Rodokmeny od mojedejiny.cz

Thumbnail

Troje Nažidla každý rok

Pomníček. Další. A další. Jízda po jižních Čechách není příjemným zážitkem. Celkový počet dopravních nehod v nich neustále narůstá, v počtu mrtvých to jsou troje Nažidla ročně. Na území republiky nejsou nikde dopravní nehody nebezpečnější než na jihu Čech. Proč?
Michal Špírek
05. Září 2016 - 15:32

Jde to nahoru. Bohužel. A podle Václava Kováře, který je krajským koordinátorem BESIPu pro Jihočeský kraj, zdaleka není největší příčinou narůstající vozový park.

„Je to způsobené čím dál větší agresivitou řidičů a čím dál menším respektováním jakýchkoliv pravidel a dopravního značení. Atmosféra na silnicích je uvolněná, řidiči si dovolují čím dál víc, a tím pádem dochází častěji k dopravním nehodám,“ myslí si Kovář.

Jak to změnit? Podle Kováře jsou rezervy už v autoškole. „Výuku tam neprovádějí tak, jak ukládají zákony. Noví žadatele o řidičské oprávnění se navíc dostávají do prostředí, kdy někdo, kdo by měl hlásat zákon, ho sám nedodržuje, a podle toho se pak noví šoféři sami chovají.“

Za koho dnes lidé zapalují svíčky u jihočeských silnic? Časopis Barbar našel několik příběhů...

Smrt tří basketbalistů

Pleše, 14. ledna 2014, tři mrtví

Největší tragédie v historii českého basketbalu. Tři mladí nadějní basketbalisté Jindřichova Hradce (19, 21, a 23 let) se vraceli z tréninku. Domů už ale nedojeli. Nehoda se stala krátce po šesté hodině večerní za obcí Pleše ve směru na Doňov na Jindřichohradecku. Řidič nepřizpůsobil na mokrém povrchu vozovky rychlost jízdy při projíždění mírné levotočivé zatáčky, vůz vylétl ze silnice a zastavil se až o stromy, náraz automobil zcela zdemoloval, pasažéři neměli šanci jej přežít.

Policisté neměli šanci vyváznout živí

Hluboká nad Vltavou, 12. června 2011, čtyři mrtví

Za posledních deset let jediná dopravní nehoda na jihu Čech, která si vyžádala více než tři oběti. U Hluboké nad Vltavou došlo ke srážce policejního auta, ve kterém cestovali ve čtyři hodiny ráno dva milevští policisté, kteří vezli muže na protialkoholní záchytnou stanici. Do jejich vozu narazilo auto řízené devatenáctiletým mladíkem, na přehledném úseku vjelo do protisměru a čelně se střetlo s protijedoucím autem. Náraz nikdo nepřežil, na místě tak byli čtyři mrtví. Nehoda s sebou přinesla jeden velký otazník – nešlo vzhledem k nepochopitelnému manévru vozidla o úmysl mladíka nabourat? Spekulace vzbudil fakt, že ten rok předtím na svůj Facebook umístil parte, na němž bylo oznámení, že zahynul tragicky 12. června 2010 při dopravní nehodě. A o rok později k tomu skutečně došlo. Policejní vyšetřování události ale úmysl spáchat v autě sebevraždu nepotvrdilo.

Alkohol při návratu z diskotéky

Čápův dvůr, 21. července 2012, tři mrtví a jeden zraněný

Nedaleko centra Tábora, u železničního přejezdu v prostoru Čápova dvora, došlo k tragické dopravní nehodě, při níž zahynuli tři mladí lidé, kteří se vraceli v ranních hodinách z diskotéky. Čtvrtý pasažér se podruhé narodil, když vyšel z nehody jen se zraněním. Navíc jen pár metrů před osudným nárazem z auta vystoupila dívka. Soudní pitva prokázala, že devatenáctiletý řidič požil před jízdou alkoholické nápoje, v krvi měl 1,5 promile. V rychlosti více než 150 kilometrů v hodině pak nezvládl řízení, dostal smyk a narazil do stromu. Vůz se rozpůlil. To, že čtvrtý pasažér přežil, je možné považovat za zázrak.

Nehod na jihu Čech přibývá. Ale číslo roste všude. Ovšem nikde jinde nejsou nehody tak tragické jako v Jihočeském kraji. Na počet dopravních nehod tu je v rámci republiky nejvyšší počet usmrcených, stejně jako nejvyšší počet těžce zraněných osob.

„Roli hraje zastaralá silniční síť. Infrastruktura sice není faktorem, co by stál za nejvyšším počtem vzniku dopravních nehod, ale hraje velkou roli,“ připomíná Václav Kovář. Jihočeský kraj má totiž na svém území jen minimum kilometrů dálnic, zato hodně silnic I. a II. třídy. A právě to jsou komunikace, na kterých nejčastěji dochází k dopravním nehodám se smrtelným následkem.

„Dálnice a směrově rozdělené silnice zabraňují střetu protijedoucích vozidel. Věřím, že kdyby se dařilo budovat dálnice na jihu Čech rychleji, počet smrtelných nehod by postupně klesal,“ říká bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

A má pravdu, vůbec nejčastější příčinou úmrtí na zdejších silnicích byla v loňském roce právě srážka protijedoucích vozidel. Druhý největší počet obětí si na jihu vyžádala srážka s pevnou překážkou, v naprosté většině šlo o stromy. Václav Kovář má v paměti událost z letošního jara, kdy došlo ke smrtelnému úrazu v obci Otín na Jindřichohradecku. Až smrt účastníka silničního provozu zapříčinila, že bylo následně povoleno pokácet břízy, které v osudné zatáčce byly.

