Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Zest Brand: Netvořme balast 90. let

„Ceny za marketing si neúčtujeme podle tloušťky zákazníkovy peněženky, ale podle skutečné odvedené práce,“ říká Katka Tichá, majitelka táborské marketingové agentury Zest Brand s.r.o. Katka a Michal Tichých se s agenturou starají o propagaci českých firem na internetu. Jejich hlavním záměrem je tvořit weby, e-shopy a online marketingovou propagaci, která bude mít šmrnc.
19. Duben 2018 - 03:35

Co znamená slovní spojení Zest Brand? A jak vůbec tento název vznikl?

Michal: O názvu naší agentury jsme uvažovali dlouho. Trvalo možná i tři měsíce, než jsme po několika bouřlivých debatách vybrali z pár popsaných áčtyřek s názvy jen ten jeden. Nechtěl jsem nic tuctového, chtěl jsem název, který vyjádří, že vizuální podoba našich výstupů má prostě šmrnc. Manželka v té době pracovala jako marketingová manažerka e-shopu se zdravou výživou. Měli tam pesta od značky Zest, která jsme si zamilovali pro jejich designový obal.  

Katka: Přesně tak. Nevěřila bych, že o názvu naší firmy rozhodne láhev s jídlem. Chtěli jsme od začátku dělat firmám marketing, který bude něčím jiný. Slůvko Zest to dobře vystihovalo. V angličtině to znamená říz, jiskra, koření. Před spuštěním Zestu jsme si hodně prohlíželi webové stránky konkurence, kde byly i reference s ukázkami jejich prací. Často jsem nechápala, že tyhle agentury vůbec fungují a mají stále dostatek zakázek. Mám ráda vizuálně hezké věci, designové. Většina agentur tvoří jen balast, který vychází z prezentace firem v 90. letech. Zest je postavený opačně, na moderním a svěžím vzhledu, který zaujme.

 

Když si ale zákazník přeje nemoderní propagaci, asi jeho názor nepředěláte.

Katka: No, mnohdy se o to pokoušíme, ale většinou neuspějeme. Už jsme se párkrát s Michalem bavili o tom, že zákazníky, s jejichž názory se neztotožňujeme, budeme asi raději odmítat. Výstup práce je i naše vizitka, a když pak člověk vidí tristní reklamní kampaň, jde těžko vysvětlit, že si to tak zákazník opravdu přál.

Michal: Přesně tak. Asi je lepší věci prostě nedělat, když se s nimi vůbec neztotožňujeme.

 

Co vás na vaší práci baví nejvíc? Musí to být především o kreativitě a designu, nebo ne?

Michal: Moje práce je především o designu. Nejvíc mě v grafickém designu baví, když se povede naplnit předchozí vize, nebo je dokonce překonat.

Katka: Kreativita naši práci v Zestu provází hodně, ale samozřejmě je rozdíl, jakou funkci v marketingové agentuře vykonáváte. Já většinu svého času komunikuji se zákazníky a kolegy, což je ta méně kreativní činnost. Je to spíš o obchodu a managementu. A vlastně ani tvorba kampaní, nastavování, optimalizace a reporting není nikterak tvořivá práce, že? (smích) Takže já vlastně úplným kreativcem Zestu nejsem, to je určitě víc Michal.

 

Jste nejen obchodní, ale i životní partneři. Musí být někdy těžké pracovat spolu a být spolu 24 hodin denně. Shodnete se, nebo je to boj o moc? 

Katka: Na zásadních věcech se shodujeme, ale samozřejmě je mezi námi rozdíl, už co se týká mužského a ženského pohledu na věc. Já jsem navíc až moc měkká vůči kolegům i zákazníkům. I když je mi něco proti srsti, překonávám se. Hlavně aby byla druhá strana spokojená. To je samozřejmě špatně. Ale pracuju na sobě, je to však hard work.

Michal: Na tom opravdu zásadním se shodneme. Samozřejmě jsou mezi námi ale určité rozdíly. Já jsem velký perfekcionista, takže mám zvýšené nároky jak na svou práci, tak i na práci lidí v týmu. I když se za to často nemám rád, nemůžu si prostě pomoct.

 

Doplňujete se v byznysu v něčem? Nebo máte podobné nadání ke stejným věcem?

Michal: Každý jsme dobrý v něčem jiném. Kačka komunikuje většinu času se zákazníky, což není náhoda. Je to její hlavní parketa. Tato dovednost se uplatňuje i v rámci školení, která Zest pořádá a na kterých vždy přednáší. Funguje to. Školení mají vždy úspěch a nabalují se na ně realizace dalších projektů, se kterými chtějí účastníci kurzů pomoci. Ve svém volném čase si čte neustále novinky ze světa online marketingu a je pořád v obraze. Já jsem spíše introvert, a tak tuto práci nechávám na ní.

Katka: Myslím si, že se doplňujeme, protože kdybychom měli oba stejné talenty, nešlo by to tak dohromady. Na Michalovi moc obdivuju jeho smysl pro dokonalost. Neznám nikoho tak precizního s touhou dotahovat věci do sebemenších detailů. Touto schopností já úplně neoplývám. Také dotahuji věci do konce, ale spíš zkouším a testuji i věci nedokonalé. O to více tuhle jeho vlastnost uznávám a zároveň i občas nenávidím. Sedí dost často až do půlnoci u počítače a předělává již hotové grafiky, aby byly prostě TOP.

 

Děláte online marketing už pár let. Je něco, co vás v oboru ještě dokáže překvapit?

Katka: Online skutečně dělám přes pět let. To, co mě v oboru stále dokáže dost překvapit, je postoj a chování ostatních lidí z branže. Spolupracujeme každý den s různými freelancery a agenturami. Mnohdy nevěřím svým uším, když slyším jejich názory. Pro zákazníka nechtějí dělat nic navíc, každá vteřina jejich práce musí být tučně zaplacena. To nechápu, asi jsme sami proti sobě, ale hodně radíme lidem zdarma v rámci dobrých vztahů. Nabídky navíc freelanceři nebo agentury nevytvářejí podle skutečně odvedené práce, ale podle toho, o jakou firmu se jedná! Možná jsme hloupí, ale to se zákazníkům Zestu nestane. Ať nás poptá korporátní firma, státní instituce nebo paní Blažková z kadeřnictví v Horní Dolní, všichni dostanou za stejnou práci stejnou cenu.

Michal: Přesně tak. Ale to bohužel není fenomén jen ze světa marketingu. S tímto problémem se setkáváme dnes a denně i v jiných odvětvích. Všude narazíte jak na dobré, tak i na špatné lidi. Záleží pak jen na vás, s kým se rozhodnete spolupracovat.