Šperky, parfémy, alkohol. Achilles obaluje svět
Jak složité je získat důvěru legendární značky?
Je to velmi náročné. Pracujeme pro velmi známé a renomované firmy a obalujeme jejich výrobky. Vyrábíme kvalitní obaly ale i pro český trh, kde na kvalitě, ceně a čase dodání přirozeně velmi záleží. Stále platí, že obal prodává, a je tedy prakticky jedno, jakou řečí náš klient hovoří. Nemůžeme se zásadně odchýlit od kvality výrobku, který je v něm zabalený. Nové kontrakty se domlouvají na mezinárodní i tuzemské obchodní scéně a pak pro nás začíná velmi složité období, než se spustí samotná a mnohdy velmi náročná výroba s důrazem na detail.
V čem je to složité?
Připravujeme komplexní cenovou nabídku s přihlédnutím k mnoha zákaznickým detailním požadavkům. Cena je samozřejmě důležitý aspekt, nicméně jsou ve hře i další faktory. Možná to zní až komicky, ale musíme v rámci mezinárodního obchodu a standardů pro tento typ výroby třeba deklarovat, že naši zaměstnanci mají přístup k vodě a toaletě nebo nežvýkají žvýkačku v pracovní době. Při jídle mají možnost posadit se na židli a jíst u stolu. Až teprve poté se dostáváme do vzorkování a schvalování. Následně teprve mohou přijet hodnotitelé, aby se podívali na konkrétní výrobu a hodnotili již daný výrobek. Přijedou a krabičkou třicetkrát švihnou o zem. Dají ji na dva dny do ledničky. Postaví na sluníčko na 45 stupňů. Různě ji měří a testují.
Jak dlouho pak trvá, než začne ostrá výroba?
Ta jednání a testování někdy trvají i rok.
Pozná zákazník, že v ruce drží krabičku od vás?
Poznat by to neměl, protože krabičky pro konkrétní výrobky bývají stejné na celém světě. My zásobujeme střední a západní Evropu, jiný výrobce zase třeba Jižní Ameriku nebo Austrálii. Zákazníkem pro nás bývá často výrobní nebo designová agentura, která má celosvětovou působnost. Vlastně někdy ano, cestu výrobku dohledáte pouze v některých a speciálních případech, například podle referenčního čísla na spodní straně krabičky. Koncového spotřebitele to samozřejmě nezajímá, ale lze tak sledovat výrobní a zásobovací procesy použitého materiálu.
Jak je pro vás složité při dnešní kvalitě zaměstnanců dostát dobrého výsledku?
Kdybychom tu tak seděli třeba před padesáti lety, řekl by můj některý fiktivní předchůdce, že je to věc fortelu. Dneska je to vznosné know-how. Podívejte se, celá řada našich výrobků je vyráběna částečně strojně a částečně ručně. Některé výrobky jsou totiž konstrukčně tak složité, že není vlastně dokonalejšího nástroje, než je lidská ruka, jež ho může vyrobit ve vysoké kvalitě a současně velmi ekonomicky. Všichni ti, kteří přijdou a zajímají se o práci v kategorii ruční výroby, jsou podrobováni po určitou dobu testování, jestli na práci u nás skutečně mají předpoklady. Dlouhodobá zkušenost dokazuje, že z deseti lidí, které postavíme na startovní čáru, po třech měsících do cíle doběhnou dva. A to je odpověď. Vyrábíme kvalitní a drahé výrobky a kvalita musí být více než zaručená.
Jaké jsou základní vlastnosti vašeho zaměstnance? Pečlivost? Cit pro detail?
A k tomu schopnost osvojovat si práci s novými materiály. Když jsem sem před patnácti lety nastupoval, vyráběly se tady jednoduché produkty, třeba šanony, šubry nebo jednoduché krabičky. Čas oponou trhnul, jak říkají divadelníci, a dnes tady vyrábíme produkty, které svítí, jsou schopné být ozvučené, aplikujeme svítící, vonné laky či vícevrstvé 3D laky, kde významnou a tolik žádanou roli hraje haptika. V povrchové úpravě jsme schopni úspěšně imitovat ocel, kůži, dřevo, beton nebo celou škálu jiných a ještě k tomu nepoškrábatelných povrchů a stále zůstáváme v oblasti zušlechťování papíru, která tvoří polovinu naší nabídky a faktické produkce. Na každý obchodní nápad jsme schopni okamžitě a velmi široce napasovat kreativní způsob výroby obalů, a to od tvaru, rozměru až po vnější zušlechtění. Především tyto aspekty kladou nároky na naše zaměstnance.
Většinou klient ví, co chce?
Ještě před deseti lety zpravidla všichni věděli. Dneska je situace jiná, hlavně covid zamíchal s trhem a vznikla celá řada nových firem. Přinášejí na trh výrobní a prodejní kreativitu, a ruku v ruce s tím mají pocit, že chtějí něco víc, něco jiného. Diskutujeme, hledáme – klientovi dokážeme nastavit poradenství, vymyslet, co je pro něj nejlepší z hlediska designu, materiálu a ceny. V tom jsme hodně silní. Nejsme rigidním výrobcem obalů, ale kreativním výrobním prostorem.
