Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Poctivé řemeslo

Řemeslníka, jako je Pavel Pravda, potkáte dnes málokdy. Nebere si zálohy, dává dvojnásobnou záruční lhůtu a v jeho referencích najdete i Pražský hrad.
Tereza Frcalová
25. Červenec 2016 - 10:03

Pavel Pravda patří k těm šťastným lidem, kteří svoji práci dělají rádi, a proto ji dělá tak dobře. V Trhových Svinech se vyučil malířem pokojů, od svých spolupracovníků ale výuční list nepožaduje.  „Po letech praxe vím, že je lepší si vybrat chytrého dobrého člověka a řemeslo ho naučit. Vždycky říkám, že my ale nejsme firma, my jsme parta.“ Na svoje kolegy nedá dopustit. Chápe, že jedině díky jejich stoprocentně odvedené práci může pokaždé odevzdat bezchybnou práci i klientovi.

„Dnes zajištuji práci třem partám a dobře se o ně starám. Hlídám si, aby lidé měli vyšší odměnu než u konkurence. Neděláme víkendy. Platím jim obědy, kupuji montérky. Vyplatí se mi to. Ve spokojenosti zákazníků.“

Za léta praxe Pavel Pravda vypozoroval, že zákazníci potřebují mít jistotu ve třech věcech. Za prvé, že nepřijdou o své peníze. Proto si jeho firma nikdy nebere zálohy. Za druhé, že v průběhu zakázky nevyvstanou žádné náklady navíc. „Za šest let, co jsem zpátky z Prahy, jsem si nevzal peníze navíc, žádné takzvané vícepráce. Pokud jsem na domě něco předem nepoznal, je to můj problém. Když se domluvím se zákazníkem, že fasáda bude stát padesát tisíc, nezaplatí ani o korunu navíc.“ A za třetí: jeho kolegové musí být důvěryhodní. „Nevadí mi, když si s klientem popovídají, naopak. Všechno mu vysvětlí. Ale pořád chlapům říkám: Naučte se dělat dvě věci najednou. Pracujte a u toho si povídejte.“

Pravda si pečlivě vybral své kolegy a se stejnou péčí si vybírá i zákazníky, subdodávky odmítá.  „Chci mít kontakt přímo s investorem. Zákazníkovi musím věřit, aby on mohl důvěřovat mně.“ Strategie se vyplácí. Pravda nemá jediného dlužného klienta, se všemi si po ukončení spolupráce rád potřese rukou a řekne: „Těšilo mne, rád jsem vás poznal.“ Více o něm na www.barevne-fasady.cz