
Učit ve virtuální realitě? Pro paměť je to přirozené
Co je u vás nového?
Rozšiřujeme oblasti, které napojujeme na virtuální realitu a umělou inteligenci. Důležité jsou pro nás teď tři témata: zdravotnictví, školství a turismus.
Jak lze využít virtuální realitu v oblasti zdravotnictví?
V tuhle chvíli propojujeme virtuální přístroj s virtuálním pacientem. Soustředíme se na proškolení zdravotnického personálu. Školitelé výrobců zdravotnických přístrojů řeší problém s účastí na školení. Běžně do konce zůstává třeba ze skupiny deseti lidí pouze jeden či dva, protože během školení sanita přiveze vážný úraz a kolegové jsou odvoláni. Ten jeden člověk pak dál proškolí kolegu, ten dalšího a jako u tiché pošty se mohou ztrácet nuance a tím se informace ve výsledku předá nepřesně.
Jak takové virtuální školení vypadá?
Školení probíhá s headsetem, s virtuálními brýlemi. Zdravotník si nasadí brýle a ocitne se ve virtuální místnosti, která simuluje jednotku intenzivní péče. Vidí věrné kopie skutečných přístrojů, dají se ovládat úplně stejně jako fyzický model. Zdravotník se učí, jak se přístroj zapojuje a ovládá, připravuje se na celou řadu scénářů. Aplikace vyhodnocuje jeho rychlost a správnost, což pak dává nemocnicím lepší přehled, jak je kvalifikovaný, jak moc přístrojům rozumí. V době covidu se ukázalo, jak důležité je mít také personální zálohy – náš trénink umožňuje připravit i zálohy z jiných oddělení pro práci na JIP. Naše aplikace je také kompatibilní s HR systémy nemocnic, školení zaměstnanců je tak možné evidovat, měřit výsledky a pracovat efektivně na dalším rozvoji.
Jak je aplikace daleko?
Naším cílem je do konce roku začít prodávat. Že jdeme správným směrem, potvrzuje řada konferencí, kterých se účastníme. Letos už podruhé vystavujeme v USA, právě teď jsme přijeli z největší med-tech konference v Las Vegas, zaměřené na inovace ve zdravotnictví. Zájem byl obrovský, byli jsme fakticky jediní, kdo virtuální realitu představili v jiném segmentu zdravotnictví, než je wellbeing nebo rehabilitace. Aktivně spolupracujeme s nemocnicemi a univerzitami v Německu a na konci roku se díky Asociaci výrobců a dovozců zdravotnických prostředků (AVDZP) zúčastníme Healthcare Expo na Taiwanu. Do téhle chvíle jsme vyvíjeli, teď je čas dostat VR ICUR do praxe.
Vtáhli jste do vývoje skutečné lékaře?
Samozřejmě. Vývoj od začátku reaguje na potřeby praxe. Pomohly nám nemocnice v Jihočeském kraji – získávali jsme od lékařů a sester spoustu informací. Stála za námi celá síť jihočeských nemocnic ze skupiny Jihočeské nemocnice, a.s. Jejich lékaři i sestry nám pomohli, aby aplikace opravdu odpovídala jejich potřebám – jak designem, tak scénáři – a aby uspěla na mezinárodním trhu.
Jako druhou oblast jste zmínil školství. Co se děje tam?
Připravili jsme projekt s názvem VR Edu Pack. Zavádí virtuální realitu do základního a středního školství. Aplikace umožní v rámci jedné skupiny až dvaatřiceti žákům objevit se ve virtuální třídě. Učitel do ní může vkládat různé 3D modely. Ty simulují nějakou akci, předvádějí proces – smyslem je zatraktivnit výuku. Světové výzkumy na univerzitách dokázaly, že virtuální realita mnohonásobně, a to jsou skutečně stovky procent, zrychluje proces učení a dovoluje mozku zapamatovat si data. Všechno vnímáme ve 3D, jsme tak od přírody nastaveni. Obrázky 2D nejsou pro náš mozek přirozené. Nejlépe se učíme, když něco skutečně vidíme. Zkuste si třeba představit, jak protein XY prochází přes fosfolipidovou membránu buňky – jakou představu si uděláte?(...)
... CELÝ ČLÁNEK NAJDETE V ZIMNÍM VYDÁNÍ ČASOPISU BARBAR
Zimní číslo časopisu Barbar v prodeji na alza.cz!
Předplatné můžete zakoupit na send.cz