Jak je to dnes s dostupností materiálů?
V roce 2021 vznikla situace, kdy nikdo nevěděl, co přijde, protože na trhu chyběl materiál, a pokud byl, byl neskutečně drahý. Základním materiálem je pro nás hlazená strojní lepenka, a ta najednou zmizela. V roce 2022 ceny stouply o desítky procent. Na konci roku 2023 se situace rázem změnila a najednou všeho bylo dost. Nastal ale problém s cenami energií. Materiálu byly hromady, jenže zmizel zákazník, protože neměl peníze. Když stojí obyčejný chleba šedesát korun, nekoupíte si knížku za pětistovku. Firmám s luxusním zbožím šly obraty dolů a to se dotklo i naší výroby. Dnes se situace ale začíná postupně uklidňovat.
Název firmy Achilles je záměrně zvolen od A? Aby ho zákazníci rychleji našli?
Achilles CZ s.r.o. je německá rodinná firma, založená roku 1946. Zakladatel se jmenoval Werner Achilles. Po válce se ocitl v ruské okupační zóně, tam mu to nevyhovovalo, přešel na území pod správu Britů, a protože byl technicky nadaný, začal s výrobou strojů na laminaci. Tam stojí začátek rodinné firmy. Padesátá a šedesátá léta přála jeho byznysu, hlavně šanon byl symbolem téhle poválečné doby. V roce 1994 Achilles expandoval do Čech, začínal v prostorech Jihočeských tiskáren. Dnešní budova vyrostla v roce 2007.
Co je dnes tzv. Achillova pata firmy?
Především dostatek lidí, kteří mají chuť pracovat v tak náročném režimu výroby, ale také nás limituje situace na českém a evropském trhu. Řada odběratelů skutečně nevydržela nové ekonomické podmínky nebo zkoušejí nové možnosti, jak se uplatnit na trhu. Na tom všem samozřejmě stojí a padá i naše práce.
Od jakých nákladů dokážete vyrábět?
Okřídlená odpověď je, že od jednoho kusu do milionu. Jen jeden kus bude stát třeba deset tisíc a miliontý 35 korun. Se vzrůstajícím počtem výrobků klesá cena. Série zpravidla vyrábíme od padesáti nebo sta kusů po půl milionu.
Vzpomenete si, co vám dalo nejvíc zabrat?
Když procházím závodem nebo jsem ve vzorkovně a vidím plejádu výrobků, v drtivé většině za nimi vidím barvitý příběh. Někdy jsou to příběhy zajímavé, jindy ne úplně veselé a občas bych na ně i rád zapomněl. Před deseti lety jsme tu vyráběli třeba obal na kompletní diskografii batmanských filmů. Dodávali jsme na trh typ obalu pod názvem Layflat book, jenž na první pohled evokuje knihu s pevnou vazbou a obsahoval tehdy všechna DVD téhle světové filmové ságy. Vyráběli jsme toho asi 40 tisíc sad a byla to prakticky jen náročná ruční výroba s minimem zkušeností. Ten produkt jsme se učili za pochodu. Hned v úvodu jsme si nechali určitou část výroby slepit u kooperační firmy. A najednou se část dodavatelem vyrobených komponentů rozpadla, protože byla špatně slepená. Hrozila významná pokuta, pokud bychom výrobky nedodali včas, a tak začal boj s časem, vlastní nervovou soustavou a s lidmi, kteří museli výpadek v relativně krátké době nahradit. Ale zvládli jsme to.
Jak vnímáte trend prodávat výrobky bez obalu?
Osobně jsem příznivcem toho, aby se neplýtvalo materiálem. Celá řada produktů obalená být vůbec nemusí. Vidíme, co všechno po naší konzumní společnosti zůstává a musí se zlikvidovat. To je neskutečná zátěž. Proto se snažíme i my některé věci se zákazníky konzultovat, nabízet jim alternativní řešení. Prodejní úspěch lze docílit i cestou, že obal bude minimalizovaný.
Říká se, že každý obal by měl mít svůj druhý život…
Všichni, kteří obaly vyrábíme, bychom společně se zákazníky měli řešit, jak by měl být obal vyrobený, aby mohl být použitý i ve svém druhém životě. To je velká výzva. Pojďme používat materiály, které nejsou lakované, laminované, je v nich minimum kovových prvků. Například Holanďané jsou mistři v přemýšlení o tom, co s obalem, když skončí jeho funkce. V obchodě tam koupíte tulipány rovnou umístěné do kartónků a celé je zasadíte do země, přičemž za měsíc tam ten karton není. Obal zetleje v zemi a zmizí. Tudy se požadavky našich klientů a naše myšlenky hodně ubírají.
Achilles CZ s.r.o.
Web: www.achilles.cz
E-mail: obchod@achilles.cz