme se opřeli víc do grafiky a zjistili, že v ní dokážeme být skutečně silní.

Covid vám ukázal novou cestu.

Dalo by se to tak říct, v oblasti grafiky jednoduše nestíháme, a tak hledáme nového kolegu nebo kolegyni. I v téhle, řekněme, pocovidové době vidíme, že hodně akcí zůstalo v online prostoru a v dohledné době se to podle mě nezmění. Čekat na to, že se vše vrátí do předcovidových kolejí, by bylo naivní. Musíme se zkrátka době přizpůsobit.

Musí umět váš grafik česky?

Bez češtiny to u nás nepůjde. Přestože pracujeme na řadě projektů v němčině nebo angličtině, drtivá většina našich klientů mluví česky, dostáváme data v češtině. Pokud budete pracovat s textem, kterému nerozumíte, nemůžete nikdy korektně vysázet brožuru nebo katalog. Často se stává, že grafik na poslední chvíli zachytí chybu, kterou jiní v podkladech přehlédli, tedy musí češtině přinejmenším rozumět.

Jak se změnila reklama za dvacet let?

Dramaticky, stejně jako svět kolem nás. V roce 2000 fungovaly Zlaté stránky, billboardy a televize. Vzpomeňte si, kdo z vás měl tehdy mobilní telefon. Teď doba nahrává online světu se složitými algoritmy. Je úžasné sledovat vývoj technologií. Lidé jsou schopní si spoustu věcí udělat sami díky online nástrojům. Má to však i svoje „ale“. Každý si totiž myslí, že všechno dovede. Když máte chytrý telefon, automaticky se stáváte fotografem, když si v Canvě přepíšete text v šabloně, máte dojem, že už jste grafik. Všechno je dostupnější, ale ztrácí se skutečná odbornost. A řekl bych, že problémem je i nedostatek času. Všichni chtějí mít všechno hned a neuvědomují si, že je to tvůrčí proces, a má-li výsledek stát za to, čas je nezbytný. Navíc často vidíme, že sami klienti si čas pro své zadání a kompletaci podkladů neudělají, a to pak celý proces protahuje.  Na přelomu tisíciletí bylo internetové připojení v plenkách, a když jsme potřebovali dodat klientům v Rakousku grafický návrh, nahráli jsme ho na CD a vyrazili s ním autem. To už dnes zní opravdu úsměvně.

Změnily se nároky klientů?

Lidé jsou náročnější, což je pochopitelné, ale prohlubuje se důvěra. Dostali jsme se tak k zajímavé práci s menšími firmami, ale i mezinárodními koncerny. Těší nás spolupráce s FIXED, děláme pro ně obalový design, nedávno jste o nich psali na stránkách časopisu Barbar. Baví nás klienty přesvědčovat, že to, co jsme vymysleli, dává smysl. Někteří už od nás slyšeli větu: Buď to bude hezký, nebo podle vás. To říkám samozřejmě v nadsázce, vždycky se musí potkat vize designéra s tím, co chce klient. Že to dohromady funguje, dokazují reference, jedna firma nás doporučí druhé. Tohle nám dává smysl, nemá cenu někoho přesvědčovat, že jsme dobří.

Spolupracujete s klienty v Česku i Rakousku. Jsou to dva různé světy?

Pohled Čechů i Rakušanů na marketing je velmi podobný. My jsme se na začátku orientovali hodně na Rakousko. Naše firma vznikla jako dceřiná společnost rakouské reklamní agentury a během let pak přešla do českých rukou. Díky zkušenostem a orientaci v Rakousku se nám daří přinášet do Čech některé modely, které v Rakousku fungují. Sledujeme třeba jednu významnou agenturu z Vídně, která hraje prim v moderním designu, každým novým projektem ho posouvají dál. Občas mi ale přijde, že něco, co vymyslí, by u nás nikdy neprošlo. Potřebujete pro to i klienty, co se nebojí experimentovat.

 

Media Consult s.r.o.

Boženy Němcové 12/2

České Budějovice

Tel.: 605 846 084

E-mail: info@media-consult.cz

www.media-consult.cz