„Bohužel stále není vůle pevné překážky u komunikací odstraňovat a je třeba se zamyslet nad tím, co má pro nás větší cenu, zda strom, nebo lidský život. Referenti životního prostředí na to odpovídají tak, že člověk se musí chovat na silnici tak, aby do stromu nenarazil. Já ale říkám, že každý z nás se jednou dopustí chyby, nikdo není neomylný. Zeleň je třeba směřovat do míst, kde neohrožuje lidské životy,“ zdůrazňuje Václav Kovář.

Zmíněná zatáčka na kopci nad Otínem patří vůbec v rámci kraje k nejnebezpečnějším místům, lemuje ji již několik pomníčků. Za poslední dobu byla jako nejrizikovější místo v kraji vyhodnocena křižovatka silnice I/20 s místní komunikací u Protivína, kde došlo k šesti nehodám za poslední tři roky, které si vyžádaly jednu oběť a dvě těžká zranění. Nebezpečných a nepřehledných míst je ale v Jihočeském kraji nespočet.

Únik před policií skončil tragicky

České Budějovice, 23. března 2014, dva mrtví

Policejní hlídka v centru Budějovic zastavila časně ráno projíždějící vozidlo. Čtyřicetiletý řidič ale následně sešlápl plyn a snažil se policistům ujet, v autě byla i spolujezdkyně. Honička po Jiráskově nábřeží skončila už po pár metrech – řidič nezvládl zatáčku, narazil do stromu, a když na místo přijeli policisté, naskytl se posádce hrůzostrašný obrázek: na vozovce byla utržená zadní náprava, k nepoznání zdemolované zbytky přední části vozu a dvě mrtvá těla. V krvi řidiče bylo zjištěno téměř jedno promile alkoholu.

Autobus smrti

Nažidla, 8. března 2003, 20 mrtvých a 34 zraněných

Nejtragičtější nehoda, která se kdy stala na území samostatné České republiky. Patrový autobus, jedoucí ze směru od Dolního Dvořiště, vjel vpodvečer na poměrně přehledném úseku v prudkém klesání do protisměru, převrátil se na bok a následně spadl ze sedmimetrového srázu. Střecha autobusu se nárazy zcela odtrhla. V autobusu cestovali členové a trenéři plaveckého oddílu TJ Slovan Karlovy Vary s rodinnými příslušníky, následkem nehody vyhaslo dvacet životů a 34 lidí bylo zraněno. Na vině byla neopatrná jízda řidiče Pavla Krbce, který vjel na krajnici a následně do svodidel v protisměru v téměř stodvacetikilometrové rychlosti a situaci již nezvládl zachránit. Krbec byl následně obžalován z obecného ohrožení a padělání veřejné listiny, kdy bylo zjištěno, že zfalšoval osvědčení o profesní způsobilosti k řízení autobusu. Byl odsouzen na osm let, vězení opustil nakonec po odpykání pěti let trestu v roce 2009. Místo nehody připomíná památník vystavěný v roce 2008 v podobě dvaceti balvanů, které symbolizují počet ztrát na životech. V zádech zamrazí asi každého řidiče, kdo kolem Nažidel projíždí.

Zajímavá fakta lze vyčíst z pohledu na statistiky dopravních nehod z roku 2015. Při sledování časového rozložení nehod v jednotlivých dnech v týdnu připadá nejvíce nehod na pátky, nejméně jich je o víkendu, nejčastěji se bourá kolem druhé hodiny odpolední. Nejméně nehod se stalo možná trochu překvapivě v lednu a únoru, nejrizikovějším měsícem je dlouhodobě říjen. Byť se na jihu Čech stalo podstatně méně nehod mimo obec než na území obce, tak právě tyto nehody si vyžádaly většinu smrtelných obětí, a to hned 51 z celkových 62. Jižní Čechy se pak zařadily na smutnou druhou příčku, co se týče dopravních nehod, které zavinili účastníci silničního provozu pod vlivem alkoholu. Hůře už na tom byl jen Plzeňský kraj. Dva kraje proslavené výrobou piva.

Letos za první polovinu roku dopravních nehod na jihu Čech v porovnání s minulým rokem opět přibylo. Pozitivní je, že počet 22 obětí byl nejmenším za poslední tři roky. Jenže druhá polovina roku s sebou obvykle přináší „smrťáků“ víc.

 

Dopravních nehod celkem v Jihočeském kraji:

2011: 3015

2012: 3207

2013: 3557

2014: 3753

2015: 3916

2016 k 31. červenci: 2368

 

Následky dopravních nehod v Jihočeském kraji:

2011: 67 úmrtí, 266 těžce zraněných, 1758 lehce

2012: 71 úmrtí, 240 těžce zraněných, 1803 lehce

2013: 54 úmrtí, 208 těžce zraněných, 1797 lehce

2014: 63 úmrtí, 203 těžce zraněných, 1902 lehce

2015: 62 úmrtí, 194 těžce zraněných, 1937 lehce

2016 k 31. červenci: 28 úmrtí, 107 těžce zraněných, 1133 lehce

 

... CELÝ ČLÁNEK ČTĚTE V ZÁŘIJOVÉM ČÍSLE JIHOČESKÉHO ČASOPISU BARBAR! V TRAFIKÁCH V PRODEJI ZA 49 KČ. 

Předplatné můžete pořídit zde.